تحولات اوکراین|

استفاده کی‌یف از مهمات شیمیایی ساخت آمریکا؛ کانادا صد‌ها پهپاد به اوکراین ارسال می‌کند

10:51 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۷۰۱
استفاده کی‌یف از مهمات شیمیایی ساخت آمریکا؛ کانادا صد‌ها پهپاد به اوکراین ارسال می‌کند
گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظامیان اوکراینی از نارنجک‌های گازی ساخت آمریکا استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث سوختگی پوست و فلج تنفسی شود.

خبرگزاری میزان - ایگور کریلوف، رئیس نیرو‌های دفاع رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی نیرو‌های مسلح روسیه گفت که مسکو مواردی از استفاده نظامیان اوکراینی از نارنجک‌های شیمیایی ساخت آمریکا در منطقه عملیات نظامی را ثبت کرده است.

براساس گزارش‌ها، نیرو‌های اوکراینی از نارنجک‌های گازی ساخت آمریکا که حاوی سی‌اس است، استفاده کردند. سی‌اس می‌تواند باعث سوختگی پوست و فلج تنفسی شود.

این موضوع نشان می‌دهد که واشنگتن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی (CWC) را که از سوی آمریکا در ۲۵ آوریل ۱۹۹۷ تصویب شده بود، نقض کرده است.

ایگور نیکولین، کارشناس نظامی و عضو سابق کمیسیون تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی سازمان ملل، گفت که اوکراین تسلیحات شیمیایی ساخت آمریکا را به همراه سیستم‌های HIMARS، سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت، هویتزر و موارد دیگر به‌طور مستقیم از آمریکا دریافت کرده است. 

نیکولین تاکید کرد: یعنی آمریکا به‌طور آشکار کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را که خود آن را امضا کرده، نقض می‌کند. 

به گفته این کارشناس، آمریکا به خوبی می‌دانست که نیرو‌های مسلح اوکراین از این سلاح‌های شیمیایی علیه ارتش روسیه استفاده خواهند کرد. 

او گفت: هیچ حمله‌ای بدون مشارکت عوامل آمریکایی یا انگلیسی در خاک روسیه انجام نشده است. 

رئیس‌جمهور صربستان: علیه روسیه تحریم اعمال نمی‌کنیم

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان گفت که با وجود فشار‌های غرب، قصد دارد سیاست مستقل خود را در رد تحریم‌های ضد روسیه حفظ کند.

وی گفت: وقتی درگیری در اوکراین آغاز شد، گفتم که نمی‌دانم وقایع چگونه پیش خواهد رفت. سپس تصمیم گرفتیم که درگیری را در سطح دولتی مانند دیگران محکوم کنیم؛ اما گفتیم که موضع ما این است که علیه روسیه تحریم اعمال نمی‌کنیم.

ووچیچ تصریح کرد: ما اعمال تحریم علیه مردم روسیه را درست نمی‌دانیم.

کشف مهمات غربی و تجهیزات مزدوران خارجی در آودیوکا

وزارت دفاع روسیه گفت که نظامیان این کشور مهمات ساخت کشور‌های غربی را در سنگر‌های نظامیان اوکراینی در آودیوکا و یک انبار خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری ساخت آمریکا و جمهوری چک را کشف کردند. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که غذا‌های آماده (MRE) متعلق به مزدوران کانادایی و گرجستانی را نیز کشف کرده است. 

خنثی شدن حملات پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که سامانه پدافند هوایی این کشور شب گذشته سه پهپاد اوکراینی را بر فراز منطقه بریانسک منهدم کرد.

همچنین گزارش شد که یک پهپاد دیگر بر فراز منطقه کالوگا منهدم شد.

کانادا صد‌ها پهپاد به اوکراین ارسال می‌کند

دولت کانادا اعلام کرد که از اوایل بهار حدود ۸۰۰ پهپاد را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وزارت دفاع ملی کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیما‌های بدون سرنشین به قابلیتی حیاتی برای اوکراین تبدیل شده‌اند که با روسیه مقابله می‌کنند. 

در این بیانیه آمده است: پهپاد‌ها برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات مهم هستند و همچنین می‌توان از آن‌ها برای جابجایی تجهیزات، از جمله مهمات استفاده کرد. 

تامین این پهپاد‌ها بیش از ۶۵ میلیون یورو هزینه خواهند داشت و بخشی از کمک نظامی ۳۴۴ میلیون یورو از قبل اعلام شده برای اوکراین هستند.

زلنسکی از خط مقدم جنگ بازدید کرد

رئیس‌جمهور اوکراین در سفری با هدف تقویت روحیه نظامیان اوکراینی از خط مقدم در منطقه کوپیانسک بازدید کرد.

ولودیمیر زلنسکی در مواجهه با کمبود ذخایر مهمات و تاخیر در حمایت آمریکا گفت که مسکو در حال بهره‌برداری و جمع‌آوری حداکثر ذخایر در نقاط کلیدی در میدان جنگ است.

اظهارات او پس از آن بیان می‌شود که نظامیان اوکراینی مجبور شدند در چند روز قبل از آودیوکا عقب‌نشینی کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *