هتک حرمت قرآن کریم در غرب؛ آزادی بیان یا حمله به اسلام و مسلمانان؟

9:30 - 04 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۲۵۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هتک حرمت قرآن کریم در غرب؛ آزادی بیان یا حمله به اسلام و مسلمانان؟
کشورهای غربی با روندی فزاینده عاملان هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی را حمایت کرده و حتی در برابر هرگونه صدای مخالف با آن می‌ایستند.

خبرگزاری میزان – طی سال‌های اخیر موج اسلام‌هراسی و جنایت‌های نفرت‌محور علیه اسلام و مسلمانان در کشور‌های مختلف اروپایی تشدید شده است.

این روند طی سالی که گذشت در کشور‌های اسکاندیناوی نمود بیشتری داشت و کشور‌هایی مانند سوئد به میدانی برای هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات اسلامی تبدیل شدند.

افزایش احساسات ضدمسلمانان در اروپا و آمریکا تبعیض را در سال گذشته به شدت افزایش داد و این تعصب به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی دولت‌هایی که خود را به‌عنوان ادعایی «چراغ‌های آزادی و دموکراسی» معرفی می‌کنند، حمایت شد.

هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، هلند و دانمارک

اگرچه اقدام علیه مقدسات اسلامی و هتک حرمت قرآن کریم از سوی گروه‌های راست افراطی مختلفی صورت گرفت اما در این بین راسموس پالودان، سیاستمدار راست افراطی و سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی، در چندین نوبت اقدامات هتاکانه خود را با حمایت همه‌جانبه دولت‌های غربی انجام دادند.

پالودان، سیاستمدار راست افراطی دانمارکی و موسس حزب راست‌گرای افراطی استرم کورس است؛ این حزب در سال ۲۰۱۹ خواستار اخراج همه مسلمانان از دانمارک شده بود. او قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم در ۲۱ ژانویه گذشته (یکم بهمن ۱۴۰۲) و سفارت ترکیه در کپنهاگ در ۲۷ ژانویه (۷ بهمن ۱۴۰۲) سوزاند.

پالودان در ماه آوریل ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) به هتک حرمت‌های خود در مالمو و نورکوپینگ ادامه داد.

از سوی دیگر سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی، نیز در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ (۸ تیر ۱۴۰۲) مصادف با اولین روز از تعطیلات عید قربان، قرآن کریم را تحت حفاظت پلیس در مقابل مسجد استکهلم سوزاند.

مومیکا در ۲۰ جولای ۲۰۲۳ (۳۰ تیر ۱۴۰۲) در مقابل سفارت عراق در استکهلم و در ۳۱ جولای ۲۰۲۳ (۱۰ مرداد ۱۴۰۲) در مقابل ساختمان پارلمان سوئد، قرآن و پرچم عراق را تحت حفاظت پلیس زیر پا گذاشت؛ او در روز‌های ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آگوست ۲۰۲۳ (۴، ۵، ۶ و ۷ شهریور ۱۴۰۲) تحت حفاظت پلیس به سوزاندن قرآن در نقاط مختلف استکهلم ادامه داد.

سابقه دیرینه اسلام‌هرسی در غرب

در حالی که اینگونه اقدامات در ماه‌های گذشته به سرعت افزایش یافت اما موضوع جدیدی نیست، زیرا چندین دهه است که چنین نمایش نفرت در سراسر اروپا رخ داده است.  

شخصیت‌های راست افراطی و سیاست‌مدارانی که اغلب برای جلب توجه رسانه‌ها استفاده می‌شود، مکررا قرآن را به‌عنوان بخشی از برنامه اسلام‌هراسی خود هدف قرار داده‌اند.  

ویلدرز، یک سیاستمدار هلندی، به دلیل ادعا‌های نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز آشکار خود در مورد اسلام و مسلمانان بدنام شد، حتی عهد کرد که کتاب مقدس مسلمانان را در سال ۲۰۱۶ ممنوع کند.

به غیر از این سیاستمداران راست افراطی که در دیدگاه‌های خصمانه و نژادپرستانه خود علیه مسلمانان عذرخواهی نمی‌کنند، افراد دیگری نیز بوده‌اند که دست به این اقدامات تحریک‌آمیز زده‌اند.

واکنش کشور‌های اسلامی و تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر

این اقدامات هتاکانه در کشور‌های غربی با محکومیت و واکنش گسترده کشور‌های اسلامی در سراسر جهان مواجه شد و مسلمانان با برپایی تظاهرات و صدور بیانیه این هتاکی‌ها را محکوم کردند.

از زمان حادثه هتک حرمت ماه ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲)، تا مدتی تقریبا به‌طور هفتگی حوادث قرآن‌سوزی در سوئد و دانمارک و حتی درخواست‌های بیشتری برای تأیید چنین اعمال نفرت‌انگیزی وجود داشت که بسیاری از آن‌ها از سوی افرادی انجام می‌شد که با اسلام و مسلمانان خصومت دارند.

در پاسخ، تعدادی از کشور‌های مسلمان از جمله ایران، عراق، مراکش، عربستان، امارات، مصر و اردن این‌گونه نمایش‌های عمومی اسلام‌هراسی را محکوم کردند؛ پاپ فرانسیس نیز اقدامات مومیکا را محکوم کرد و گفت که از دیدن هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان احساس «خشم و انزجار» می‌کند.  

در سطح بین‌المللی، این امر به درخواست پاکستان برای تشکیل جلسه اضطراری در شورای حقوق بشر سازمان ملل منجر شد که نتیجه آن تصویب قطعنامه‌ای در مورد «مقابله با نفرت مذهبی که باعث تحریک تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود» در ۱۲ جولای ۲۰۲۳ (۲۱ تیر ۱۴۰۲) شد.

تعدادی از کشور‌های غربی از جمله آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس با استناد به تعهدات ادعایی خود به آزادی بیان با این قطعنامه مخالفت کردند؛ در حالی که نمایندگان این کشور‌ها سوزاندن قرآن را محکوم کردند و نماینده آلمان آن را «تحریک وحشتناک» توصیف کرده بود.

استاندارد‌های دوگانه و متناقض غرب

کشور‌های غربی از اهمیت قرآن و پیامبر اسلام (ص) در قلب مسلمانان آگاه هستند، با این حال، بار‌ها دست به اعمال توهین‌آمیز علیه اسلام زده‌اند.

این کشور‌ها چنین اقداماتی را که موجب نفرت مذهبی می‌شود ممنوع نمی‌کنند، بلکه با بهانه «حمایت از آزادی بیان» به آن‌ها چراغ سبز نشان می‌دهند.

بدیهی است که اگرچه آمریکا و سایر کشور‌های غربی به کرات از «حقوق بشر» و «آزادی مذهبی» صحبت می‌کنند، اما اغلب در بهانه «حفاظت از حقوق بشر» و «دفاع از آزادی مذهبی» سخنان غیرمسئولانه‌ای درباره کشور‌های دیگر مطرح می‌کنند. آن‌ها دائما تلاش می‌کنند تا از مسائل مختلف مربوط به کشور‌های مختلف برای اعمال فشار علیه آن‌ها استفاده کنند و در همین حال اعتقادات مذهبی و کرامت مسلمانان را زیر پا بگذارند.

سوئد حمایت خود را از هتک حرمت مقدسات دینی و قرآن کریم به قوانین خود نسبت داده و مدعی است که نمی‌تواند از این اقدامات جلوگیری کند.

از سوی دیگر نگاهی به قوانین و کنوانسیون‌های مختلف بین‌المللی نشان می‌دهد که صدور مجوز برای هتک حرمت قرآن کریم نقض اصول بین‌المللی و حقوق بشری به شمار می‌رود.

تصمیم برای اخراج سلوان مومیکا

در نهایت دادگاه مهاجرت سوئد بهمن ۱۴۰۲ با اخراج سلوان مومیکا که در چند مورد اقدام به هتک حرمت قرآن کریم در این کشور کرده بود، موافقت کرد و با موافقت دادگاه مهاجرت این کشور، مومیکا اخراج خواهد شد.

دولت سوئد در آن زمان مدعی شد که مومیکا در صورت بازگرداندن به عراق، در خطر خواهد بود.

بر این اساس، قرار بود که به مومیکا اجازه اقامت موقت در سوئد تا ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) داده شود.

مومیکا در آبان گذشته به این تصمیم اداره مهاجرت سوئد اعتراض کرده و قصد داشت موضوع را به دادگاه مهاجرت این کشور ارجاع دهد.

وی با متهم کردن مقامات سوئد به داشتن برنامه‌های سیاسی پنهان گفت: من سوئد را ترک نمی‌کنم، در سوئد زندگی می‌کنم و می‌میرم.

در همین زمینه محسن پاک‌آیین، دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: در رابطه با بحث قرآن‌سوزی در کشور‌های اروپایی که از سوئد آغاز شد و در کشور‌هایی مانند دانمارک نیز انجام شد چند نکته مطرح است. اولین مطلب این است که این اقدام که توهین به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان است به‌طور آشکار نقض حقوق بشر به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که لیبرال دموکراسی که ایدئولوژی و مبنای تصمیم‌گیری و سیاست‌سازی در کشور‌های غربی به‌ویژه در اروپاست، به شدت دچار ضعف شده و از ابعاد نظری و رفتاری با چالش جدی مواجه شده است.

معیارهای دوگانه و ابتلا به سکولاریسم

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه براساس تفکر لیبرال دموکراسی که مبتنی بر اصالت است باید به حقوق بشر احترام گذاشت، اظهار کرد: باید در این ارتباط استاندارد‌ها و معیار‌های دوگانه را کنار گذاشت، اما متاسفانه ما شاهد هستیم که این معیار‌های دوگانه کاملا در فرهنگ غربی امروز وجود دارد و این کشور‌ها به شدت به نوعی سکولاریسم مبتلا شده‌اند.

پاک‌آیین، بیان کرد: برای مثال در دانمارک و سوئد آزادی هم‌جنس‌بازی که در واقع یک امر کاملا مخالف حقوق انسان‌هاست، آزاد تلقی می‌شود؛ این اقدامی کاملا ضدبشری و ضد فطرت انسان و ضد تعالیم دینی و ادیان الهی، ترویج داده شده و مجوز داده می‌شود.

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اینکه هم‌جنس‌بازی در غرب رسمیت داده می‌شود، تاکید کرد: اما در کنار آن اجازه داده می‌شود که با بدترین وضعیت و حالت به کتاب مقدس مسلمانان جهان توهین شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل، اضافه کرد: این امر، دور شدن و فاصله گرفتن تمدن غربی از آن معیار‌هایی است که زمانی ارزش تلقی می‌شد؛ اکنون شاهد زوال لیبرال دموکراسی هستیم؛ البته به لحاظ رفتاری هم ما این را در جا‌های مختلف می‌بینیم.

پاک آیین، افزود: در همین مسئله جنگ غزه و جنایت‌ها و نسل‌کشی علیه مردم غزه ما می‌بینیم که کشور‌های غربی از جمله کشور‌های اسکاندیناوی ساکت هستند و این معیار دوگانه هم در تفکر نظری لیبرال دموکراسی، هم در رفتار‌های آن‌ها کاملا مشهود است و نشان‌دهنده شکست تمدن غرب است.

وی با بیان اینکه اتفاق مذکور موجب وحدت مسلمانان شد، اضافه کرد: مسلمانان جهان به اعتقادات خود و در دفاع از این اعتقادات بسیار پایبند و مُصر هستند و اقدام قرآن‌سوزی هم در سطوح دولت‌های اسلامی و هم در سطوح ملت‌های مسلمان باعث نوعی اتحاد شد و این موضوع نیز از طرف همه مردم مسلمان جهان محکوم شد.

به گفته وی، این هتک حرمت دلیلی شد برای اینکه سازمان همکاری اسلامی جلسه تشکیل دهد و این مسئله را محکوم کند و حتی آزادگان و طرفداران اصیل دموکراسی و آزادی بیان هم اعتراض کردند از اینکه به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان توهین شده است.

پاک‌آیین با بیان اینکه اقدامی که دانمارک و سوئد انجام دادند به ضرر خود این کشور‌ها تمام شد، گفت: امروز در مجالس این کشور‌ها بحث ممنوعیت مجوز برای هتک حرمت به مقدسات در دستور کار قرار داده شده، در برخی موارد تصویب شده و این کشور‌ها به اشتباه خود پی برده و البته در میان مسلمانان جهان رسوا شدند.

ضرورت اقدام برای تحریم کشورهای توهین کننده

وی در بخشی دیگر تاکید کرد: بهترین وضعیت این است که کشور‌های اسلامی این قبیل کشور‌ها از جمله سوئد و دانمارک را تحریم می‌کردند و روابط خود را با این کشور‌ها به حالت تعلیق درمی‌آوردند و این می‌توانست یک الگو برای آینده باشد که اگر چنین اتفاقی افتاد کشور‌های مسلمان جهان این اقدام را انجام دهند.

پاک‌آیین در پایان با اشاره به اینکه در مجموع اقدامی که  در هتک حرمت کتاب مقدس مسلمانان یا توهین به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) انجام شد، به ضرر کشور‌های مجوزدهنده از جمله کشور‌های اسکاندیناوری تمام شد، گفت: ما امیدواریم که اتحاد مسلمانان بیش از پیش افزایش یابد و شاهد استحکام مبانی اسلامی و زوال تمدن غربی باشیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *