رقابت هسته‌ای در فضا؛ عرصه جدید تقابل آمریکا و روسیه

12:29 - 29 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۴۰۶
رقابت هسته‌ای در فضا؛ عرصه جدید تقابل آمریکا و روسیه
رقابت میان روسیه و آمریکا طی سال‌های گذشته وارد عرصه‌ای جدید، یعنی جنگ فضایی شده است.

خبرگزاری میزان - منابع آگاه می‌گویند که دولت آمریکا کنگره و متحدانش در اروپا را در مورد پیشرفت روسیه در مورد یک سلاح هسته‌ای جدید مبتنی بر فضایی که برای تهدید شبکه گسترده ماهواره‌ای آمریکا طراحی شده، مطلع کرده است.

چنین سلاحی که قاتل ماهواره‌ها به‌حساب می‌آید، در صورت استقرار می‌تواند ارتباطات غیرنظامی، نظارت از فضا و عملیات فرماندهی و کنترل نظامی از سوی آمریکا و متحدانش را از بین ببرد. 

یک مقام سابق آمریکایی گفت: در حال حاضر آمریکا توانایی مقابله با چنین سلاحی و دفاع از ماهواره‌های خود را ندارد. 

مقامات گفتند که اطلاعات جدید سوالات جدی در مورد اینکه آیا روسیه در حال آماده شدن برای کنار گذاشتن معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷ است، ایجاد کرده است. این معاهده تمام سلاح‌های هسته‌ای مداری را ممنوع می‌کند.

این مقامات گفتند، اما از آنجایی که روسیه به نظر نمی‌رسد به استقرار این سلاح نزدیک باشد، این یک تهدید فوری محسوب نمی‌شود.

نگرانی در مورد مستقر کردن سلاح‌های هسته‌ای در فضا به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد. آمریکا نسخه‌هایی از این فناوری را آزمایش کرد، اما هرگز آن‌ها را به کار نگرفت. از طرفی دیگر، روسیه چندین دهه در حال توسعه قابلیت‌های فضایی خود بوده است.

مقامات نظامی آمریکا هشدار داده‌اند که روسیه و چین هر دو به سمت نظامی‌سازی بیشتر فضا حرکت می‌کنند.

تاریخچه تسلیحات فضایی

اولین ماهواره جاسوسی آمریکا در سال ۱۹۶۲ پرتاب شد. شوروی سابق در سال ۱۹۶۸ فضاپیمایی را به نمایش گذاشت که می‌توانست به سمت هدفی در مدار پرواز کند و در کنار آن منفجر شود؛ اولین سلاحی که صراحتا برای نابود کردن یک ماهواره طراحی شده بود.

اما آرون بیتمن، کارشناس تاریخ دانشگاه جورج واشنگتن، که در مورد امنیت فضایی مطالعه می‌کند، خاطرنشان کرد که آمریکا تا اواسط دهه ۱۹۷۰ از فناوری لازم برای هدف قرار دادن دقیق ماهواره با یک سلاح برخوردار نبود.

مفهوم اصلی این فناوری برای تسلیحات ضد ماهواره (ASAT) منفجر کردن کلاهک هسته‌ای تا حد امکان نزدیک به فضاپیمای دشمن بود.

فناوری آمریکا در دولت فورد در اواسط دهه ۱۹۷۰ تا جایی که ساخت سلاح‌های ضد ماهواره‌ای واقعی امکان‌پذیر شد، بهبود یافته بود.

برنامه‌ریزان نظامی آمریکا به دلیل وجود نداشتن رقیب واقعی زیاد نگران فضا نبودند. اما با افزایش تنش بین آمریکا و رقبای آن، همه چیز تغییر کرده است. 

الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ نقطه عطفی برای روابط آمریکا و روسیه بود؛ در حالی که افزایش توانایی نظامی چین متحدان آمریکا مانند ژاپن، کره جنوبی و فیلیپین را نگران کرده است.

روسیه و چین در سال‌های اخیر به‌طور پر سروصدا توانایی خود را برای نابود کردن ماهواره‌ها در مدار کرده زمین با استفاده از موشک نشان دادند. این موضوع به آمریکایی‌ها یادآوری کرد که هرگونه درگیری در آینده در فضا نیز محتمل است.

براساس گزارش سالانه بنیاد جهان امن در مورد توسعه سلاح‌های ضدفضایی، هر دو کشور همچنین در حال بررسی استفاده از لیزر‌های زمینی و جنگ الکترونیک علیه ماهواره‌ها هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *