جلوگیری اروپا از فعالیت کشتی‌های امدادی برای نجات پناهجویان

11:48 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جلوگیری اروپا از فعالیت کشتی‌های امدادی برای نجات پناهجویان
کشورهای مرزی اروپا و همچنین کشورهایی مانند لیبی و تونس از فعالیت کشتی‌های امدادرسان به پناهجویان در بسیاری از موارد جلوگیری می‌کنند.

خبرگزاری میزان - خدمه کشتی امدادی آلمانی «بشریت» می‌گویند هنگامی که به دنبال نجات ۷۷ مهاجر از قایق‌های کوچک در دریای مدیترانه بودند، از سوی خدمه کشتی گارد ساحلی لیبی تهدید شدند.

به گفته خدمه این کشتی امدادی، در پی جلوگیری گارد ساحلی لیبی از امدادرسانی این کشتی به قایق‌های در حال غرق شدن، دستکم یک نفر غرق شد و ده‌ها نفر مجبور به بازگشت به لیبی شدند.

 

مرزهای اروپا و جلوگیری از فعالیت کشتی‌های امدادی برای نجات پناهجویان

 

همچنین کشتی اس‌او‌اس هیومنیتی در یک بیانیه مطبوعاتی، گزارش داد: روز ۲ مارس (۱۲ اسفند)، خدمه کشتی نجات غیرنظامی بشریت که در مرکز دریای مدیترانه فعالیت می‌کرد، چندین بار از سوی به‌اصطلاح گارد ساحلی لیبی مورد تهدید قرار گرفتند.

این بیانیه جزئیاتی را نشان می‌دهد که چگونه افراد سوار بر کشتی گارد ساحلی لیبی نه‌تنها تلاش کردند تا عملیات نجات خدمه این کشتی را مختل کنند، بلکه یک گلوله شلیک کردند که در نتیجه تعدادی از مهاجران به آب سرازیر شدند و دستکم یک نفر کشته شد.

نهاد‌های حقوق بشری می‎گویند: غیرقابل درک است که ببینیم چگونه گارد ساحلی لیبی که از سوی اتحادیه اروپا و ایتالیا تامین مالی می‌شود، جان پناهجویان را به خطر می‌اندازد؛ حمایت از این ارگان‌ها منجر به غرق شدن دستکم یک نفر در روز شنبه گذشته، سرگردانی بسیاری از پناهجویان و در معرض خطر قرار گرفتن حدود ۲۰ نفر شد.

 

مرزهای اروپا و جلوگیری از فعالیت کشتی‌های امدادی برای نجات پناهجویان

 

قایق گشتی که عملیات نجات را با سلاح تهدید کرد، یکی از دو کشتی بود که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به لیبی تحویل و از سوی اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود.

این نخستین بار نیست که گارد ساحلی کشور‌هایی مانند لیبی و تونس از فعالیت کشتی‌های امدادی در دریای مدیترانه و تلاش آن‌ها برای نجات پناهجویان در بحران و در حال غرق شدن جلوگیری می‌کنند.

این اقدام کشور‌های لیبی و تونس در پی توافق‌هایی است که اتحادیه اروپا با آن‌ها امضا کرده و بخشی از برنامه کنترل مرزی خود را در دریای مدیترانه به آن‌ها واگذار کرده است.

در همین حال کشور‌هایی مانند ایتالیا به عنوان دروازه‌های ورود به اتحادیه اروپا نیز تدابیر سختگیرانه‌ای را در برابر مهاجرات اتخاذ کرده‌اند.

 

مرزهای اروپا و جلوگیری از فعالیت کشتی‌های امدادی برای نجات پناهجویان

 

دولت ایتالیا به نخست وزیری جورجیا ملونی، سیاستمدار راست افراطی سخت‎گیری‌ها را علیه پناهجویان افزایش داده است.

این کشور محدودیت‌هایی را در زمینه فعالیت کشتی‌های امدادی در دریای مدیترانه و سواحل این کشور نیز اعمال کرد.

در همین حال آژانس مرزی اتحادیه اروپا (فرانتکس) نیز به‌عنوان نهاد ناظر بر فعالیت‌های مرزی کشور‌های اروپایی، با این محدودیت‌ها همراهی می‌کند.

این اقدامات سختگیرانه در حالی صورت می‌گیرد که تنها در طول ۲ ماه اخیر و از آغاز سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۰ پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده و یا ناپدید شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *