عباس ایروانی بازداشت شد/ معرفی متهم به زندان برای تحمل حبس/ ایروانی به تحمل ۶۵ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد/جزئیات حکم پرونده گروه عظام

11:15 - 17 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۱۷۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۵۰ دیدگاه
عباس ایروانی بازداشت شد/ معرفی متهم به زندان برای تحمل حبس/ ایروانی به تحمل ۶۵ سال حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد/جزئیات حکم پرونده گروه عظام
حکم متهمان پرونده گروه عظام در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی صادر و عباس ایروانی برای اجرای حکم به زندان معرفی شد.

خبرگزاری میزان _ مرکز رسانه قوه قضاییه- در پی قطعی و لازم الاجرا شدن حکم عباس ایروانی که قبلا صادر و قطعی شده بود، طی روز‌های گذشته اجرا و این فرد بازداشت و به زندان معرفی شد.

رای قطعی ۲ پرونده قضایی گروه عظام، از سوی شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، صادر شده است.

پرونده‌های گروه عظام  در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی بررسی شده و متهم ردیف اول هر دو پرونده، عباس ایروانی است.

متهمان پرونده اول گروه عظام

متهمان پرونده اول گروه عظام عبارتند از: عباس ایروانی، مهدی شهابی، مرتضی روغنی، حسن صفریان، مرادعلی کرم نیا، امیررضا رفیعی و حامد خاتمی‌پور.

اتهامات و حکم دادگاه در مورد متهمان پرونده اول گروه عظام

دادگاه بعد از انجام تحقیقات دقیق و اخذ دفاعیات از متهمان و وکلای مدافع آن‌ها ختم رسیدگی در این پرونده را اعلام و مبادرت به صدور رای کرده است.  

اتهامات و رای نهایی دادگاه در مورد متهمان این پرونده به این شرح است:

۱-عباس ایروانی

 عباس ایروانی در این پرونده به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با توسل به قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به صورت عمده و کلان به میزان بیش از ۶۶۴ میلیون دلار و رهبری گروه مجرمانه سازمان یافته قاچاق قطعات خودرو به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده، محکوم شده است و به اتهام معاونت در جعل اسناد به تحمل ۸ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و به اتهام مشارکت در فرار دادن حامد خاتمی‌پور به تحمل ۱ سال و ۱ ماه حبس محکوم کرده است.

۲- امیررضا رفیعی

اتهام‌های امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم پرونده به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشورو مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۲۰۱ میلیون دلار به تحمل ۲۰ سال و ۱ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده است و به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام معاونت در جعل اسناد به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و در اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول و مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی‌پور به تحمل ۱ سال و یک ماه حبس محکوم شد.

۳- مرتضی روغنی‌ها

مرتضی روغنی‌ها متهم ردیف سوم به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشورو مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۱۱۸ میلیون دلار، معاونت در جعل اسناد به تحمل ۲۰ سال و ۱ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده محکوم شده و در اتهام معاونت در استفاده از اسناد مجعول به تحمل ۸ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام معاونت در پرداخت رشوه به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس و به اتهام مشارکت در فراری دادن حامد خاتمی پور به تحمل ۱ سال و ۱ ماه حبس محکوم کرده است.

۴- حامد خاتمی‌پور

حامد خاتمی‌پور متهم ردیف چهارم پرونده به اتهام مشارکت در قاچاق عمده در نظام اقتصادی کشور و مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار به تحمل ۱۲ سال و ۸ ماه حبس و ضبط کلیه اموالی است که متهم از طریق خلاف قانون به دست آورده است و به اتهام جعل اسناد به تحمل ۱۴ ماه حبس و جبران خسارت وارده، به اتهام استفاده از سند مجعول به تحمل ۲۲ ماه حبس، به اتهام استفاده از مهر مجعول اتاق بازرگانی چین به تحمل ۱۴ ماه حبس و به اتهام پرداخت رشوه به تحمل ۲۱ ماه حبس و ضبط مال حاصل از رشوه محکوم کرده است.

مرداد علی کرم‌نیا، حسن صفریان و مهدی شهابی دیگر متهمان پرونده به اتهام دریافت رشوه، به تحمل ۱۰ سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل وجه ماخوذه و انفصال موقت به مدت ۳ سال محکوم شدند.

این متهمان در مورد اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو با توجه به اینکه نامبردگان کارمند گمرک جمهوری اسلامی ایران هستند، مختلس محسوب شده و هر یک به تحمل ۲ سال حبس و جریمه معادل سه برابر ارزش کالا و در مورد اختلاس به تحمل ۱۰ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و رد وجه مال مورد اختلاس به جزای نقدی معادل دو برابر مبلغ مورد اختلاس محکوم شدند.  

پرونده دوم گروه عظام

همچنین در رابطه با جرایم گروه عظام، یک پرونده دیگر نیز در شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلاگران و مفسدان اقتصادی تشکیل شد.  

متهمان پرونده دوم گروه عظام

متهمان پرونده دوم گروه عظام عبارتند از: عباس ایروانی، فریدون ساعی، عبدالرحیم گرامند، منصور مسعودی، حسین زارع، همایون نکونام

اتهام‌ها و تصمیم نهایی دادگاه در مورد متهمان پرونده دوم گروه عظام

اتهام‌ها و رای نهایی دادگاه در مورد متهمان این پرونده به این شرح است:

عباس ایروانی در این پرونده به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق تحصیل اموال و وجوه کلان از شبکه بانکی از طرق نامشروع و غیر قانونی مجموعا به میزان بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون درهم امارات، ۴۸ میلیون دلار آمریکا، ۱۳ میلیون یورو، ۲۶۰۰ میلیارد ریال با توجه به عدم جبران ضرر و زیان و آثار زیان‌بار جرایم ارتکابی به تحمل ۲۵ سال حبس و ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آورده و رد مال شبکه بانکی محکوم شد.

همچنین به اتهام معاونت در جعل ۳۶ فقره گواهی بازرسی از طریق پرداخت وجوه به منظور جعل گواهی به تحمل ۲ سال و ۱ ماه حبس، به اتهام استفاده از ۳۶ فقره گواهی بازرسی مجعول از طریق ارائه آن‌ها به بانک  جهت دریافت وجوه موضوع اعتبارات اسنادی به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام جعل ۶۹ فقره کارنامه و استفاده از آن‌ها از طریق ارائه به بانک به تحمل ۳ سال و شش ماه حبس و جبران خسارات وارده محکوم کرد.

۲-عبدالرحیم گرامند

عبدالرحیم گرامند در این پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مبالغ کلان از طرق غیر قانونی برای شرکت‌های گروه عظام، به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد.  

۳-فریدون ساعی

فریدون ساعی در این پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق جعل ۳۶ فقره گواهی بازرسی مجعول و استفاده از آن‌ها از طریق تحویل آن‌ها به شرکت‌های گروه عظام جهت ارائه به بانک و بسترسازی برای ورود منابع کلان نقدینگی از بانک  از طرق مجرمانه و غیرقانونی به تحمل ۱۰ سال و ۶ ماه حبس، به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۰ هزار و ۴۰۰ دلار به تحمل ۲ سال و ۶ ماه حبس و رد اصل مال و جریمه نقدی معادل ۲ برابر مال به دست آمده، به اتهام پرداخت رشوه به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و ضبط مال به دست آمده از رشوه و به اتهام جعل نامه شرکت کوتکنا (شرکت سوییسی بازرسی) به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس و جبران خسارت وارده محکوم کرد.

۴-همایون نکونام

همایون نکونام در این پرونده به اتهام دریافت رشوه به تحمل ۸ سال حبس، جزای نقدی معادل مال به دست آمده از رشوه و انفصال دائم از خدمات دولتی، به اتهام معاونت در جعل به تحمل ۲ سال حبس و به اتهام تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیر صلاحیتدار به تحمل ۱ سال حبس و جبران خسارت وارده محکوم کرده است.  

۵-حسین زارع میرک‌آباد

حسین زارع در این پرونده به اتهام دریافت رشوه به استرداد وجه مورد رشوه و تحمل ۴ سال حبس و انفصال موقت به مدت ۳ سال و جزای نقدی معادل مال به دست آمده از رشوه، به اتهام معاونت در جعل به تحمل دو سال حبس و به اتهام تحویل اسناد دولتی به اشخاص غیر صلاحیتدار به تحمل ۱ سال حبس و جبران خسارات وارده محکوم کرد.  

۶-منصور مسعوی

منصور مسعوی به اتهام وساطت در پرداخت رشوه و معاونت در جعل، به تحمل ۳ و ۱ ماه حبس محکوم شد.  

گفتنی است، ایام بازداشت در مورد متهمان کسر و محاسبه خواهد شد.  

همچنین حکم صادره در هر ۲ پرونده قطعی و لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام/



ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
چه سودی برای ملت داره الان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اینو ایرانی ها میفهمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
چهار تا از اینارو اعدام میکردین سریع درس عبرتی میشد برای سایر دزدها و اخلال گران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
باقری درمنی اعدام شده
علی اصغر یاوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
باسلام بسیاز خوب و در رابطه با اخلاق گران اقتصادی با جدیت و ایستادگی جلوی اینها گرفتن انشالله درس عبرتی بشود برای دیگران

بنده بعنوان یک ایرانی ازقوه قضائیه و مخصوصا از قاضی این پرونده تشکر و دست این قاضی را می بوسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
پولایی که از مردم بالا کشیده چه میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
از مردم بالا نکشیده ، از شرکت های بزرگ و خودروسازی بالا کشیده و حتی نذاشته خودروی باکیفیت بسازن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
مغز آدم سوت میکشه
شهدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
1
0
پدرشو در بیارید انگلهای اقتصادی
زنده با اژه ای
عباس یارمحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
1
0
سلام خدا پشت و پناه دستگاه قضایی کشور باشه که برخورد قانونی با این افراد مفسد می‌کند.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
آه کارگر یا کارمند مظلوم زمین نمیمونه
زنده باد عدالت
Mortza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
1
0
ساز وکار و نظارت دستگاه های ذیصلاح طوری باید باشد که تخم مرغ دزد به شتر دزد تبدیل نگردد.برای این افراد تنبیهات جایگزینی درنظر گرفته شود تا بتوانند خطاهای گذشته را جبران نمایند.... باتشکر
رقیه شاکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
1
باید تمام امول و دارایی این افراد مصادره شود تا بفهمند که مردم چجور زندگی می‌کنند
رص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
خدا رو شکر؛ان شالله همه مفسدین اقتصادی دستگیر بشند؛کسانی که باعث میشند مردم فقیر هر روز فقیرتر بشند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
البته دیگه وضعیت رو گنده کردی
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
دیگه چی بگیم؟ امثال همین افراد با اختلاس‌های کلان و ایجاد فاصله طبقاتی باعث میشن افرادهایی مانند همسرم که الان در سن بازنشستگی در کارخانه تولید ماشین هنوز موفق به خرید آپارتمان نمیشن
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
0
0
همه ی این اتهامات درسته، ولی واسه چند نفر کار آفرینی کرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
واسه چندین هزار نفر
عرفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
1
0
کاش اینا رو در ملأ عام اعدام کنند تا مردم بفهمند کیا خونشون رو تو شیشه کردن
صالح
|
Germany
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
1
0
دست شما درد نکند دل ما خنک میشه از همین دانه درشت ها بگیری وحتی حکم اعدام بدهی تا کسی جرآت اخلال واختلاس وکلاه برداری نکند.
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
1
0
واقعا الان آدم به این دستگاه قضایی افتخار می‌کنه آفرین به شما
۰۰۴۶
|
United States of America
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
من چند وقتی وضعیت اسفالت های رشت رو میدیدم بحد وحشتناک خراب ک جلو بندی خراب بشه زود ب زود با بوربورینگ خرابشه هر هفته جنس هم بی کیفیت میدونستم دست باندی در کار هستش
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
خداروشکرررر خداا کنه قانون همیشه اینجوری پیگیر باشه
این افراد سود جو و کلاهبردار با زندگی خیلیااا بازی میکنن تا به اهداف کثیف خودشون برسن
بنده میرزایی هستم یکی از نیروهاای اخراجی شرکت عزااام
که حق و حقوق من کارگر هم خوردن بعد این همه شب بیداری و کارای سنگین
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
تشکر از قوه قضائیه که قاطع جلوی اخلال گران واستاده.
همین آدما باعث افزایش تورم میشن
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
باید اعدام شوند نه زندانی
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
ادم طمع کار عاقبت بهتر از این نخواهد داشت
سلطان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
دیگه حالم داره به هم میخوره
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
ایکاش مجازاتهاشون شدیدوعبرت اموز صادرمیشد .اینان مفسدفی الارض هستن ودربدترین شرایط اقتصادی کشور این همه جرائم درشت ووحشتناک مرتکب شدند ومجازاتشون باجرائم منطبق نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
1
از طبری چه خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
طبری با همان ۳۱ سال حبس و تایید ۱۲ سال حبس برای پولشویی تو زندانه
فرشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
دم اونهایی گرم که همچین آدم‌هایی رو جمع میکنن
ناشناس
|
Viet Nam
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
عجب حکمی
ان شاءالله بعدی دادگاه چای دبش
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
به نظر شما کسی که ۶۰ سالش هست و ۶۵ سال هم محکوم میشه میاد پس بده حداقل اول حکم اعدام می دادید و به شرط پس دادن تخفیف می خورد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
نوش جونشون،
احمدی
|
Germany
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
سلام.بالاخره جرم مشخص وآشکاراین متهمان چه بود یاچه هست؟!
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
دیدگاه من اینه که تمام وزارتخانه ها مشکل نظارتی دارن وزارتخانه یکی از اون وزارتخانه ها هست که باید نظارت شدید بشه
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
خدا لعنتش کنه که برای دنیای فانی خودش جان هزاران نفر رو به خاطر لوازم بی کیفت شرکت عظام گرفت، خدا ازت نگذره آدمای مثل تو باعث این گرونی های کمرشکن شدن شماها رو باید ذره ذره اعدام کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
چرا اعدام نمی‌کنند این شیاطین را
بعضی به خاطر مردم، وطن، وناموس، از جان ومال رد میشن جام شهادت می‌نوشند
Шива
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
0
0
پول مردم رو بده بعد بره زندان
جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
سلام دست جمهوری اسلامی درد نکند حکم بسیار خوبی هست
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
باید این وجوه برگشت به دارایهای ملت در بازار و زندگی مردم بروز کنه بهرحال پولهای کلانی ضبط شده که جا داره ازجسارت وشحاعت قوه قضاییه تشکر کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
1
ادم سر گیجه میگیره نمی‌دونم منم جای اونها بودم این کارو می‌کردم
عجیب برام چرا سیرمونی ندارن اختلاس چند صد میلیون دلاری!!!مغز ادم صوت می‌کشه این‌ها نمونه جزیی هستن بخدا این‌قدر وجود دارن انگار مال پدرشونه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
1
چه با حال چقدر پول
منتظر المهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
1
0
چرا اعدام نمیکنید
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
امیدوارم که هیچ بخششی در کار نباشه و تا آخر به این حکم ثابت بمونن تا درس عبرتی بشه برای دیگران که از این غلطا به نکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
خائنین را اعدام کنید
نیو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
والا خوب محکومیت کمی دارن بامیلیونها دلار اخلال در اقتصاد کشور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
حکمش خوب بود
قلی اده
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
0
هیح عقل سلیمی از قاچاق حمایت نمی کند
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
0
1
بیست سال مملکت رو به آتیش کشیدن.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *