رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رفح؛ هدف مرگ‌بارترین بخش نسل‌کشی رژیم صهیونیستی

8:45 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۱۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رفح؛ هدف مرگ‌بارترین بخش نسل‌کشی رژیم صهیونیستی
شهر رفح اکنون هدف جدیدترین و مرگ‌بارترین بخش از جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان قرار دارد.

خبرگزاری میزان - جهان به سمت وضعیتی خطرناک می‌رود که در آن خشم گزینشی کشور‌ها و اجرای گزینشی قوانین بین‌المللی در حال تبدیل شدن به یک هنجار است.

نتیجه در حال حاضر فاجعه‎بار است؛ بحران اعتبار و از بین رفتن اعتماد به نهاد‌های بین‌المللی، نظم جهانی مبتنی بر قوانین را به خطر می‌اندازد.

باید از قوانین بین‎المللی بشردوستانه و حقوق بشر بین‎المللی که بهترین ابزار برای حفاظت از غیرنظامیان در مواقع درگیری هستند، محافظت و از ایجاد استثنا‌هایی که حفاظت از حقوق را تضعیف می‌کند و امنیت و ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد، جلوگیری شود.

بحران انسانی در رفح

تاریخچه رفح هزاران سال را در بر می‌گیرد که گواهی بر تاریخ غنی فلسطین و مردم آن است؛ برای هزاران سال، رفح محل استراحت و مرکز تجاری کاروان‌هایی از سراسر فلسطین بوده است که به سمت شبه‌جزیره سینا و به بعد به مصر و آفریقا سفر می‌کنند.

امروز یک نسل‌کشی در این شهر باستانی و گرانبها در حال رخ دادن است در حالی که جهان از دور شاهد این نسل‌کشی است و مشخص است که حمله برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی برای صد‌ها هزار فلسطینی آواره که مجبور به پناه گرفتن در آنجا هستند چه معنایی خواهد داشت.

از آغاز جنگ غزه، هر مرحله جدید در حمله رژیم صهیونیستی، رنج، درد و کشتار بیشتری را بر جمعیت غیرنظامی تحمیل کرده است؛ برای آن‌ها که بار‌ها آواره شده‌اند، آن‌ها که اکنون در رفح هستند، جایی برای رفتن ندارند؛ بنابراین تهاجم به رفح آخرین و مرگ‌بارترین مرحله این نسل کشی رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ اولین نسل‎کشی در تاریخ بشر که به صورت زنده برای جهان پخش شده است.

رفح؛ میدان جنایت علیه بشریت

این اولین بار نیست که رفح میدان جنایت علیه بشریت می‌شود؛ تاریخ اخیر این شهر مرزی، زخمی است که با خشونت مداوم باز نگه داشته شده است، اکثر ساکنان رفح، مانند بسیاری از شهر‌های غزه، از نوادگان آوارگان نکبت ۱۹۴۸ هستند، در حالی که بقیه بازماندگان قتل‌عام سال ۱۹۵۶ و بسیاری از تجاوزات دیگر رژیم صهیونیستی هستند.

در سال ۱۹۵۶، در جریان تجاوز ۳ جانبه شامل انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی، که به عنوان بحران سوئز نیز شناخته می‌شود، این رژیم نوار غزه را برای حدود ۴ ماه اشغال کرد و کشتار‌های هولناکی را در خان‌یونس و رفح انجام داد.

رژیم صهیونیستی چه بر سر ساکنان خان‎یونس آورد؟

سال گذشته ارتش رژیم صهیونیستی خان‌یونس را اشغال کرد و به مردان ۱۶ ساله و بزرگتر دستور داد که خارج شوند و خود را در نقاطی در سراسر شهر معرفی کنند، سپس ارتش رژیم صهیونیستی آن مردان و پسران را در طول ۲ روز قتل‌عام کرد.

بسیاری از ساکنان به ساحل خان‌یونس رفتند و به زیر درختان پناه بردند، آن‌ها چیزی برای خوردن نداشتند و برای خوابیدن، یافتن آب سالم و سرویس بهداشتی با مشکل مواجه بودند، با ادامه این وضعیت و تداوم بمباران رژیم صهیونیستی، بسیاری از این آوارگان مجبور به نقل مکان به رفح شدند، پس از ورود، آن‌ها متوجه شدند که کشتار‌های بیشتری در سراسر رفح انجام شده است.

سابقه تجاوزات رژیم صهیونیستی به رفح

در سال ۲۰۰۴، رفح هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفت، با عنوانی بی‌رحمانه و طعنه‌آمیز و بدترین خشونتی که در آن زمان رفح شاهد آن بود، این حمله منجر به تخریب صد‌ها خانه در سراسر رفح شد.

امروز، ۱۰ سال بعد، آوارگان فلسطینی بار دیگر در تلاش هستند تا از تهاجم نظامی در رفح جان سالم به در ببرند، این آوارگان در گرسنگی، سرما و وحشت قرار دارند و از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند.

رنج و استقامت، داستان رفح است، بازتاب داستان‌های غم‌انگیز بیش از یک میلیون آواره فلسطینی که مجبور شده‌اند به دنبال امنیت در این شهر مرزی باشند.

رفح اکنون آخرین پناهگاه فلسطینیان در غزه در بحبوحه نسل‌کشی است که هنوز در حال آشکار شدن است و جایی است که جامعه بین‌المللی می‌تواند و باید برای جلوگیری از وقوع ورشو یا سربرنیتسا دیگر اقدام کند.

این لحظه برای همه اعضای جامعه جهانی و همه کسانی است که به حقوق بشر، عدالت و آزادی برای همه اعتقاد دارند؛ آن‌ها باید در برابر سکوت کر کننده سران سیاسی خود صحبت و موضعی برای مردم رنج کشیده فلسطین اتخاذ کنند.

پایگاه شبکه الجزیره، می‌نویسد: در حالی که تهدید یک حمله فاجعه‎بار رژیم صهیونیستی در افق رفح وجود دارد، نمی‌توان به نادیده گرفتن مصیبت آوارگان فلسطینی، افراد بیمار، گرسنه و مجبور به مقاومت در برابر کمپین آشکار پاکسازی قومی، ادامه داد.

هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند که از آنچه امروز در رفح، غزه، در سراسر فلسطین می‌گذرد، بی‌اطلاع است؛ حقیقت در شهادت‌های کودکانی که در نسل‌کشی زندگی می‌کنند، در کار روزنامه‌نگاران در میدان که کشتار خودشان را مستند می‌کنند، در گزارش‌های دقیق تحقیق شده و منابع کارشناسان، دانشگاهیان، مدافعان حقوق بشر و نهاد‌های بین‌المللی آشکار است.

رفح آخرین فرصت برای جامعه بین‌المللی است تا برای صلح و عزت در فلسطین گرد هم آیند، زمان آن فرا رسیده که رفح در نهایت امن و موفق باشد، وقت آن است که «پناهندگان مادام‌العمر» امنیت و رفاه دائمی پیدا کنند، زمان آتش‌بس و فلسطین آزاد فرا رسیده است.

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *