رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

موافقت اتحادیه اروپا با وضع مقررات درباره هوش مصنوعی

10:06 - 18 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۳۶۳
موافقت اتحادیه اروپا با وضع مقررات درباره هوش مصنوعی
قانون‌گذاران اتحادیه اروپا بر سر طرح پیشنهادی قانون هوش مصنوعی با یکدیگر به توافق رسیده و به اولین بلوک بزرگ جهانی تبدیل شدند که قوانینی را در این ارتبط وضع می‌کند.

خبرگزاری میزان - اروپا به یک توافق موقت درباره قوانین مهم اتحادیه اروپا در موضوع استفاده از هوش مصنوعی، از جمله استفاده دولت‌ها از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک و نحوه تنظیم سیستم‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی دست یافت.

با این توافق سیاسی، اتحادیه اروپا اولین بلوک بزرگ جهانی است که قوانین مربوط به هوش مصنوعی را وضع می‌کند. توافق بین کشور‌های اتحادیه اروپا و اعضای پارلمان اروپا پس از نزدیک به ۱۵ ساعت مذاکره و مناظره‌ای تقریبا ۲۴ ساعته در روز پنج‌شنبه به دست آمد.

جزئیات قوانین اتحادیه اروپا

این توافق‌نامه، مدل‌های بنیادی هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی و سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی (GPAI) را ملزم می‌کند تا قبل از عرضه به بازار، از «تعهدات شفافیت» پیروی کنند. این‌ها شامل تهیه اسناد فنی، مطابقت با قانون حق چاپ اتحادیه اروپا و انتشار خلاصه‌های دقیق درباره محتوای مورد استفاده برای آموزش است. 

مدل‌های بنیادی هوش مصنوعی با تاثیر بالا با ریسک سیستمی باید ارزیابی‌های مدل، ارزیابی و کاهش خطرات سیستمی، انجام آزمایش‌های متخاصم، گزارش به کمیسیون اروپا درباره حوادث جدی، اطمینان از امنیت سایبری و گزارش درباره بهره‌وری انرژی خود را انجام دهند. 

سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی با ریسک سیستمیک ممکن است برای انطباق با مقررات جدید به کد‌های عملی متکی باشند. دولت‌ها فقط می‌توانند از نظارت بیومتریک در فضا‌های عمومی در موارد مواجهه قربانیان جرایم خاص، پیشگیری از تهدید‌های واقعی، فعلی یا قابل پیش‌بینی مانند حملات تروریستی و جست‌وجو برای افراد مظنون به جدی‌ترین جنایات استفاده کنند. 

این توافق، دستکاری شناختی رفتاری، حذف بدون هدف تصاویر صورت از اینترنت یا فیلم‌های دوربین‌های مداربسته، امتیازدهی اجتماعی و سیستم‌های طبقه‌بندی بیومتریک برای استنتاج عقاید سیاسی، مذهبی، فلسفی، گرایش جنسی و نژاد را ممنوع می‌کند. 

مصرف‌کنندگان حق دارند شکایات خود را مطرح و توضیحات معناداری دریافت کنند؛ در حالی که جریمه تخلفات شرکت‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی از ۷.۵ میلیون یورو (۸.۱ میلیون دلار) یا ۱.۵ درصد گردش مالی تا ۳۵ میلیون یورو یا هفت درصد از گردش مالی جهانی این شرکت‌ها متغیر است.

انتظار می‌رود این قانون در اوایل سال آینده پس از تصویب رسمی آن از سوی طرفین لازم‌الاجرا و ۲ سال پس از آن اعمال شود. 

دولت‌ها در سرتاسر جهان به دنبال ایجاد تعادل میان مزایای این فناوری هستند که می‌تواند در مکالمات انسان‌مانند شرکت کند، به سوالات پاسخ دهد و کد‌های رایانه‌ای بنویسد. 

قوانین هوش مصنوعی اروپا در حالی است که شرکت‌هایی مانند اوپن ای‌آی که مایکروسافت در آن سرمایه‌گذار است، همچنان به کشف کاربرد‌های جدید فناوری خود ادامه می‌دهند که باعث تحسین و نگرانی‌ها می‌شود. 

مالک شرکت گوگل آلفابت روز پنجشنبه یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام Gemini را برای رقابت با اوپن ای‌آی راه‌اندازی کرد. 

آیا قوانینی در کشور‌های دیگر اعمال شده‌اند؟

چین مقررات موقتی را برای کنترل هوش مصنوعی اجرا کرده است. چین مجموعه‌ای از اقدامات موقت را برای مدیریت صنعت مولد هوش مصنوعی از ۱۵ آگوست صادر کرده که از ارائه‌دهندگان خدمات می‌خواهد قبل از عرضه محصولات هوش مصنوعی در بازار انبوه، ارزیابی‌های امنیتی را ارائه و مجوز دریافت کنند. 

سران گروه هفت (G۷) هم در نشستی در هیروشیما در ماه می‌ به نیاز به تنظیم مقررات برای هوش مصنوعی و فناوری‌های فراگیر اذعان و موافقت کردند که وزیران درباره این فناوری به‌عنوان «فرایند هوش مصنوعی هیروشیما» بحث و نتایج را تا پایان سال ۲۰۲۳ گزارش کنند. 

در همین حال، بسیاری از کشور‌های دیگر هم بررسی وضع قوانین در ارتباط با هوش مصنوعی را در دستورکار خود قرار داده و در حال حرکت به سمت تصویب قوانینی در این رابطه هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *