موسیقی‌های عامه‌پسند عامل اپیدمی سوءمصرف مواد مخدر در میان نوجوانان

13:18 - 01 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۸۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موسیقی‌های عامه‌پسند عامل اپیدمی سوءمصرف مواد مخدر در میان نوجوانان
موسیقی‌های عامه پسند که در دهه‌های گذشته جای خود را به‌صورت گسترده در میان نوجوانان سراسر جهان باز کرده‌اند، به بروز یک اپیدمی مرگبار در میان این افراد منجر شده‌اند.

خبرگزاری میزان – خبرهای مربوط به اعتیاد یا سوءمصرف مواد مخدر در میان اعضای گروه‌های موسیقی‌های عامه‌پسند کشورهای مختلف جهان، بخش مهمی از اخبار رسانه‌ها را در سال‌های اخیر تشکیل می‌دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این نوع موسیقی ارتباط نزدیکی با رشد سوءمصرف موادمخدر در میان نوجوانان دارد.

صنعت موسیقی عامه‌پسند، صنعتی مملو از رنج اعتیاد

موسیقی‌های عامه‌پسند موسیقی‌های پرطرفدار در سراسر جهان هستند که ترانه‌های آن‌ها سبک زندگی عجیب و غریب و ماجراجویی‌های هولناکی را ترویج می‌کند.

این نوع موسیقی اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است؛ از انگلیس گرفته تا کره جنوبی، از آمریکا تا کنیا، ...

صنعت موسیقی به‌ویژه موسقی عامه‌پسند اعم از راک، راک اند رول، پاپ، هیپ‌هاپ و جاز صنعتی مملو از رنج اعتیاد است؛ سوءمصرف انواع قرص‌های محرک، کوکائین، کراک، هروئین، ال‌اس‌دی، ماری جوانا و الکل دهه‌ها است که صنعت موسیقی عامه‌پسند را درگیر کرده و به ایپدمی مرگ‌باری میان هنرمندان این نوع موسیقی منجر شده است.

در کنسرت‌های این نوع موسیقی در سراسر جهان الکل و مواد مخدر وجود دارند؛ در عین حال، مراجعه خوانندگان و نوازندگان موسیقی‌های عامه‌پسند به مراکز ترک اعتیاد در کشور‌های کانون این موسیقی مانند آمریکا، خبر‌هایی هستند که همواره در رسانه‌های این کشور‌ها مطرح هستند.

به گزارش «drugrehab»، موفقیت و ثروت برای خوانندگان و نوازندگان موسیقی‌های عامه‌پسند موضوع دور از ذهن و غریبه‌ای نیست؛ این افراد شهرت غیرقابل باوری را تجربه می‌کنند؛ به میلیون‌ها دلار ثروت دست می‌یابند؛ تبدیل به ستاره‌های بزرگ می‌شوند؛ و...

اما زندگی مرفه و موفق این ستاره‌ها که پیش از کنسرت، حین برگزاری آن، هنگام ضبط موسیقی و ... مواد مخدر استفاده می‌کنند، چندان طول نمی‌کشد.

نمونه جدید این موضوع اعتیاد گروه موسیقی «بیگ بنگ» کره جنوبی است؛ این گروه بسیار موفق که از سال ۲۰۰۶ دست‌کم ۱۴۰ میلیون آلبوم در سراسر جهان فروخته اغلب به دلیل رفتار‌های نادرست خود مانند سوءمصرف مواد مخدر و جرایم جنسی در کانون توجه قرار دارد.

گروه موسیقی «بی‎تی‎اس» کره جنوبی نیز با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر روبرو شده است.

تاثیر موسیقی‌های عامه‌پسند بر رشد بحران اعتیاد در میان نوجوانان

موسیقی یکی از عوامل بی‌شماری است که بر افکار و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد؛ موسیقی چگونه بر شنونده تاثیر می‌گذارد و تاثیر موسیقی و کنجکاوی برای امتحان مواد مخدر بر چه کسانی تاثیر می‌گذارد؟

محتوای بسیاری از موسیقی‌های عامه‌پسند به مصرف مواد مخدر و الکل مربوط است و بسیاری از ترانه‌سرا‌ها و نوازندگان و خوانندگان محبوب این نوع موسیقی، اشعاری را با اشاره به این موضوع‌ها می‌نویسند.

به گزارش «nacada»، نوجوانان به‌عنوان علاقه‌مندان اصلی موسیقی‌های عامه‌پسند، به‌طور مداوم به این نوع موسیقی گوش می‌دهند و به راحتی تحت تاثیر هنرمندان مورد علاقه خود قرار می‌گیرند؛ نوجوانی که دائما به آهنگ‌هایی گوش می‌دهد که به مصرف مواد مخدر و الکل اشاره می‌کنند، در نهایت می‌خواهد این مواد را امتحان کنند و این روند با احتمال بالایی به سوء مصرف مواد، مشکلات سلامت روان و مشکلات سلامت جسمانی منجر می‌شود.

طبق مطالعات، شنوندگان نوجوان پس از شنیدن اشعار ترانه‌های مربوط به مصرف مواد مخدر، به احتمال زیاد به مصرف این مواد می‌پردازند؛ به‌عنوان مثال، نوجوانانی که به موسیقی در مورد ماری جوانا گوش می‌دهند، بیشتر در معرض خطر مصرف ماری جوانا هستند.

بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که گروه‌های موسیقی، جشنواره‌های موسیقی و موسیقی‌های عامه‌پسند تاثیر آشکاری بر بالا رفتن میزان قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در معرض خطر استفاده از مواد مخدر دارند؛ این امر دلایل گوناگونی دارد.

نقش مواد مخدر و الکل در موسیقی‌های عامه‌پسند

موسیقی‌های عامه پسند مانند راک، هیپ‌هاپ و پاپ به‌صورت فزاینده‌ای در حال هدایت فرهنگ در برخی از کشور‌های جهان هستند.

در حالی که این موضوع تا چند دهه پیش به شکل عمده آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و فرهنگ این کشور را به زیرمجموعه‌ای از موسیقی‌های عامه‌پسند تبدیل کرده بود، اکنون شاهد آن هستیم که موسیقی‌های عامه‌پسند به اپیدمی فراگیری در سراسر جهان تبدیل شده‌اند.

به گزارش «littlecreekrecovery»، این موضوع زمانی نگران‌کننده می‌شود که این نوع موسیقی به شکل باورنکردنی با مواد مخدر و الکل گره خورده است؛ این امر دلایل متعددی دارد.

اعتیاد اعضای گروه‌های موسیقی عامه‌پسند و استفاده از محتوا‌های مربوط به مواد مخدر در این نوع موسیقی از مهم‌ترین دلایل آن هستند.

به‌عنوان مثال، موج‌های اعتیاد به مواد مخدر با موج‌های موسیقی‌های عامه‌پسند در آمریکا ارتباط مستقیم داشت؛ این ارتباط نزدیک را می‌توان در دهه‌های مختلف در این کشور مشاهده کرد.

موسیقی عامه‌پسند به مخاطبان خود می‌گوید که از ترکیب مواد مخدر و این نوع موسیقی برای توانمند سازی هویت خود استفاده کنند.

نوجوانان به شکل ویژه‌ای ار موسیقی عامه‌پسند برای تقویت حس تعلق خود به یک گروه اجتماعی خاص استفاده می‌کنند؛ برخی از نوجوانان معتاد به مواد مخدر تاکید دارند که موسیقی تنها چیزی است که آن‌ها درک می‌کند.

موسیقی عامه‌پسند آمریکا و رشد مصرف حشیش در میان نوجوانان

به گزارش «ncbi»، حشیش، رایج‌ترین ماده مخدر در میان کودکان و نوجوانان در آمریکا است؛ بیش از نیمی از نوجوانان آمریکا دست‌کم مصرف آزمایشی حشیش را تجربه کرده‌اند و از بین افرادی که بیش از یک بار این ماده مخدر را استفاده کرده اند، یک سوم به‌صورت منظم حشیش مصرف می‌کنند.

در حالی که کارشناسان و محققان نسبت به شکل فزاینده‌ای به سمی بودن این ماده مخدر متقاعد شده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش مخاطره استفاده از آن با سن کم رابطه مستقیم دارد.

از سوی دیگر بررسی‌ها انجام شده درباره تاثیر موسیقی بر مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان آمریکایی نشان می‌دهد که نوجوانان آمریکایی روزانه ۲.۴ ساعت یا بیش از ۱۶ ساعت در هفته موسیقی گوش می‌دهند و محدودیت‌های ناچیزی برای دسترسی به موسیقی دارند.

محتوای موسیقی‌هایی که در دسترس نوجوانان آمریکایی قرار دارد، به‌صورت گسترده به استفاده مواد مخدر مرتبط هستند.

براساس بررسی انجام شده از سوی دفتر سیاست ملی کنترل مواد مخدر آمریکا روی هزار آهنگ محبوب میان نوجوانان، ۱۸ درصد این موسیقی‌ها به مواد مخدر و عمدتا حشیش اشاره داشتند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن نوجوانان در معرض پیام‌های رسانه‌ای خاص، مصرف مواد مخدر را در نوجوانان افزایش می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، تماشای سیگار کشیدن در فیلم‌ها به‌طور قابل توجهی بر نگرش نوجوانان برای سیگار کشیدن تاثیر می‌گذارد؛ ضمن اینکه استفاده از الکل در فیلم‌ها و تبلیغات رسانه‌ای نیز تاثیر مشابهی بر نوجوانان دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *