تشدید بحران سوءمصرف الکل در اروپا؛ زنان قربانیان بازاریابی گسترده و هدفمند مصرف الکل

12:49 - 26 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۸۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید بحران سوءمصرف الکل در اروپا؛ زنان قربانیان بازاریابی گسترده و هدفمند مصرف الکل
رشد مصرف الکل در برخی از کشورهای اروپایی به‌ویژه در میان زنان نگرانی‌های جدی را در زمینه سلامت ایجاد کرده است.

خبرگزاری میزان – در حالی که سازمان جهانی بهداشت مکررا درباره مضرات مصرف الکل هشدار داده و اعلام کرده که هیچ سطحی از مصرف الکل برای سلامتی انسان ایمن نیست، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مصرف الکل در برخی از کشور‌های قاره سبز به حدی افزایش یافته که سبب بروز نگرانی‌های جدی شده است.

با وجود اعلام ماه ژانویه به‌عنوان ماه کارزار «ژانویه خشک» با هدف متوقف کردن نوشیدن الکل برای یک ماه در اروپا، آمار‌ها نشان دهنده کاهش شمار افراد شرکت‌کننده در این کارزار است.

منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنان بالاترین سطح مصرف الکل را بر هر نفر در جهان دارد؛ سرانه مصرف سالانه برای هر فرد در این منطقه به‌طور متوسط ۹.۸ لیتر الکل خالص است که معادل ۲۴ لیتر الکل خالص است.

سرپرست مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و مشاور منطقه‌ای الکل و مواد مخدر در دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا می‌گوید: ما نمی‌توانیم در مورد سطح به اصطلاح ایمن مصرف الکل صحبت کنیم؛ مهم نیست که چقدر می‌نوشید؛ خطر الکل برای سلامتی مصرف‌کنندگان، از همان نخستین قطره شروع می‌شود؛ تنها چیزی که می‌توانیم با اطمینان بگوییم این است که هرچه بیشتر بنوشید، مضرتر است.

کدام کشور‌ها در اروپا بالاترین میزان مصرف الکل را دارند؟

بسیاری از کشور‌های اروپایی مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای محدود کردن مصرف الکل اجرا کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به وضع مالیات، محدودیت دسترسی به الکل و ممنوعیت تبلیغات این کالا اشاره کرد.

براساس گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، اجرای ضعیف این سیاست‌ها و تخصیص منابع محدود برای اجرایی کردن آن‌ها مانع اثربخشی این سیاست‌ها شده است.

آلمان (با ۱۰.۶ لیتر) بالاترین میزان مصرف الکل را در میان به اصطلاح چهار قدرت بزرگ اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و جمعیت دارد و پس از آن فرانسه (با ۱۰.۴ لیتر)، اسپانیا (با ۷.۸ لیتر) و ایتالیا (با ۷.۷ لیتر) قرار دارند.

در انگلیس نیز این میزان ۹.۷ لیتر بود.

نقش جنسیت و تحصیلات در نوشیدن بی‌رویه الکل در اروپا

میزان بیش مصرفی الکل در اروپا به‌طور قابل توجهی متناسب با جنسیت و تحصیلات افراد است.

آمار‌ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۹، تقریبا یک نفر از هر پنج بزرگسال (۱۹ درصد) دست‌کم یک بار در ماه در کشور‌های اتحادیه اروپا مشروبات الکلی سنگین را مصرف کرده است؛ نسبتی که از سال ۲۰۱۴ ثابت مانده است.

در همه کشور‌های اروپایی، مردان بیشتر از زنان مشروبات الکلی سنگین مصرف می‌کنند.

مردان رومانیایی، بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کنندگان الکل سنگین (۵۵.۲ درصد) بودند؛ این نرخ در دانمارک، لوکزامبورگ، آلمان و بلژیک نیز بالای ۳۵ درصد بوده است.

زنان در دانمارک، لوکزامبورگ، آلمان و ایرلند هم بالاترین میزان مصرف مشروبات الکلی دوره‌ای را داشتند که بالای ۲۰ درصد بوده است.

سطح تحصیلات نیز با نوشیدن الکل ارتباط دارد؛ در کشور‌های اتحادیه اروپا (به جز در لتونی) افراد دارای سطح تحصیلات پایین‌تر، نرخ بالایی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی دوره‌ای را به خود اختصاص نداده‌اند.

این تفاوت‌ها به‌طور قابل توجهی نشان‌دهنده قدرت خرید بالاتر مصرف‌کنندگان دارای تحصیلات بیشتر است.

بازاریابی گسترده برای مصرف الکل در میان زنان اروپایی و پیامدهای آن

در حالی که مردان همچنان با نرخی بیشتر از زنان بر اثر سوءمصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند، روند‌های جدید نشان می‌دهند که تعداد مرگ‌ومیر‌های ناشی از سوءمصرف الکل در میان زنان با سرعت در حال پیشرفت است.

دلیل این امر به گفته متخصصان، این است که بیماری کبد یک مشکل خاص در میان بیماران زن است؛ زنان معمولا حتی با میزان مصرف کمتر الکل در قیاس با مردان، با نرخ بالاتری در معرض خطر ابتلا هپاتیت هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که زنان انگلیسی در میان زنان ۳۳ کشور اروپایی بالاترین میزان مصرف الکل را دارند.

به گزارش «ایندیپندنت»، آمار‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد زنان اروپایی که در سال‌های اخیر بر اثر بیماری‌های مرتبط با الکل جان خود را از دست می‌دهند، افزایش یافته است و کارشناسان علت این افزایش را شرکت‌های تولیدکننده‌ای می‌دانند که عمدا بازاریابی خود را متوجه زنان می‌کنند.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد زنان انگلیسی که بر اثر بیش مصرفی الکل جان خود را از دست داده‌اند، در مدت پنج سال ۳۷ درصد افزایش یافته و از ۲ هزار و ۳۹۹ نفر در سال ۲۰۱۶ به ۳ هزار و ۲۹۳ نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است؛ رقمی که بالاترین میزان از زمان ثبت این داده‌ها است.

یک موسسه خیریه انگلیسی فعال در موضوع‌های مبارزه با مواد مخدر، الکل و سلامت روان، افزایش مرگ‌ومیر زنان بر اثر بیماری کبدی مرتبط با الکل را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد؛ مدیر این موسسه استدلال کرد که الکل به اندازه هروئین و کراک مضر است.

براساس گزارش «ایندیپندنت»، تعداد مرگ‌ومیر منتسب به بیماری کبدی ناشی از الکل در میان زنان انگلیسی از هزار و ۵۳۳ مورد در سال ۲۰۱۹ به ۲ هزار و ۱۹۰ مورد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ افزایش یافته که رشدی ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سندرم جنینی الکل در اروپا

منطقه اروپا در رتبه‌بندی مصرف الکل در دوران بارداری با شیوع ۲۵.۲ درصد قرار دارد؛ آخرین بررسی‌های انجام شده درباره مصرف الکل در دوران بارداری در اروپا نشان می‌دهد که پنج کشور با بیشترین شیوع تخمینی، ایرلند، بلاروس، دانمارک و انگلیس هستند.

مصرف الکل در میان زنان باردار در ایتالیا به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

شدیدترین نوع سندرم جنینی الکل نیز در کرواسی، ایرلند، ایتالیا و بلاروس ثبت شده است.

از هر هزار کودکی که در جهان متولد می‌شوند، ۸ نوزاد با سندرم جنینی الکل به دنیا می‌آیند، اما این میزان برای اروپا ۱۹.۸ مورد به ازای هر هزار تولد است.

در قاره آمریکا از هر هزار نوزاد ۸.۸ مورد و در آفریقا از هر هزار نوزاد ۷.۸ مورد سندرم جنینی الکل ثبت شده است.

سندرم جنینی الکل در کشور‌های اروپایی یک بحران جدی است؛ با وجود این، برخی از کشور‌های اروپایی با شدت بیشتری با این مشکل مواجه هستند.

به گزارش مجله پزشکی «لنست»، انگلیس، دانمارک، بلاروس و ایرلند بیشترین میزان نرخ تولد با سندرم جنینی الکل را دارند.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از جمعیت کودکان در پرورشگاه‌های کشور‌های اروپایی افراد مبتلا به سندرم جنینی الکل هستند.

دشواری مبارزه با بحران سوءمصرف الکل در زنان

سازمان‌ها و موسسه‌های فعال در زمینه مبارزه با مصرف الکل در میان زنان در اروپا هشدار می‌دهند که مبارزه با سوءمصرف الکل زنان به دلیل طراحی مردانه خدمات اغلب دشوارتر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *