رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سریال هتک حرمت به قرآن در اروپا؛ سوئد به‎ دنبال اجرا حکم اخراج سلوان مومیکا

10:07 - 21 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۱۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سریال هتک حرمت به قرآن در اروپا؛ سوئد به‎ دنبال اجرا حکم اخراج سلوان مومیکا
دادگاه مهاجرت سوئد در نهایت حکم به اخراج سلوان مومیکا داد اما این کشور هنوز تصمیم نهایی را در زمینه صدور مجوز به هتک‌ حرمت‌ها اتخاذ نکرده است.

خبرگزاری میزان – سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی که مسئول چندین مورد هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات دینی در سوئد است و باعث اعتراض میلیون‌ها مسلمان در این کشور و سراسر جهان شده، ممکن است به‎زودی اخراج و به مدت ۵ سال از این کشور اسکاندیناوی منع شود.

این امر به دنبال حکمی است که دادگاه مهاجرت سوئد به تازگی صادر کرده است.

مومیکا از زمان صدور حکم اولیه اخراج در سال ۲۰۲۳، از دستور دادگاه سرپیچی کرده و گفته بود که در سوئد می‌ماند و این کشور را ترک نخواهد کرد.

ادامه اقدامات تحریک‎آمیز سلوان مومیکا

مومیکا علاوه بر سوزاندن قرآن، فعالان همبستگی طرفدار فلسطین را در بحبوحه نسل‌کشی غزه تحریک کرده و تصاویری را در رسانه‎های اجتماعی قرار داده که در حال سوزاندن پرچم فلسطین است.

مقام‎های مهاجرت سوئد از تمدید مجوز اقامت سلوان مومیکا در ماه اکتبر (آبان) خودداری کرده بودند، اما تصمیم برای اخراج او به عراق به دلیل آنچه که «ملاحظات امنیتی» عنوان شده به‎طور موقت به تعویق افتاد.

علاوه بر این درخواست تجدیدنظر مومیکا از سوی قضات رد شد؛ آنها تشخیص دادند مومیکا اطلاعات نادرستی در درخواست پناهندگی خود ارائه کرده است.

این پناهجوی عراقی استدلال‌های ارائه‎شده از سوی قضات دادگاه تجدید نظر را رد کرده است.

مومیکا به دنبال تصمیم دیگری در ماه نوامبر گذشته (آذر) درباره رد تمدید اقامت به رسانه‌های محلی، گفت که قصد ترک سوئد را ندارد.

کارین داهلین، عضو شورای عالی امنیت سوئد، می‎گوید: تصمیم اخراج به عراق تا زمانی که در خطر آزار و اذیت یا سایر رفتار‌های مبتنی بر حفاظت در آنجا باشد، قابل اجرا نیست.

طبق این ادعا، قضات تصمیم گرفتند به مومیکا اجازه اقامت موقت بدهند که قرار است در آوریل (فروردین ۱۴۰۳) منقضی شود.

عراق شهریور گذشته استرداد مومیکا را رسما از دولت سوئد درخواست کرد؛ در آن زمان، مومیکا مدعی شد که عراق به دنبال استرداد او بوده است.

سازمان اطلاعات سوئد واکنش‌های خشمگینانه را به «هدف اولویت‌دار» خود تبدیل کرد و سطح هشدار تروریستی را در این کشور افزایش داد.

دولت سوئد هتک حرمت به قرآن را محکوم کرد اما بار‌ها با تاکید بر قوانین این کشور در مورد آزادی بیان و اجتماعات، از اقدام جدی علیه مومیکا خودداری کرد.

اما موضوع به خودداری از اقدام علیه مومیکا ختم نمی‌شود و این کشور در موقعیت‌های مختلف از سلوان مومیکا در هتک حرمت قرآن کریم محافظت کرده و بسیاری از افرادی را که به این اقدام اعتراض کردند، بازداشت کرد.

پلیس سوئد با استناد به «آزادی بیان» برای سلوان مومیکا مجوز صادر کرد و دادگاه سوئد نیز از این اقدام حمایت کرد.

این پناهجوی عراقی ابتدا در سال ۲۰۲۱ مجوز اقامت دریافت کرد و از آن زمان به دلیل هتک حرمت عمومی به قرآن کریم در موارد متعدد، شناخته شد.

دانمارک نیز دسامبر گذشته (دی) قانونی را تصویب کرد که سوزاندن قرآن را در اماکن عمومی غیرقانونی اعلام کرد.

سوئد اکنون در حال بررسی گزینه‌های قانونی خود است که به پلیس امکان می‌دهد مجوز هتک حرمت مقدسات دینی را به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی رد کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *