جنگ اوکراین در آستانه ۲ سالگی؛ آینده درگیری‌ها به کدام سمت می‌رود؟

7:30 - 30 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۴۷۲
جنگ اوکراین در آستانه ۲ سالگی؛ آینده درگیری‌ها به کدام سمت می‌رود؟
روسیه در آستانه دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین توانسته به پیروزی مهمی دست پیدا کند و این در حالی است که آمریکا کمک‌ها به کی‌یف را کاهش داده است.

خبرگزاری میزان - عقب‌نشینی ارتش اوکراین از شهر آودیوکا با نزدیک شدن به دومین سالگرد آغاز جنگ دستاوردی بزرگ را به روسیه اعطا کرد.

در امتداد خط مقدم، اوکراین در حالت تدافعی بوده و با کمبود مهمات و نیروی انسانی مواجه است.

فرماندهی نظامی اوکراین به‌تازگی اعلام کرد که از آودیوکا، در شرق منطقه دونتسک عقب‌نشینی می‌کند.

این نخستین دستاورد بزرگ ارضی روسیه از ماه می‌ سال گذشته میلادی (اردیبهشت ۱۴۰۲) تاکنون به‌حساب می‌آید.

مقام‌های اوکراینی این شکست را پیامد مستقیم کمبود مهمات تامین‌شده از سوی غرب توصیف کرده‌اند. 

این موضوع هم‌زمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین نشانه دیگری از این است که سومین سال جنگ می‌تواند سخت‌ترین سال برای اوکراین باشد.

گاردین در مقاله‌ای درباره وضعیت جنگ در اوکراین نوشت: حال و هوای کنونی بسیار متفاوت از یک سال قبل است؛ زمانی که اوکراینی‌ها با دریافت کمک‌های فراوان سرپا مانده بوده و مشتاقانه منتظر تصرف سریع تمام مناطق تحت کنترل روسیه بودند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: اوکراینی‌ها ۷۲۴ روز دست به کار شده‌اند؛ آیا ۷۲۵ روز پیش باور می‌کردید که این امر حتی ممکن است؟

اما با افزایش تلفات، کاهش صفوف ارتش اوکراین و ذخایر توپخانه و توقف کمک‌های مالی آمریکا، اوکراینی‌ها از دومین سالگرد آغاز جنگ با بیم از آینده و همچنین با شکاف‌های آشکار در جامعه، استقبال می‌کنند. 

در این مرحله از جنگ، یافتن اوکراینی‌هایی که با میل و رغبت به جنگ بروند، روز به روز سخت‌تر می‌شود. زمانی که به نظر می‌رسید ارتش اوکراین ممکن است پیشروی کند و سرزمین‌های از دست رفته را به سرعت بازپس گیرد، ثبت نام برای حضور در جنگ افزایش یافته بود. اما اکنون وضعیت متفاوت است.

کی‌یف در سال گذشته میلادی به‌طور مداوم مردان را برای جنگ فراخواند و برنامه‌هایی برای اضافه شدن صد‌ها هزار نفر دیگر در سال آینده وجود دارد.

ولدیمیر فسنکو، تحلیلگر سیاسی مستقر در کی‌یف، معتقد است که فراخوان در جامعه اوکراین محبوبیتی ندارد. غریزه صیانت از خود، درک این موضوع که جنگ به طول خواهد انجامید باعث شده که هیچ‌کس نخواهد جان خود را به خطر اندازد. از سوی دیگر، شکی نیست که ما نیاز به نیرو داریم؛ بنابراین شرایط سختی است.

میلیون‌ها اوکراینی که نمی‌جنگند هنوز با کار داوطلبانه یا کمک‌های مالی به تلاش‌های جنگی کمک می‌کنند، اما شکاف بین افرادی که در دو سال گذشته تجربیات بسیار متفاوتی داشته‌اند، قابل توجه‌تر شده است. 

پس‌زمینه بین‌المللی، اطمینان از چشم‌انداز بلندمدت بازپس‌گیری قلمرو برای اوکراین را دشوار می‌سازد. اتحادیه اروپا سرانجام بر مخالفت ویکتور اوربان مجارستانی غلبه کرده و بسته بودجه ۵۰ میلیارد یورویی را تصویب کرد. اما بسته کمکی بزرگ آمریکا هنوز حتی تصویب هم نشده است.

در همین حال، انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بر نگرانی‌های کی‌یف افزوده است.

در سال سوم جنگ، صحنه سیاسی داخلی اوکراین نیز ممکن است دچار شکستگی شود. اتحاد سال اول به‌طور پیوسته در ماه‌های اخیر در حال فروپاشی بوده و مخالفان سیاسی زلنسکی به‌طور فزاینده‌ای پر سروصدا شده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط عادی باید در بهار ۲۰۲۴ برگزار می‌شد، اما اجماع گسترده‌ای وجود دارد که برگزاری آن در حال حاضر غیرممکن است.

برکناری والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین در اوایل این ماه به‌طور گسترده حداقل تا حدی ناشی از مقبولیت بالای زالوژنی بود. این تغییر در حال حاضر بدون اعتراض قابل توجهی انجام شده، زیرا بیشتر اوکراینی‌ها می‌دانند که آشفتگی داخلی تنها به نفع روسیه خواهد بود، اما بسیاری زالوژنی را یک رقیب بالقوه آینده برای زلنسکی می‌دانند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *