تحولات اوکراین|

روسیه کنترل آودیوکا را به‌دست گرفت

10:47 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۳۷۸
روسیه کنترل آودیوکا را به‌دست گرفت
رئیس‌جمهور روسیه طی پیامی موفقیت ارتش روسیه در تحت کنترل درآوردن شهر آودیوکا را به نظامیان این کشور تبریک گفت.

خبرگزاری میزان - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از اینکه فرمانده ارتش اوکراین گفت که نیروهایش پس از ماه‌ها نبرد شدید از شهر ویران‌شده آودیوکا در شرق اوکراین عقب‌نشینی کرده‌اند، تصرف این شهر را یک پیروزی مهم خواند.

اگرچه وزارت دفاع روسیه گفته که واحد‌های اوکراینی هنوز در کارخانه کک این شهر مستقر هستند، اما پیشروی در آودیوکا بزرگترین پیشروی مسکو از زمان تصرف شهر باخموت در ماه می ۲۰۲۳ به‌حساب می‌آید.

روسیه در حالی این شهر را تحت کنترل خود درآورده که تنها چند روز به دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین باقی مانده است. 

رویترز نشوت که این دستاورد نظامی همچنین واضح‌ترین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه پس از شکست ضدحمله اوکراین در سال گذشته، موج جنگ به نفع مسکو تغییر کرده است.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس دولت این موفقیت را به نظامیان روسیه تبریک گفت. 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز قبل هشدار داده بود که آودیوکا به دلیل کمبود مهمات پس از ماه‌ها مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره با بسته کمک نظامی جدید واشنگتن به کی‌یف، ممکن است تحت کنترل نیرو‌های روسیه درآید.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پیامی نوشت: نیرو‌های اوکراینی از آودیوکا عقب‌نشینی کردند، زیرا دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تنها می‌داند که چگونه برای پول و فقط علیه غیرنظامیان بجنگد. 

رایزنی وزرای خارجه اوکراین و چین درباره توافق صلح

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین گفت که در مورد چشم‌انداز صلح در جنگ تقریبا ۲ ساله اوکراین و روسیه با همتای چینی خود گفت‌وگو کرده است. 

کولبا در مورد گفت‌وگو‌های خود در کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: من با وانگ یی، همتای چینی خود ملاقات کردم تا در مورد روابط دوجانبه، تجارت و نیاز به بازگرداندن صلح عادلانه و پایدار در اوکراین گفت‌وگو کنم.

کوله‌با گفت که او در مورد برنامه‌های اوکراین برای برگزاری نشست صلح جهانی که سوئیس برای کمک به آن موافقت کرده، در این نشست صحبت کرده است. 

وی گفت: در مورد نیاز به حفظ تماس‌های اوکراین و چین در همه سطوح و ادامه گفتگو‌ها توافق کردیم.

حمله خمپاره‌ای و موشکی روسیه به شرق اوکراین

به گفته مقامات اوکراینی، نیرو‌های روسیه تعدادی از شهر‌های شرق اوکراین را با خمپاره و موشک هدف قرار دادند که در نتیجه آن دست‌کم سه نفر کشته و تعدادی دیگر زیر آوار ساختمان‌های ویران شده باقی ماندند.

کراماتورسک و اسلویانسک، ۲ شهر نزدیکی خط مقدم در منطقه دونتسک هدف حملات قرار گرفتند.

شورای شهر کراماتورسک اعلام کرد که یک موشک به بخشی از شهر اصابت کرد و ۲ نفر کشته شدند. امدادگران در حال آواربرداری برای یافتن فرد دیگری هستند که گمان می‌رود زیر آوار گیر افتاده باشد. 

رد پای مشاوران انگلیسی در سقوط هواپیمای حامل اسرای اوکراینی

یک منبع آگاه گفت که مشاوران انگلیسی کی‌یف در مرگ اسیران جنگی نیرو‌های مسلح اوکراین و خدمه هواپیمای ایل-۷۶ که در ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) در نزدیکی بلگورود سرنگون شد، مقصر هستند.

به گفته این منبع، حمله به این هواپیما تحت فشار مستشاران انگلیسی و بدون هماهنگی با ستاد پدافند هوایی در کی‌یف و بدون بررسی متقابل اطلاعات اضافی درباره حرکت هواپیما‌ها بر فراز منطقه بلگورود انجام شده است.

براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، ۶۵ نظامی اسیر شده نیرو‌های مسلح اوکراین برای مبادله ۶ خدمه و ۳ نفر همراه در هواپیمای سقوط کرده ایل-۷۶ حضور داشتند. 

وزیر خارجه ایتالیا: اوکراین عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین ناتو را به‌دست خواهد آورد

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا گفت: اوکراین عضویت در اتحادیه اروپا و همچنین ناتو را به‌دست خواهد آورد، اما نمی‌تواند تا زمانی که در حال جنگ با روسیه است، وارد ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی شود.

تاجانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: پیام به روسیه بسیار واضح است؛ اوکراین عضو اتحادیه اروپا خواهد بود و پس از آن ما در تلاش هستیم تا اوکراین را به‌عنوان عضوی از ناتو داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در حالی که اوکراین همچنان درگیر جنگ نظامی با روسیه است، عضویت در ناتو غیرممکن خواهد بود.

تاجانی گفت: ما باید بسیار محتاط باشیم، زیرا داشتن یک عضو کامل ناتو در جنگ با روسیه به معنای جنگ جهانی سوم خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *