رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خطر توسعه بیش از حد هوش مصنوعی؛ اروپا قوانین جدید تصویب می‎کند

12:33 - 15 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۱۷۱
خطر توسعه بیش از حد هوش مصنوعی؛ اروپا قوانین جدید تصویب می‎کند
کشور‌های عضو اتحادیه اروپا توافق سیاسی دسامبر را درباره قوانین مربوط به هوش مصنوعی تایید کردند.

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا یک گام دیگر به تصویب قوانین مربوط به استفاده از ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی نزدیک‌تر شد. 

کمیسیون اروپا سه سال قبل قوانینی را با هدف تعیین استاندارد جهانی برای فناوری مورد استفاده در بخش وسیعی از صنایع مانند بانک‎داری، خرده‌فروشی، خودروسازی و خطوط هوایی مطرح کرده بود؛ اما پس از عرضه چت جی‌بی‌تی و دیگر مدل‌های قدرتمند هوش مصنوعی، در این قوانین مفادی برای استفاده از هوش مصنوعی در اهداف نظامی، جنایی و امنیتی نیز اضافه شد. 

تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا، می‎گوید: قانون هوش مصنوعی یک موضوع تاریخی بوده و برای اولین بار در جهان مطرح می‌شود. 

به گفته وی، امروز کشور‌های عضو توافق سیاسی را که در ماه دسامبر به‌دست آمد، با به رسمیت شناختن تعادل کاملی که از سوی مذاکره‌کنندگان بین نوآوری و ایمنی یافت شد، تایید کردند.

نگرانی کارشناسان از توسعه دیپ‌فیک‌ها

نگرانی اصلی کارشناسان این است که هوش مصنوعی مولد دیپ‌فیک‌ها را تقویت کند.

دیپ‌فیک‌ها ویدیو‌های ساختگی با ظاهر واقعی ایجادشده از سوی الگوریتم‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی فیلم‌های آنلاین فراوان هستند که در رسانه‌های اجتماعی منتشرشده و واقعیت را در زندگی عمومی محو می‌کنند.

قوانین هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا

از میان کشور‌های اتحادیه اروپا، فرانسه درباره کنترل مدل‌های به‌اصطلاح بنیادی مانند چت جی‌پی‌تی تردید داشت. این کشور با هرگونه تعهد الزام‌آور برای ارائه‌دهندگان چنین مدل‌هایی مخالفت کرده و درباره الزامات شفافیت و اسرار تجاری نیز ملاحظاتی داشت، اما در نشست اخیر سفرای اتحادیه اروپا، متن این قانون به‌اتفاق آرا تصویب شد.

پس از توافق اخیر، پارلمان اروپا به احتمال زیاد در جلسه‌ای عمومی در ماه مارس یا آوریل (فروردین ۱۴۰۳) این قانون را در کمیته‌های بازار داخلی و آزادی‌های مدنی نیز تایید خواهد کرد. پس از آن، انتظار می‌رود این قانون در اواخر سال ۲۰۲۴ در یک دوره اجرایی ۳۶ ماهه لازم‌الاجرا شود. الزامات مدل‌های هوش مصنوعی پس از یک سال اعمال می‌شوند.

این قانون سیستم‌های هوش مصنوعی را با توجه به خطر احتمالی که برای جامعه ایجاد می‌کنند به چهار دسته اصلی، از پرخطر تا کم‌خطر تقسیم خواهد کرد. قوانین جدید براساس این دسته‌بندی اعمال خواهند شد.

خطر توسعه بیش از حد هوش مصنوعی

کارشناسان می‌گویند که هوش مصنوعی در کمتر از یک دهه به مرحله شگفتی و بدون رقیب بودن می‌رسد. این مرحله‌ای است که هوش مصنوعی آن‌قدر تکامل می‌یابد که از کنترل انسان خارج شده و خودمختار می‌شود. 

به‌گفته آن‌ها، هوش عمومی مصنوعی سه تا هشت سال دیگر موجود می‌شود. 

هوش مصنوعی عمومی ماشینی است که می‌تواند دنیای اطراف خود را همانند یک انسان درک کند و دارای ظرفیت و گنجایش مشابه برای انجام وظایف و کار‌های مختلف است. 

در حال حاضر هوش مصنوعی عمومی وجود ندارد، اما رد پای آن در فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود.

از نظر تئوری یک هوش مصنوعی عمومی می‌تواند تمام کار‌هایی که یک انسان انجام می‌دهد و همین‌طور بسیاری از کار‌هایی که از توانایی انسان‌ها خارج است، را به‌طور کامل اجرا کند. 

می‌توان گفت که هوش مصنوعی عمومی دست‌کم می‌تواند مانند انسان عمل کند، تفکر و استدلال انعطاف‌پذیر داشته باشد و کار‌های محاسباتی انجام دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *