تقویم مبارزه با خشونت؛ جهان گرفتار درگیری‌ها و جنگ‌های بی‌پایان

11:04 - 14 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۹۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تقویم مبارزه با خشونت؛ جهان گرفتار درگیری‌ها و جنگ‌های بی‌پایان
تداوم خشونت فراگیر در سراسر جهان نشان می‌دهد که عزمی جدی برای حل‌وفصل این چالش در بیشتر موارد مرگ‌بار، وجود ندارد.

خبرگزاری میزان – خشونت به‌عنوان ابزاری مرگ‌بار جهت حل‌وفصل تعارض‌ها و اختلاف‌ها در طول تاریخ همواره سبب ایجاد مشکلات جدی در هم‎زیستی فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف بشری شده است.

تاریخ نشان می‌دهد که درگیری‌ها و جنگ‌های پایان‌ناپذیر چگونه سبب نقض گسترده حقوق بشر شده‌اند؛ امپراتوری‌ها با نقض حقوق و به‎بردگی کشیدن انسان‌ها ایجاد شدند؛ با وجود شکل گرفتن تمدن‌های مختلف ساختار‌های ظلم به رها شدن گروه‌هایی از افراد در حاشیه قانون منجر شدند؛ ...

همین امر سبب‏‎شده تا سازمان‌ها و نهادهای مختلف ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی روز‌های متعددی را در تقویم برای رویداد‌های مربوط به عدم خشونت و مسائل مربوط به آن ایجاد کنند؛ در طول هر سال روز‌های مختلفی برای مقابله و مبارزه با خشونت تعیین شده‌اند که هدف بیشتر آن‌ها آگاهی از مشکلاتی است که از خشونت به وجود می‌آیند.

مهم‌ترین مناسبت‌های بین‌المللی مبارزه با خشونت در تقویم جهان

مبارزه با خشونت و پرهیز از آن در روز‌های متعددی در تقویم مورد نظر قرار گرفته‌اند؛ مهم‌ترین این روز‌ها عبارتند از:

۲ اکتبر روز جهانی عدم خشونت: این روز که براساس تاریخ روز تولد مهاتما گاندی تعیین شده، بر فلسفه مورد نظر او یعنی استفاده از گفت‌وگو برای حل‌وفصل هرگونه تعارضی استوار است.

این روز در نیمه ژوئن ۲۰۰۷ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه ۶۱/۲۷۱ رسما به‌عنوان روز پرهیز از خشونت تعیین شد.

۲۵ نوامبر روز مبارزه با خشونت علیه زنان: خشونت علیه زنان در حال حاضر یکی از همه‌گیر‌ترین مشکلات در سراسر جهان است و خشونت متمرکز بر زنان سالانه شمار زیادی قربانی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

خشونت علیه زنان شامل اعمال و موقعیت‌هایی است که طی آن‌ها خشونت جنسی و جنسیتی، آزار و اذیت، تجاوز جنسی، نابرابری دستمزد، ... برای زنان رخ می‌دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ با تصویب قطعنامه‌ای ۲۵ نوامبر را به‌عنوان روز مبارزه و رفع خشونت علیه زنان اعلام کرد؛ هدف از تعیین این روز، زندگی زنان و دختران بدون ترس و بدون خشونت خانگی بود.

با وجود اینکه این مناسبت از سال ۲۰۱۷ به شکل جدی مورد توجه قرار گرفت، اما موضوع خشونت علیه زنان به‌ویژه در کشور‌های غربی مدعی حقوق زنان همچنان چالشی کنترل ناپذیر است و هر سال بر شمار قربانیان این خشونت در این کشورها افزوده می‌شود.

۳۰ ژانویه روز مبارزه با خشونت و برقراری صلح در مدارس: مجمع عمومی سازمان ملل در حالی در سال ۱۹۹۳ روز ۳۰ ژانویه را به‌عنوان روز جهانی عدم خشونت و برقراری صلح در مدارس به رسمیت شناخت که این مناسبت از سال ۱۹۶۴ در شماری از کشور‌های جهان جشن گرفته می‌شد.

۱۹ نوامبر روز جهانی بدون خشونت علیه کودکان و نوجوانان: خشونت علیه کودکان و نوجوانان گذشته از تاثیرات فوری، تاثیر مهمی بر آینده این افراد خواهد داشت.

سوءاستفاده و بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان چالشی است که همه کشور‌های جهان را به درجات مختلف نگران کرده است؛ این چالش در پی گسترش فناوری و تکنولوژی گسترش یافته و زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده است.

شاخص‌های خشونت علیه کودکان عبارتند از علائم جسمی مانند خونریزی، علائم روانی مانند فوبیا و کابو‌س‌های مکرر، علائم رفتاری مانند عملکرد تحصیلی ضعیف و رفتار‌های خودسرانه و طغیانگرانه در مدرسه و خانواده.

هدف از تعیین مناسبت‌ درباره مبارزه با خشونت چیست؟

اگرچه این مناسبت‌ها به ظاهر در زمینه‌های مختلف تعیین شده‌اند، اما هسته مرکزی همه آن‌ها مبارزه با خشونت در بخش‌های مختلف است و هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.

هدف مشترک همه مناسبت‌های تعیین‌شده برای مبارزه با خشونت، پایان دادن به هرگونه رفتار خشونت‌آمیز جاری در جهان و امکان رسیدن به صلح در همه جای کره زمین است تا همه انسان‌ها حقوق و وظایف یکسانی داشته باشند.

چرا خشونت در جهان همچنان در جریان است؟

با درنظرداشتن حجم و استمرار خشونت در جهان، کاملا آشکار است که تعیین تقویمی کامل از روز‌های جهانی خشونت نیز کارآمد نخواهد بود.

مهم‌ترین دلایل تداوم و استمرار خشونت در ابعاد گسترده، استاندارد‌های دوگانه مدعیان غربی حقوق بشر، حمایت این کشورها از عاملان خشونت و بی‌توجهی آن‌ها به موضوع نقض حقوق بشر از طریق اعمال خشونت است.

یکی از بزرگ‌ترین و مرگ‌بارترین خشونت‌های جاری جهان، اکنون در غزه در جریان است؛ خشونتی که با سلاح، پول و حمایت‌های دیپلماتیک کشورهای غربی تاکنون جان حدود ۳۰ هزار نفر را گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *