رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون وزیر دادگستری: محیط‌ زیست و حقوق شهروندی دو روی یک سکه هستند

13:28 - 16 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۰۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
معاون وزیر دادگستری: محیط‌ زیست و حقوق شهروندی دو روی یک سکه هستند
معاون حقوق بشر و امور بین‎الملل وزیر دادگستری، گفت: مباحث محیط‌ زیستی ارتباط مستقیم با حقوق شهروندی دارد و بسیار حائز اهمیت است، به‌عبارتی محیط زیست و حقوق شهروندی دو روی یک سکه هستند.

خبرگزاری میزان - عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به اینکه حقوق شهروندی یکی از موضوع‌های بسیار مهمِ ذیل مباحث حقوق بشری است، گفت: همه کشور‌ها تعهد دارند در حوزه سرزمینی‌شان، برای تامین و تضمین حقوق شهروندی اقدام‌های کنترلی، نظارتی و پایشی برای ممانعت از نقض این حقوق داشته باشند.

جلالیان در ادامه با بیان اینکه ما نیز براساس حقوق داخلی و فصل سوم قانون اساسی، برای حمایت، نهادینه شدن و توسعه حقوق شهروندی در کشورمان، تدابیری داریم، اظهار کرد: در این راستا، یک منشور ۱۲۰ ماده‌ای در سال ۱۳۹۵ در کشورمان به تصویب رسید و ابلاغ شد؛ این منشور چراغ راه خوبی برای متولیان حوزه حقوق شهروندی است که بتوانند در یک مسیر منطقی حرکت کنند.

معاون وزیر دادگستری، تصریح کرد: در سال جاری در وزارت دادگستری، ۳ همایش تحت عنوان بایسته‌های حقوق شهروندی برگزار شد و در سال آینده نیز در نظر داریم ۶ همایش در حمایت از حقوق شهروندی برگزار کنیم؛ مباحث آموزشی و ترویجی در توسعه و حمایت از حقوق شهروندی که از سوی وزارت دادگستری برگزار می‌شود، براساس ماموریتی است که اواخر سال ۱۴۰۱، توسط ستاد حقوق بشر به وزارت دادگستری ابلاغ شده است.

وی همچنین بیان کرد: در وزارت دادگستری یک اداره کل، مختص این موضوع وجود دارد و با برنامه‌ریزی و هم‌افزایی با همه دستگاه‌های متولی کشور مباحث حقوق شهروندی را رصد و پایش می‌کند و هم در مباحث آموزشی سهیم و دخیل است.

به گزارش وب‌سایت ستاد حقوق بشر، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری درباره مباحث محیط زیست و ارتباط آن با حقوق شهروندی، گفت: مباحث محیط زیستی ارتباط مستقیم با حقوق شهروندی دارد و بسیار حائز اهمیت است؛ به‌عبارتی محیط زیست و حقوق شهروندی دو روی یک سکه هستند؛ از سال ۱۹۷۹، حق بر محیط زیست سالم به‌عنوان یکی از حق‌های بشری مورد شناسایی قرار گرفت؛ به نظرم در کشورمان هر چقدر آموزش در حوزه محیط زیست با نگاه حفظ حقوق شهروندی انجام شود باز هم جای کار دارد و باید ادامه یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *