گفت‎وگو|

جنگ غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ حمایت همه‌جانبه غرب از یک نسل‌کشی آشکار

9:00 - 07 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۳۵۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ حمایت همه‌جانبه غرب از یک نسل‌کشی آشکار
رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، شدیدترین جنایت‌ها را با حمایت و پشتیبانی متحدان غربی خود علیه ساکنان نوار غزه مرتکب شده است.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) حملات هوایی خود را علیه نوار غزه آغاز کرد.

این حملات در هفته‌های نخست بیشتر مناطق شمالی نوار غزه را هدف قرار داد اما به تدریج به تمامی مناطق نوار غزه گسترش یافت؛ به‌گونه‌ای که به گزارش نهاد‌های بین‌المللی هیچ جای امنی در نوار غزه باقی نمانده است.

 

اعمال محاصره همه‌جانبه در کنار حملات هوایی

رژیم صهیونیستی در کنار حملات هوایی، محاصره نوار غزه را در دستور کار خود قرار داد و از ورود کامیون‌های کمک از گذرگاه رفح جلوگیری کرد.

این محاصره به‌طور همه جانبه اعمال شد به‌گونه‌ای که حتی آب آشامیدنی نیز در برخی از مناطق و سوخت برای بیمارستان‌ها به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین زیرساخت‌های غزه قطع شد.

قطع سوخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های محاصره رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که بیمارستان‌های نوار غزه را یکی پس از دیگری از ارائه خدمات به بیماران سوق داده و آن‌ها را به تعطیلی کشاند.

نوار غزه روزانه به صد‌ها کامیون کمک‌های بشردوستانه در روز برای رفع نیاز‌های خود نیاز دارد، اما رژیم صهیونیستی پس از اعمال محاصره کامل ورود کامیون‌ها را متوقف کرد و حتی پس از اعمال فشار‌های گسترده، تنها مجوز ورود تعداد اندکی از کامیون‌ها‌ی بشردوستانه را صادر کرد.

 

دنبال کردن برنامه تخلیه اجباری و آواره کردن ساکنان

رژیم صهیونیستی از همان روز‌های نخست جنگ غزه، تخلیه اجباری ساکنان را در دستور کار خود قرار داد و به بهانه‌های مختلف دستور تخلیه را برای ساکنان به‌ویژه در شمال نوار غزه صادر کرد.

در پی تهدید‌های بی‌امان و تخلیه ساکنان شمال غزه، رژیم صهیونیستی آن‌ها را حتی در کریدور‌هایی که امن اعلام کرده بود هدف قرار داده و قتل‌عام کرد.

جنایت‌های هولناک؛ از هدف قرار دادن بیمارستان‌ها تا حمله به کاروان‌های بشردوستانه

جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در طول حدود ۶ ماه اخیر در نوار غزه مرتکب شده از نظر آماری در رده بدترین جنایت‌هایی هستند که در تاریخ به وقوع پیوسته‌اند.

این رژیم تنها در چند ماه بیش از ۱۳۰ روزنامه‌نگار را در نوار غزه به شهادت رساند؛ این رژیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر را به شهادت رسانده و مجروح کرده که بخش عمده‌ای از آن‌ها زنان و کودکان هستند، کودکان بیش از هر جنگ دیگری در جهان طی چند ماه اخیر در غزه جان باخته‎اند؛ بیش از ۷۰ درصد از قربانیان حملات رژیم صهیونیستی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

رژیم صهیونیستی به بهانه‌های ادعایی مانند موضع گرفتن نیرو‌های مقاومت، بیمارستان‌ها را در نوار غزه یکی پس از دیگری محاصره کرده و آن‌ها را هدف قرار داد.

ادعا‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی برای توجیه این حملات استفاده شده، هرگز اثبات نشدند.

 

 

هدف قرار دادن بیمارستان‌هایی مانند المعمدانی، الشفا، بیمارستان اندونزی، بیمارستان الناصر و الاقصی نمونه‌ای از این جنایت‌ها هستند.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی حتی کاروان‌های بشردوستانه و افرادی را که در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند، هدف قرار داده و جنایت‌های هولناکی را رقم زده است؛ تنها در یک مورد، نظامیان این رژیم افرادی را که در میدان النابلسی شهر غزه منتظر دریافت کمک‌های بشردوستانه بودند هدف قرار دادند که این حمله بیش از ۱۰۰ شهید و ۷۰۰ مجروح در پی داشت.

حمایت همه جانبه غرب از جنایت‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی با وجود جنایت‌هایی که طی ماه‌های اخیر علیه ساکنان نوار غزه مرتکب شده، همچنان از حمایت همه‌جانبه غرب و به‌ویژه آمریکا برخوردار است.

مقام‎های آمریکا و کشور‌های غربی با وجود اصول بین‎المللی که هیچ حقی را برای اشغالگر قائل نیستند، اما از «حق دفاع» برای رژیم صهیونیستی سخن گفته و حمایت‌ها را از این رژیم سرعت بخشیدند.

کشور‌هایی مانند آمریکا و آلمان و کانادا بسته‌های تسلیحاتی بیشتری را برای رژیم صهیونیستی ارسال کردند و حتی از تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت که تنها خواهان آتش‎بس بشردوستانه و ارسال کمک به نوار غزه بودند جلوگیری کردند.

 

طوفان الاقصی؛ پاسخی به فشار چندین ساله رژیم صهیونیستی

در همین رابطه سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌‎وگو با خبرگزاری میزان ضمن بررسی ابعاد عملیات طوفان الاقصی و تحولات فلسطین در سالی که گذشت، گفت: در مهر ۱۴۰۲ یعنی پس از مدت‌ها فشار مضاعف به مردم فلسطین در کنار نزدیک به ۲۰ سال محاصره همه‌جانبه مردم غزه و همچنین جسارت‌ها و توهین‌هایی که به مسجد الاقصی صورت می‌گرفت، این عملیات در ابعاد مختلف توانست شرایط فلسطینیان و آرمان فلسطین را تغییر بدهد.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی که با سرعتی قابل توجه انجام شد، توانست هیمنه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در هم بپیچد، اظهار کرد: در واقع اتفاقاتی که در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، بازگشت و تثبیت هویت فلسطینی به مردم فلسطین و اثبات حیات پربار مردم فلسطین به جهانیان و به‌ویژه جهان اسلام بود.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه طوفان الاقصی که در حال حاضر بیش از ۵ ماه از آن می‌گذرد، توانسته تحولات گوناگونی را در حوزه انسانی و نظامی در محیط جغرافیایی غزه و تاثیرگذاری در گستره جغرافیایی جهانی ایجاد کند، افزود: درست است که بسیاری از مردم مظلوم غزه به شهادت رسیدند، اما تاثیرهای انکار‎ناپذیر این عملیات و مقاومت مردم غزه تا قرن‌ها باقی خواهد ماند.

آمریکا از هیچ کمکی به غزه دریغ نکرد

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه شکستی که رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی و انجام جنایت و کشتار بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم غزه انجام داد، ماهیت اصلی رژیم صهیونیستی و حامیان اصلی آن به‌ویژه آمریکا را آشکار کرد، بیان کرد: در طول بیش از ۵ ماه گذشته ناتو و به‌ویژه آمریکا از هیچ کمکی در حوزه تسلیحات نظامی و حمایت‌های سیاسی در سازمان‌های بین‌المللی و حمایت‌های همه‌جانبه رسانه‌ای کوتاهی نکرده است تا جایی که مقام‎های آمریکا اعلام کردند تا رسیدن نتانیاهو به موفقیت، این جنگ و خون‌ریزی ادامه خواهد داشت؛ یعنی در حقیقت رژیم صهیونیستی با ضربات غیرقابل جبرانی که در طوفان الاقصی متحمل شد تلاش خود را معطوف کرد تا با کشتار مردم بی‌گناه غزه آبروی رفته خود را ترمیم کند اما موفق نشده است.

وی با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی، عنوان کرد: برخی از کشور‌های مستقل جهان همچون آفریقای جنوبی توانستند در دادگاه لاهه رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی محکوم کنند و شرایطی را برای آن پدید آورند که در جهت حقوقی سنگین‌ترین پرونده نسل‌کشی، کوچ اجباری و جنایت جنگی علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی تاکنون نتوانسته است در هیچ یک از ادعا‌های خود یعنی کوچاندن مردم غزه، دستگیری فرماندهان عالی‎رتبه مقاومت و دستیابی به تونل‌های زیرزمینی و آزادسازی صهیونیست های بازداشت شده کوچک‌ترین موفقیتی را به دست آورد، ادامه داد: رژیم صهیونیستی در کنار بمباران‌های کور خود تعدادی از بازداشتی‌های صهیونیست را هم از دست داده و بدین ترتیب نفرت ساکنان سرزمین‌های اشغالی را برای خود در کنار نفرت جهانی افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه شکنندگی کابینه نتانیاهو، شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و اختلافات مقام‎های رژیم صهیونیستی، همگی حاکی از شکست بزرگی بود که در عملیات طوفان الاقصی گریبان این رژیم را گرفت، افزود: متاسفانه کمک‌های کشور‌های غربی به‎ویژه آمریکا و تعدادی از کشور‌های اروپایی و سکوت و حمایت نکردن مقام‎های کشور‌های عربی از فلسطین و مردم غزه، چنان روسیاهی برای همه آن‌ها در تاریخ ایجاد کرد که هیچ وقت فراموش نخواهد شد، اما آنچه که مشخص شد مقاومت مردم غزه و اراده‌ای است که برای پیروزی اتخاذ کردند و همچنان ادامه دارد.

اختلاف راهبردی میان مقام‎های آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود ندارد

صدرالحسینی در بخشی دیگر با اشاره به ابعاد اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو، گفت: در توضیح اختلافات به وجود آمده میان مقام‎های رژیم صهیونیستی و آمریکا این موضوع را باید در نظر داشت که هیچ اختلاف راهبردی بین دو طرف در موضوعات مختلف وجود ندارد، اما در حوزه مسائل تاکتیکی اختلافاتی بین کابینه نتانیاهو و دولت بایدن وجود دارد که تلاش آنها بر این موضوع استوار بود که این اختلافات آشکار و رسانه‌ای نشود اما این موضوع رسانه‌ای شد.

کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان گفت: این اختلافات که برگرفته از اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی است، آشکار شد؛ بنابراین باید توجه داشت که در مسائل اساسی و راهبردی اختلافی وجود ندارد، اما در حوزه مسائل تاکتیکی و اجرایی اختلاف وجود داشته که به صحنه و صفحه رسانه‌ها هم کشیده شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *