جولان خشونت و جرم در مدارس کشورهای غربی
خبرگزاری میزان – روز ۳۰ ژانویه بهعنوان روز عدم خشونت و صلح در مدارس معرفی شده است؛ از این روز بهعنوان روزی محوری در محافل آموزشی در سراسر جهان یاد میشود.
دلیل نامگذاری ۳۰ ژانویه بهعنوان روز عدم خشونت و صلح در مدارس به سال ۱۹۶۴ برمیگردد؛ زمانی که لورنچ ویدال، شاعر و معلم صلحطلب اسپانیایی بر نقش حیاتی آموزش در پرورش فرهنگ صلح و عدم خشونت تاکید و روز درگذشت مهاتما گاندی، نماد جهانی مبارزه بدون خشونت را برای گرامیداشت این روز انتخاب کرد.
سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ این روز را به رسمیت شناخت.
چرا تاکید بر عدم خشونت و صلح در مدارس مهم است؟
کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق کودکان میگوید که کودکان از حق اساسی محافظت در برابر بدرفتاری چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی برخوردار هستند؛ بنابراین، نبود خشونت در مدارس یک اولویت است.
در دنیایی که به شکل فزایندهای درگیر جنگ و درگیری است، فضای مدارس باید امن باشد تا دانشآموزان بتوانند برای ساختن آینده خود و جامعهشان شکوفا شوند؛ این در حالی است که دانشآموزان سراسر جهان در حال حاضر با انواع و اشکال مختلف خشونت از تیراندازیهای مرگبار تا آزار و اذیت آنلاین مواجه هستند.
خشونت در مدارس سبب نقض حقوق کودکان و نقض حق آنها از آموزش، بهداشت و رفاه میشود؛ در عین حال، ارتباط مستقیم بین سلامت روان و خشونت در مدارس را نمیتوان نادیده گرفت.
بررسیها نشان میدهند که خشونت در مدارس پیامدهای مخربی بر سلامت و پیشرفت تحصیلی کودکان دارد.
اهمیت تعیین و تاکید بر روز مدرسه بدون خشونت و صلح چند وجهی است و تاثیر عمیق آموزش را در شکل دادن به یک جامعه صلحآمیز منعکس میکند.
این روز بر اهمیت احترام به حقوق بشر و عدم خشونت بهعنوان جنبه اساسی همزیستی تاکید میکند؛ ضمن اینکه، با تمرکز بر کودکان و نوجوانان، درصدد پرورش مسئولان و شهروندانی برای آینده است که از راه حلهای صلحآمیز دفاع کرده و آنها را اجرا میکنند.
خشونت علیه کودکان در مدارس میتواند شامل آسیب فیزیکی، حملات با چاقو، تیراندازی، آزار و اذیت اینترنتی و دیگر اشکال خشونت آنلاین و قلدری براساس نژاد، عدم تحمل یا جنسیت باشد.
مدارس آمریکا و کشورهای اروپایی در دهههای اخیر با رشد روزافزون خشونت مواجه بودند.
خشونت مهارناپذیر در مدارس آمریکا
مدارس آمریکا در سالهای اخیر با موجی از بحرانهای درهم تنیده مواجه شدهاند که به شکل روزافزون بر ابعاد و دامنه آنها افزوده میشود.
گزارشها نشان میدهند که جرایم ناشی از نفرت در مدارس آمریکا از سال ۲۰۲۰ بهطور پیوسته افزایش یافته است؛ در حال حاضر، مدارس سومین مکان رایج برای وقوع جرایم ناشی از نفرت در آمریکا هستند.
براساس یک گزارش درباره جرایم نفرتمحور در مدارس آمریکا، تعداد این جرایم از ۵۰۰ مورد در سال ۲۰۲۰ به بیش از هزار و ۳۰۰ مورد در سال ۲۰۲۲ رسید؛ این به معنای افزایش ۲ برابری است.
گزارش مذکور نشان میدهد که در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، در مجموع بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ مورد جنایت ناشی از نفرت در مدارس آمریکا گزارش شد.
جنایت ناشی از نفرت در دستکم سه درصد از کل مدارس آمریکا در طول سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ رخ دادند.
در عین حال، تیراندازیهای دستهجمعی در مدارس آمریکا از جمله مشکلاتی هستند که نگرانیهای جدی را درباره امنیت در این مراکز رقم زدهاند.
به گزارش «سیانان»، در ۱۸ روز نخست سال جاری میلادی دستکم سه مورد تیراندازی در مدارس آمریکا رخ داد؛ این حوادث در نهایت به کشته شدن ۲ و زخمی شدن دستکم هشت نفر منجر شد.
آمریکا در پی تجربه دوره کاهش قابل توجه حوادث خشونتبار در مدارس خود از زمان اعمال محدودیتهای کرونایی، پس از رفع محدودیتهای کرونایی شاهد افزایش سالانه تشدید این بحران بوده است.
تیراندازی در مدارس آمریکا در سالهای ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شاهد ثبت رکورد در قیاس با سالهای پس از ۲۰۰۸ بود.
در سال ۲۰۲۳ دستکم ۸۲ حادثه تیراندازی در مدارس آمریکا رخ داد؛ با وجود این، سال ۲۰۲۲ یکی از مرگبارترین سالها از جهت تیراندازی در مدارس آمریکا بود.
در آن سال، فقط بر اثر تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در تگزاس ۱۹ دانش آموز و ۲ معلم کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شدند.
بحران تیراندازی در مدارس آمریکا در ایالتهای جنوبی این کشور جدیتر است و از سال ۲۰۰۸ تاکنون فقط پنج ایالت در آمریکا حادثه تیراندازی در مدارس را ثبت نکردند.
از سوی دیگر تجاوز و خشونت جنسی در مدارس آمریکا به چالشی جدی برای دانشآموزان و مسئولان مدارس این کشور تبدیل شده است؛ گزارشهای مربوط به سوءاستفاده جنسی علیه دانشآموزان در مدارس بدترین تاثیر فرهنگ خشونت جنسی در آمریکا است.
گزارشهای دفتر پاسخگویی دولت آمریکا (GAO) تصویری تلخ از وضعیت سوءاستفاده جنسی در مدارس این کشور نشان میدهند؛ یکی از این گزارشها نشان داد که مدارس بهطور معمول کارکنان خود از جمله معلمان را از میان افرادی با سابقه سوءرفتار جنسی استخدام میکنند.
گزارش دفتر پاسخگویی دولت آمریکا همچنین تخمین میزند که یک معلم مجرد که دانشآموزان را مورد آزار جنسی قرار میدهد میتواند تا ۷۳ دانشآموز قربانی داشته باشد.
از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ حدود ۱۴ هزار و ۹۳۸ مورد گزارش تجاوز یا اقدام به تجاوز جنسی فقط در مدارس دولتی آمریکا گزارش شده است؛ در همین بازه زمانی، ۱۴ هزار و ۱۵۲ گزارش از دیگر اقدامهای جنسی در مدارس مذکور نیز گزارش شدهاند.
جدیدترین گزارش مربوط به وضعیت جرم و خشونت در مدارس آمریکا بهتازگی منتشر شد؛ این گزارش تصویری هولناک از وضعیت ناامن مدارس را در این کشور نشان میدهد.
به گزارش «youthtoday»، جدیدترین گزارش از وضعیت جرم و خشونت در مدارس آمریکا نشان میدهد که در طول سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ حدود ۸۵۷ هزار و ۵۰۰ حادثه خشونتآمیز و ۴۷۹ هزار و ۵۰۰ حادثه غیرخشونتآمیز در مدارس آمریکا ثبت شده است.
در عین حال، یافتههای گزارش مذکور نشاندهنده وقوع دستکم یک حادثه خشونتآمیز در ۶۷ درصد مدارس این کشور است؛ ضمن اینکه ۵۹ درصد مدارس نیز وقوع دستکم یک حادثه خشونتآمیز را گزارش کردند.
چهار درصد مدارس در آمریکا اعلام کردند که در بازه زمانی مذکور حمله خشونتآمیز با سلاح را تجربه کردند؛ ۶۱ درصد از مدارس آمریکا نیز دستکم یک حمله فیزیکی یا درگیری بدون سلاح را در همان بازه زمانی گزارش کردند.
حدود ۷۱ درصد مدارس آمریکا نیز اعلام کردند که در سال تحصیلی مورد بحث دستکم یک مورد توزیع، نگهداری یا استفاده از مواد مخدر غیرقانونی را ثبت کردهاند؛ این در حالی است که ۳۴ درصد مدارس توزیع، نگهداری یا مصرف الکل را ثبت کردند.
در طول سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، حدود ۴۹ درصد از مدارس آمریکا ارزیابیهای تشخیصی سلامت روان را برای ارزیابی دانشآموزان از نظر اختلالات سلامت روان ارائه کردند و ۳۸ درصد از مدارس به دانشآموزان برای اختلالات سلامت روان درمان کردند.
خشونت در مدارس اروپا
جرایم مختلف، قلدری و خشونت در مدرسه نگرانیهای عمده و چالشی فزاینده برای مقامهای اتحادیه اروپا هستند.
قلدری یکی از مولفههای اصلی خشونت مدرسهای در سراسر اروپا است؛ با وجود این، دیگر اشکال خشونت در مدارس اروپا مانند حملات با چاقو یا آزار و اذیت آنلاین نیز در حال رشد هستند.
تهدید، حملات و اظهارات نفرتمحور، آزار جنسی، قلدری، افترا، چاقوکشی و حملات فیزیکی در مدارس بسیاری از کشورهای اروپایی به اتفاقهای روزمره تبدیل شده و کنار آمدن با آنها را به چالشی بزرگ برای مسئولان تبدیل کرده است.
شبح خشونت در مدارس اروپا سبب شده تا مدیران و معلمان اروپایی در نظرسنجیهای مختلف، شرایط را ترسناک بدانند که نه تنها دانشآموزان بلکه معلمان و دیگر کارکنان مدارس را نیز هدف قرار میدهند.
رشد بحران خشونت در مدارس اروپا محدود به کشورهای خاصی نبوده و تقریبا همه کشورها را درگیر کرده است.
آلمان یکی از کشورهایی است که شاهد رشد تعداد موارد حمله به معلمان در مدارس است؛ کارشناسان آلمانی میگویند که این امر ریشه در خشونت جاری در زندگی اجتماعی و نداشتن تمایل به دوستی عمومی دارد.
یونان نیز مانند برخی دیگر از کشورهای اروپایی، از رشد خشونت و قلدری در مدارس این کشور ابراز نگرانی کرد.
در عین حال، گزارشهای متعددی از تیراندازی در مدارس دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان و انگلیس وجود دارد که نشاندهنده الگوبرداری مدارس اروپا از آمریکا است.
انتهای پیام/