مراسم تحلیف ۱۵۰ نفر از سردفتران جدیدالانتصاب برگزار شد

13:21 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۱۴۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مراسم تحلیف ۱۵۰ نفر از سردفتران جدیدالانتصاب برگزار شد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه‌های سازمان ثبت اسناد نیز نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است گفت: فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می‌کند.

خبرگزاری میزان - مراسم تحلیف چهارمین گروه سردفتران جدیدالانتصاب امروز ۳ بهمن ماه با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالن سردار سلیمانی این سازمان برگزار شد.

حسن بابایی در این مراسم ضمن تبریک ولادت اولین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت علی بن ابی طالب (ع) اظهار کرد: تقارن این تحلیف با ولادت امام علی (ع) که مظهر عدالت است قطعا مصلحتی دارد و شما سردفتران نیز در این منصب، به نحو شایسته و احسن عدالت را در تنظیم اسناد و در این جایگاه حساس رعایت خواهید کرد.

وی افزود: امروز چهارمین مراسم تحلیف پذیرفته شدگان سردفتری است و امروز ۱۵۰ نفر ابلاغ را دریافت و پس از طی تشریفات کار را آغاز خواهند کرد.

بابایی ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای سردفتران این مراسم اظهار کرد: توجه به رعایت نظم، اجرای قانون و امانتداری را اکیدا توصیه می‌کنم. تشکیل پرونده‌های کیفری مانند کلاهبرداری، فروش مال غیر، جرایم سازمان یافته متاسفانه در برخی از موارد با مشارکت برخی از سردفتران و دفتریاران بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه برخی از سردفتران دستگیر شدند بنابراین به دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور توصیه اکید کردیم که بحث بازدید‌ها و نظارت‌ها را به شدت پیگیری کنند؛ همچنین معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد در حوزه فناوری نظارت‌های هوشمند را پیش از گذشت تقویت کند.

وی ادامه داد: سند به عنوان مهم‌ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی است و در هم تنیدگی سازمان ثبت و قوه قضاییه شاید از این بابت باشد که ما عهده‌دار مسئولیتی هستیم که علاوه بر تنظیم روابط اقتصادی و اجتماعی افراد، سند مورد استناد مقامات قضایی را تنظیم می‌کنیم که مبنای صدور حکم قضایی است

بابایی بیان کرد: سند رسمی شالوده‌ای از ۲ عدله اعم از ترکیبی از اقرار و شهادت است اقرار از این بابت که وقتی سندی تنظیم می‌شود طرفین امضا می‌کنند و می‌پذیرند و شهادتی را منتسب به سردفتر و و دفتر یار داریم. افرادی که به عنوان امنای قوه قضاییه پس از امضای طرفین این سند را تایید می‌کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:اقدامات دیگر سردفتران در دفترخانه‌ها احراز صلاحیت طرفین، تشخیص نوع عقد و سند است. در دفترخانه سردفتر و دفتر یار باید شرایط صحت عقل را احراز کند و اگر سردفتر برای یک مجنون و مکره سند تنظیم کند مسئولیت مدنی و کیفری دارد.

وی ادامه داد: تشخیص نوع عقدی که در دفترخانه تنظیم می‌شود با سردفتر است. حداقل ۸۰ نوع سند در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود و این یک منصب بسیار مهمی است که با هیچ فناوری و امکانی جایگزین و بدلی نمی‌توانیم برای این موضوع تعریف کنیم.

بابایی اظهار کرد: فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه‌های سازمان ثبت اسناد نیز نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. دفاتر سنتی جمع آوری شده اند و در حال حاضر تصدیق الکترونیکی داریم و میتوانید به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید و احراز هویت صورت می‌گیرد.

وی افزود: با فناوری از بسیاری جعل‌ها جلوگیری شده است و فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می‌کند تا معامله و سند با کمترین خطا تنظیم شود. در مدت زمان کوتاه ۴ روز مراسم تحلیف برگزار شده است که ماحصل زحمات معاونان اسناد سازمان ثبت اسناد کشور است.

مراسم تحلیف ۱۵۰ نفر از سردفتران جدیدالانتصاب برگزار شد

سعادتیان معاون امور اسناد نیز ادامه داد: جایگاه سر دفتری با هیچ شغل و تجارتی قابل قیاس نیست و منصبی وابسته به قوه قضاییه  در جهت تنظیم اسناد است و تنظیم اسناد  نقشی بی بدیل در کاهش دعاوی و پیشگیری از وقوع جرم دارد.

وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم از وظایف اصلی قوه است که سردفتر با رعایت مقررات و نظامات ثبتی در تنظیم اسناد مانع از بروز جعل و سوء استفاده افراد فرصت طلب می‌شود. همچنین باید‌ها و نباید‌ها در تنظیم اسناد با گذراندن دوره کارآموزی از سوی متخصصان ثبتی  به شما آموزش داده می‌شود.

سعادتیان بیان کرد: سران دفاتر در صف خدمت رسانی به مردم هستند و باید با حفظ حرمت مردم و شان سردفتر خدمت کنید.

اعظمی دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور نیز ضمن اشاره به تخلفاتی که در کمین سردفتر است، عنوان کرد: منصب سردفتری منصبی خطیر بوده که امروزه به واسطه پیشرفت علم و تکنولوژی ممکن است افراد سودجو از عدم آگاهی سردفتر به قوانین و مقررات استفاده کنند لذا سردفتر باید بتواند طبق آیین نامه ها، بخشنامه‌ها و قوانین  اسنادی را تنظیم کند که مورد اعتماد مردم و دستگاه‌ها باشد.

وی بر آموزش و دور نشدن از مشورت و تحقیق در موضوعات تاکید کرد و گفت: افرادی که در این مراسم حضور دارند کسانی هستند که صلاحیت آن‌ها احراز شده است و اصل امانت داری در آن‌ها ثابت شده است. اما ممکن است این اصل امانت با کوتاهی و سهل انگاری که صورت می‌گیرد مخدوش و منتهی به سلب صلاحیت افراد شود.

دادستان انتظامی سردفتریان و دفتر یاران کل کشور گفت: با توجه به اینکه فلسفه ایجاد اسناد و دفاتر در واقع پیشگیری از وقوع جرایم و اعتمادسازی است باید اصل امانتداری حفظ شود. مسائل و وسوسه‌های مالی سبب نشود اسنادی تنظیم کنیم که برای شما و دیگران دردسر ایجاد کند.

اعظمی بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌های موجود ملاحظه می‌کنیم اگر سر دفتر و دفتریاری که سند تنظیم کرده است مطالعه و مشورتی انجام می‌داد حق دیگران را ضایع نمی‌کرد و خود را در معرض خطرات و برخورد‌های انتظامی و قضایی قرار نمی‌داد.

وی افزود: در دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران مبنای اول را در پیشگیری از تخلفات و جرایم می‌دانیم. هرکجا که متوجه شویم سردفتر و دفترخانه‌ای اقدامات خلاف قانون را انجام می‌دهند برخوردهای انتظامی صورت گرفته و در حوزه حقوقی نیز با پیگیری، اعلام جرایم و بحث جبران خسارت موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *