رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لاهه؛ حامیان شکایت آفریقای جنوبی افزایش یافتند

12:30 - 30 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۵۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در لاهه؛ حامیان شکایت آفریقای جنوبی افزایش یافتند
جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین اکنون در بالاترین دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از کشورها از این اقدام حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه فلسطین به‎تازگی از درخواست شیلی و مکزیک برای رسیدگی به جنایت علیه غیرنظامیان از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) استقبال کرد.

وزارت خارجه مکزیک در بیانیه‌ای، گفت که این ارجاع به دلیل نگرانی فزاینده در مورد تشدید خشونت‌ها، به‌ویژه علیه اهداف غیرنظامی است.

بیانیه وزارت خارجه فلسطین می‎گوید: این ارجاع، نیاز فوری دیوان به انجام وظایف خود، بازدارندگی، تحقیق و تعقیب جدی‌ترین جنایات نگران‌کننده جامعه بین‌المللی را تایید می‌کند.

این بیانیه تاکید می‌کند که مقام‎های صهیونیست همچنان از جنگ نسل‌کشی خود منصرف نمی‌شوند.

مکزیک نیز می‌گوید که از نزدیک پرونده ارائه‎شده در دیوان دادگستری بین‌المللی (ICJ) را دنبال می‌کند که در آن آفریقای جنوبی رژیم صهیونیستی را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد و از دادگاه خواست تا دستور تعلیق اضطراری تجاوز رژیم صهیونیستی را صادر کند.

هم دیوان دادگستری بین‌المللی و هم دیوان بین‌المللی کیفری به پرونده‌های ادعایی نسل‌کشی رسیدگی می‌کنند که اولی اختلافات بین دولت‌ها را حل می‌کند و دومی افراد را به دلیل جنایات تحت تعقیب قرار می‌دهد.

دیوان کیفری بین‎المللی تحقیقاتی را در مورد رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات جنگی احتمالی در سرزمین‌های فلسطینی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

کریم‎خان، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، در نوامبر گذشته، گفت که تحقیقات اکنون «به تشدید خصومت‌ها و خشونت‌ها» از زمان حملات ۷ اکتبر می‌پردازد و ادامه می‌یابد.

اظهارات کریم‎خان در پی درخواست‌هایی از آفریقای جنوبی، بنگلادش، بولیوی، کومور و جیبوتی برای تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنگ غزه صورت گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که مقر آن در لاهه است، در حالی که عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه از صدمین روز خود گذشته است، در کانون توجه قرار گرفته است.

آمادگی اندونزی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی

دولت اندونزی نیز در حال آماده‌سازی استدلال‌های حقوقی خود برای یک جلسه استماع دیوان دادگستری بین‌المللی برای به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی به دلیل «نقض آشکار قوانین بین‌المللی علیه فلسطین» است.

ناتوانی در حمایت از پرونده آفریقای جنوبی در دیوان دادگستری بین‌المللی، که رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی متهم می‌کند، به دلیل امضا نکردن کنوانسیون نسل‌کشی از سوی جاکارتا، جلسه استماع جداگانه‌ای که در آن طرفین باید نظرات خود را در مورد این موضوع بیان کنند، قرار است در روز ۱۹ فوریه در لاهه برگزار شود.

وزارت خارجه اندونزی «تیمی از کارشناسان را برای کمک به تدوین استدلال در یک پرونده مشورتی دیوان دادگستری بین‌المللی که به دنبال پاسخگویی اسرائیل است» به دلیل نقض‌های مختلف حقوق بین‌المللی و جنایات مستند علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی تشکیل داده است.

رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی، پیش از گفت‌وگو با کارشناسان حقوقی در جاکارتا گفت: مشاوره‌های امروز ما نه‌تنها از دیپلماسی اندونزی حمایت می‌کند، بلکه از اجرای نظم جهانی طبق قوانین بین‌المللی و حمایت از برادران و خواهران فلسطینی خود برای دستیابی به استقلال حمایت می‌کند.

هدف اصلی همه تلاش‌های اندونزی جستجوی همه راه‌های ممکن برای ادامه حمایت از مبارزات فلسطینی‌ها توصیف شده است.

این امر فشار بین‌المللی بیشتری را به رژیم صهیونیستی برای توقف پاکسازی قومی در نوار غزه می‌افزاید.

دیوان دادگستری بین‌المللی در نهایت یک نظر مشورتی غیرالزام‌آور برای مجمع عمومی سازمان ملل صادر خواهد کرد که قطعنامه‌ای برای این درخواست در دسامبر ۲۰۲۲ تصویب کرد، پیش از تشدید تنش‌های رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت بیش از ۲۴ هزار فلسطینی و آواره شدن حدود ۱.۹ میلیون نفر شد.

ایجاد یک نظر حقوقی جامع برای نشان دادن نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی علیه فلسطین به جهانیان ضروری است.

وزیر خارجه اندونزی الحاق سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی، شهرک‌سازی‌های غیرقانونی آن در کرانه باختری و تصمیم برای تغییر وضعیت قدس اشغالی را غیرقانونی توصیف کرد.

جلسه فوریه دیوان دادگستری بین‌المللی جدا از پرونده آفریقای جنوبی است که اواخر سال گذشته آغاز شد و رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در اقدامات نسل‌کشی در غزه متهم کرد.

وزیر خارجه اندونزی گفت: اگرچه ما عضو کنوانسیون نسل‌کشی نیستیم، اندونزی حمایت خود را از آفریقای جنوبی برای گزارش نقض کنوانسیون نسل‌کشی از سوی اسرائیل به دیوان دادگستری بین‌المللی اعلام کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *