رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حقوق شهروندی و مقابله با پدیده زباله‌گردی محور گفت‌وگو‌های جلالیان و طهرانچی

13:45 - 17 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۲۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حقوق شهروندی و مقابله با پدیده زباله‌گردی محور گفت‌وگو‌های جلالیان و طهرانچی
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت که وضعیت فعلی مدیریت پسماند و فعالیت زباله‌گرد‌ها بسیار زننده و ناقض حقوق شهروندی است.

خبرگزاری میزان - نشست هم‌اندیشی، تعامل و هم‌افزایی معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع حقوق شهروندی و مقابله با پدیده شوم زباله‌گردی برگزار شد.

عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری هدف از این نشست را رایزنی و همفکری برای دستیابی به راهکار‌های عملیاتی در زمینه حقوق شهروندی و مقابله با پدیده شوم زباله گردی عنوان کرد و با اشاره به ماموریت‌های معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل و تکالیف ابلاغی از سوی ستاد حقوق بشر درباره زباله‌گردی و حقوق شهروندی گفت: وزارت دادگستری وظیفه هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذیربط مدیریت پسماند را برعهده دارد. ضمن آنکه وضعیت فعلی مدیریت پسماند و فعالیت زباله‌گرد‌ها بسیار زننده و ناقض حقوق شهروندی است، لازم است با ایجاد انسجام و هم‌افزایی بین دستگاه‌های ذیربط، از ظرفیت دستگاه قضایی برای اخذ ضمانت اجرایی و برخورد قاطع با متخلفان استفاده شود.

جلالیان بر لزوم تشدید نظارت بر شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری برای جمع‌آوری پسماند‌ها و همچنین اجرای قانون تفکیک پسماند از مبدا تاکید و اضافه کرد: امروز در دنیا از زباله به‌عنوان طلای کثیف یعنی یک فرصت و سرمایه یاد می‌شود، در حال حاضر مدیریت ناکارآمد و غیراصولی پسماند عواقبی مانند تخریب محیط زیست، تبعات منفی بهداشتی و ورود باند‌های غیرقانونی به این موضوع و بهره‌کشی از افراد نیازمند و گرفتار را موجب شده که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی به تصویب و ابلاغ قوانین موثر و کارآمد در حوزه مدیریت پسماند اشاره و با تاکید بر پیگیری ماموریت‌های وزارت دادگستری حول محور حقوق شهروندی در این موضوع اظهار داشت: گردش مالی پسماند در تهران تا ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که باعث جذب افراد سودجو و به کارگیری کودکان در این حوزه شده که این موضوع بهانه و دستاویزی برای بدخواهان و رسانه‌های معاند برای ارائه تصویر مخدوش و منفی از کشورمان شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *