رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه جرم/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان

8:00 - 23 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۲۲۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه جرم/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان
مدیر بنیاد تعاون زندانیان زنجان با اشاره به اینکه تنها ۲ درصد از زندانیان شاغل استان پس از آزادی به زندان بازگشت داشتند، گفت: در ۱۰ ماهه اول امسال حدود ۴ هزار و ۶۴۴ نفر و در هر ماه ۴۶۵ نفر در زندان‌های استان مشغول به کار و حرفه آموزی شدند.

خبرگزاری میزان- توانمند سازی، تقویت بنیه اقتصادی مددجویان از طریق درآمدزایی و نیز ایجاد مشغولیت به منظور جلوگیری از انحراف زندانیان و پرکردن اوقات فراغت آن‌ها در دستور کار سازمان زندان‌ها قرار گرفته تا از بازگشت مجدد زندانیان به زندان‌ها جلوگیری شده و روند بازاجتماعی شدن ان‌ها نیز محقق شود.

گسترش کارگاه های داخل و بیرون از زندان 

کارگاه‌های داخل و بیرون از زندان‌ها نیز بر همین اساس در سال‌های اخیر در داخل و خارج از ندامتگاه‌ها گسترده شدند تا با مشغول کردن مددجویان از بازگشت مجدد آن‌ها به چرخه بزهکاری، بعد از اتمام دوره محکومیت جلوگیری شود.

اقدامات بنیاد تعاون 

بنیاد تعاون در زیر مجموعه سازمان زندان‌ها در این راستا بسیار موفق عمل کرده و با وارد کردن بخش خصوصی به این عرصه توانسته گام‌های بزرگ و اثر بخشی بردارد و کار تا جایی پیش رفته که هم اکنون تعداد زیادی از افراد کارآفرین هستند که قبلا در زندان بودند و بخاطر آموزش مهارت و دریافت وام بعد از آزادی توانستند کارآفرین شده و محل در آمدی برای خود و تعداد زیادی از خانواده‌های دیگر ایجاد کنند.

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان/ بازگشت ۲ درصدی زندانیان شاغل به زندان‌ها

تعهد ایجاد سالانه ۵۰ هزار شغل

در سند تحول قضایی، تعهد ایجاد سالانه ۵۰ هزار شغل، برای سازمان زندان‌ها در نظر گرفته شده بود که طبق آمار اعلامی از سوی رئیس این سازمان در هفتم تیر امسال، در سال ۱۴۰۱ حدودا ۷۵ هزار نفر زندانی اعم از مولد و نشسته در زندان‌ها مشغول به کار شدند. همین اقدامات موفق و مثمر ثمر بوده که از تعداد بازگشت به زندان، مددجویان زندانی در سال‌های اخیر کاسته است.

فروش تولیدات زندانیان 

مددجویان با آموزش‌هایی که در کارگاه‌های مهارت افزایی و فنی و حرفه‌ای زندان‌ها می‌بینند، در سال‌های بعد تبدیل به استادکاران ماهری می‌شوند که محصولات ان‌ها غیر از فروشگاه‌های داخلی حامی که در استان‌های مختلف کشور شعبه دارند، بعضا در خارج از کشور نیز به فروش می‌روند.

آموزش ۱۵۰ مهارت شغلی در زندان‌های کشور

طبق آمار موجود امروزه، بیش از ۱۵۰ مهارت شغلی در زندان‌های کشور برای زندانیان دوره‌های حرفه آموزی برگزار می‌شود که این مهم با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری سازمان زندان‌ها با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و همچنین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ٤ خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر بدست آمده است.

اشتغال زندانیان در سه بخش

اشتغال زندانیان در سه بخش کارگاهی داخل زندان، اعزام به کار در مراکز اشتغال عمومی و خصوصی خارج زندان و اشتغال نشسته در داخل بند‌ها و اندرزگاه‌ها وجود دارد و بر همین اساس است که تعداد ۵۷ هزار و ۶۵۶ نفر از زندانیان و معادل ۳۴ درصد محکومان در شش ماهه اخیر تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند که ۶۴ درصد پس از قبولی در آزمون موفق به کسب گواهینامه مهارت شدند.

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان/ بازگشت ۲ درصدی زندانیان شاغل به زندان‌ها

تحول بسیار بزرگی در حرفه آموزی و اشتغال زندانیان

گواه این آمار‌ها نیز بیانات غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در روز ۴ آذرماه در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه است، وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال زندانیان به اذعان رئیس قوه قضاییه تحول بسیار بزرگی در حرفه آموزی و اشتغال زندانیان رقم خورده است، گفت: ایجاد اشتغال مولد در بالاترین سطح در پایان سال جاری به حدود ۴۶ هزار و۱۰۰ نفر رسید که حکایت از رشد ۵۰ درصدی نسبت به ابتدای سال گذشته داشت این در حالی است که تعداد زیادی از زندانیان در قالب اشتغال نشسته تولیدات فراوانی را داشته و دارند.

٣٦ هزار و ٣٤١ زندانی شاغل در کشور 

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان شاغل ٣٦ هزار و ٣٤١ نفر است و زندانیان شاغل نسبت به ابتدای سال ۹هزار نفر افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۸هزار نفر در مراکز اشتغال خصوصی خارج از زندان مشغول هستند. رویکرد ما استقرار نظام عادلانه و انگیزه بخش در دستمزد زندانیان است تا با این اتفاق فرهنگ کار و کار آفرینی بین زندانیان افزایش و زمینه برای کمک بیشتر به خانواده از محل در آمد زندانیان فراهم شود. در شهریور ماه سال ١٤٠٢ بطور میانگین به هر زندانی شاغل ماهیانه مبلغ ۲۴۸،۰۰۰، ۲۴ ریال دستمزد پرداخت شده که نسبت به میانگین دستمزد پرداختی در سال ١٤٠١) به مبلغ ١٦،٢٤٧،٠٠٠ ریال حدود ۴۹ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: اشتغال مولد در مجموع در شهریورماه سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان دستمزد و در شهریورماه امسال حدود ۸۸ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان پرداخت شده که رشد قابل توجه حدود ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان/ بازگشت ۲ درصدی زندانیان شاغل به زندان‌ها

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانیان

البته غیر از مفاد سند تحول قضایی، تاکیدات رئیس قوه قضاییه برای افزایش ظرفیت اشتغال زندانیان نیز تاثیرات زیادی در پیگیری و تحقق این هدف داشته است، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای روز پانزدهم فروردین سال ۱۴۰۱، در جریان نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن صدور دستور به رئیس سازمان زندان‌ها برای فراهم کردن زمینه بازدید خیّرین و فعالین اجتماعی از زندان‌ها و ندامتگاه‌های کشور، بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های مردمی برای اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانیان، اشتغال بیشتر زندانیان و ارتقاء وضعیت زندان‌ها تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی جهت نهادینه شدن پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد. البته رسیدگی به وضعیت زندانیان و خانواده‌های آن‌ها از جمله تاکیدات موکد رئیس عدلیه است که در سخنرانی‌های مختلف ایشان به انحای مختلف مطرح می‌شود.

بنیاد تعاون زندانیان استان زنجان یکی از فعال‌ترین ستاد‌ها در بین دیگر استان‌های کشور است. 

اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان
عقیل مهدیون، مدیر بنیاد تعاون استان زنجان در گفت‌وگو با میزان، درباره تعداد زندانیان استان زنجان که مشغول کار و مهارت‌آموزی هستند، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه اول امسال حدود ۴ هزار و ۶۴۴ نفر و در هر ماه ۴۶۵ نفر در زندان‌های استان مشغول به کار و حرفه آموزی شدند.

وی با اشاره به مشاغلی که بنیاد تعاون برای زندانیان ایجاد کرده است نیز توضیح داد: فرش‌بافی، خیاطی، تولید تیرچه و بلوک و کول، تولید چارچوب درب‌های ضد سرقت، صنایع مس، دامپروری و کشاورزی از جمله مشاغلی است که بنیاد تعاون زندانیان در استان زنجان برای مددجویان زندانی راه‌اندازی کرده تا در آن‌ها مشغول به فعالیت شوند.

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان/ بازگشت ۲ درصدی زندانیان شاغل به زندان‌ها

مهدیون با اشاره به تعداد تسهیلات و وام‌هایی که در اختیار مددجویان پس از آزادی از زندان برای کارآفرینی قرار گرفته است، گفت: حوزه فعالیت‌های مرکز خدمات اجتماعی اداره کل زندان‌ها روی این موضوع متمرکز است و این وام‌ها موجبات اشتغال تعداد زیادی از زندانیان را فراهم کرده است.

تنها ۲ درصد از زندانیان شاغل پس از آزادی به زندان بازگشت دارند 

مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان زنجان با اشاره به تاثیر اشتغال آفرینی در قطع چرخه معیوب بزهکاری نیز بیان کرد: طبق آمار تنها ۲ درصد از زندانیان شاغل پس از آزادی به زندان بازگشت دارند در صورتی که این رقم در افراد غیر شاغل تفاوت معناداری دارد.

فروش  تولیدات زندانیان در دکه مقابل زندان

وی با اشاره به فروش محصولات زندانیان در سطح استان زنجان خاطرنشان کرد: عرضه محصولات زندانیان به چند روش صورت می‌پذیرد. فروش دکه مقابل زندان و همچنین فروشگاهی در عوارض آزادراه زنجان- تهران عرضه می‌شود و زندانیان محصولات تولیدی و دست ساز خود را به هم بندی‌ها و از طریق خانواده در بیرون از زندان نیز به فروش می‌رسانند.

مهدیون با اشاره به محصولاتی که به همت مددجویان و با سازمان‌دهی بنیاد تعاون تولید می‌شود نیز اظهار کرد: در کارگاه‌های زیرمجموعه بنیاد تولید فرش دستبافت، در کارگاه خیاطی تولید فیلتر صنایع روی، تولید تیرچه بلوک و کول، صنایع مسی و تولید چارچوب درب‌های ضد سرقت انجام می‌شود.

اشتغال راهبردی موثر جهت عدم بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری/ اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان/ بازگشت ۲ درصدی زندانیان شاغل به زندان‌ها

مدیر بنیاد تعاون زندانیان درباره اقداماتی که برای کمک به خانواده زندانیان صورت می‌گیرد، عنوان کرد: زندانیان شاغل در کارگاه‌های بنیاد و در بخش خصوصی به صورت اعزام به کار (رأی باز) مشغول به کار هستند و حقوق و دستمزد ماهانه دریافت می‌کنند که به معیشت خانواده‌ها کمک می‌کند.

پرداخت ۱۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد به زندانیان 

وی یادآور شد: زندانیان شاغل در استان زنجان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان حقوق و دستمزد دریافت کردند و در ده ماهه سال ۱۴۰۲ یازده میلیارد و پانصد میلیون تومان حقوق و دستمزد دریافت کردند.

اشتغال زندانیان، هدف و راهبرد موثری است که اجرای آن غیر از بازپروری زندانیان و کمک به خانواده هایشان از تکرار چرخه جرم توسط زندانیان جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *