کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین|

رژیم صهیونیستی عامدانه بیمارستان‎ها را هدف قرار می‎دهد؛ تاکید بر کمک‎رسانی فوری به غزه

10:02 - 01 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۶۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی عامدانه بیمارستان‎ها را هدف قرار می‎دهد؛ تاکید بر کمک‎رسانی فوری به غزه
کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین با هدف ایجاد راهکارهای امدادرسانی فوری، هماهنگی‌های منسجم با صلیب سرخ، بررسی راهکارهای مناسب جهت برقراری آتش‌بس پایدار و ایجاد صندوق بین‌المللی اضطراری برگزار شد.

خبرگزاری میزان - کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین روز یکشنبه، یکم بهمن، با هدف ایجاد راهکار‌های جهانی امدادرسانی فوری، هماهنگی‌های منسجم با نهضت صلیب سرخ، بررسی راهکار‌های مناسب جهت برقراری آتش‌بس پایدار و ایجاد صندوق بین‌المللی اضطراری با حضور روسا و دبیران کل جمعیت‌های محلی و صلیب سرخ هلال احمر کشور‌های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا در تهران برگزار شد.

بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها در غزه هدف حملات عامدانه رژیم صهیونیستی

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این رویداد، به جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های اصلی غزه نابود شده و غیرنظامیان این منطقه تحت فشار گرسنگی اجباری و محاصره هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه مراکز و مکان‌های غیرنظامی از جمله نهاد‌های امدادرسانی و درمانی، به اهداف جنایت‌های صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند، اظهار کرد: بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها در غزه هدف حملات عامدانه رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند؛ روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هدف قرار می‌گیرند تا اخبار غزه منتشر نشود؛ همچنین مفاد کنوانسیون ژنو کاملا نقض می‌شوند.

وی همچنین به لزوم اخذ تصمیم‌های درست در این برهه زمانی درباره غزه اشاره کرد و تصریح کرد: تلاش نهاد‌های بین‌المللی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است؛ تاخیر در ارسال مواد غذایی و دارو سبب شده شرایط غزه وخیم شود.

کولیوند بیان کرد: سوخت در غزه وجود ندارد و بیمارستان‌ها قادر به فعالیت نیستند؛ ما امروز باید فکری برای کمک‌رسانی به غزه داشته باشیم؛ باید مانند آفریقای جنوبی قدم عملی برداشته و برای توقف تجاوز به مردم فلسطین به‌ویژه غزه اقدام فوری انجام دهیم؛ ما باید محکم بایستیم و امروز باید از حرفه و شغل خود دفاع کنیم؛ جنایت‌های رژیم صهیونیستی در تضاد با ارزش‌های دینی و اخلاقی است و جامعه بشری را در معرض خطری نوین قرار داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن اشاره به اینکه محور‌های کنفرانس تهران، نحوه امدادرسانی به مجروحان در غزه و نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه است، ضاافه کرد: یکی دیگر از محورهای این کنفرانس تلاش برای تقویت دیپلماسی بشردوستانه و حفظ امنیت نیرو‌های امدادرسان و همچنین ایجاد صندوق بین‌المللی برای کمک به غزه و پیگیری حقوقی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه است.

به گفته وی، این کنفرانس باید به یک بیانیه عملیاتی ختم شود تا گامی مثبت و منسجم در جهت کمک به مردم غزه برداشته شود تا آن‌ها رنج کمتری از جنایت‌های رژیم صهیونیستی متحمل شوند.

کولیوند در بخشی دیگر با بیان اینکه ماحصل صحبت‌ها تاکید بر ایجاد دسترسی بشردوستانه مردم در محاصره کامل غزه بود که دغدغه اصلی ما است، گفت: هماهنگی میان سازمان‌ها در امداد و نجات موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین توجه به دیپلماسی بشردوستانه در موضوع امدادرسانی به غزه و حمایت و حفاظت از کارکنان امدادی ضرورت دارد؛ ما باید تلاش کنیم تا کمک‌رسانی به غزه در دام سیاسی‌سازی نشود؛ چنین رویکردی تاکنون به نابودی چندین تن از کمک‌های بشردوستانه که در مصر انبار شده بودند، شد.

ایران عمود خیمه مقاومت

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و عضو شورای عالی و هیئت حاکمه جمعیت هلال احمر ایران نیز به نیابت از رئیس‌جمهور به مهمانان حاضر در کنفرانس خیرمقدم گفت.

منصوری با اشاره به جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی طی بیش از ۱۰۰ روز گذشته، گفت: هر روز بر اقتدار محور مقاومت افزوده شده و همزمان در جبهه رژیم صهیونیستی و حامیانش فروپاشی و از هم گسیختگی روی می‌دهد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر در عرصه داخلی اراضی اشغالی و تعمیق شکاف میان رژیم صهیونیستی و حامیانش، بر جنگ غزه هم تاثیرگذار بوده و پیامدهایش آشکار شده است، اظهار کرد: این غده سرطانی باید پاک شود و تاکنون حمایت آمریکا نتوانسته مانع مقاومت در مسیر میارزه با رژیم صهیونیستی شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه به فعالیت موثر و پررنگ محور مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن اشاره کرده و گفت: عمود خیمه مقاومت ایران است که امروز بدون ترس و مقتدرانه از مقاومت منطقه به‌ویژه فلسطین حمایت می‌کند؛ مقابله با جریان تروریسم، ایران را به یک کشور امن تبدیل کرد.

به گفته منصوری، ما خواستار برقراری این امنیت و آرامش برای همه جهان و به‌ویژه غزه هستیم؛ چهره مقتدر مقاومت باید در حوزه رسانه تقویت شود؛ راوی مقاومت علاوه بر خواص، رسانه‌ها، هنر و هنرمندان هستند تا این ارزش‌ها متبلور شده و اجماع جهانی درباره فلسطین روزافزون شود؛ ضمن اینکه ذات وحشی رژیم صهیونیستی باید به تصویر کشیده شود.

وی تحلیل جریان جاری در منطقه را با نگاه تمدنی مفید خوانده و گفت: باید از دلسوزی‌های فردی فراتر رفته و این تقابل باید به‌صورت تقابل تمدنی و تضاد میان استضعاف و استکبار دیده شود.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور با تاکید بر اینکه مقاومت از حمایت و تاکید بر مقاومت موضع راهبردی و همیشگی ایران است، عنوان کرد: ویژگی مقاومت مورد حمایت ایران که در فلسطین هم شاهدیم، مردمی بودن آن است؛ مسئله دیگر فراگیر شدن حمایت از آرمان فلسطین است؛ اکنون در سراسر جهان شاهد برگزاری تظاهرات چند ده هزار نفری در پایتخت کشور‌های غربی هستیم؛ جریان زاینده حق در حال رویش در میان جمعیت جهان است.

منصوری همچنین نقش هلال احمر را در تقویت حمایت از فلسطین و مقاومت مهم خواند و اظهار کرد: هلال احمر و صلیب سرخ جهانی حامی صلح و آرامش و برقراری حقوق اولیه انسانی است؛ ماموریت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی حمایت از مظلوم است و آن‌ها بهترین راویان غزه در نبرد روایت‌ها هستند و می‌توانند هم‌افزایی برای امدادرسانی داشته و ماموریت ذاتی خود را به بهترین نحو انجام دهند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در بخشی دیگر سکوت جامعه جهانی را در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه محکوم کرده و آن‌ها را بی اعتبار خواند و تصریح کرد: جامعه جهانی و سازوکار‌های بین‌المللی با رویکرد جاری بر بی‌اعتباری بیشتر خود می‌افزایند.

تاکید صلیب سرخ جهانی بر کمک‎رسانی به غزه

مانوئل بسلر، نائب رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در بخشی دیگر از کنفرانس ضمن تشریح جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، بر ضرورت تلاش‌های جدی برای آتش‌بس در غزه تاکید کرد.

بسلر با بیان اینکه کمک‌ها به غزه باید افزایش یابد و صلیب سرخ بین‌المللی به‌عنوان یک بازیگر جهانی بر سه موضوع تمرکز دارد، گفت: کمک‌رسانی به غیرنظامیان و حفظ جان و امنیت آن‌ها براساس قوانین بین‌الملل مورد تاکید صلیب سرخ جهانی است؛ زنان، کودکان و سالمندان در جست‌جوی مکان‌های امن هستند و بازیگران خط مقدم کمک به غزه باید به وظیفه خود در این باره عمل کنند.

نائب رئیس فدراسیون بین‎المللی صلیب سرخ با تاکید بر اینکه کشور‌ها و سازمان‌های کمک‌رسان و امدادی باید برای کمک به غزه هماهنگ و منسجم شوند، زیرا شرایط غزه نیازمند رویکردی فراگیر است، ادامه داد: نهاد‌های امدادرسان در غزه در شرایط دشوار و مخاطره‌آمیزی قرار دارند؛ غزه نیازمند کمک‌ها و امداد‌های بیشتر و کسترده‌تر است؛ نبود سوخت و آمبولانس بر دشواری کمک‌رسانس در غزه می‌افزاید.

مقام فدراسیون بین‎المللی صلیب سرخ همچنین با اشاره به اهمیت دادن پاسخ فوری به شرایط غزه، گفت: این موضوع فقط یک موضوع سیاسی نیست، اما راه‌حل‌های سیاسی می‌توانند برای آن چاره‌ساز باشند.

موضوع سلامت مسئله نخست غزه

آیت‌الله معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در بخشی دیگر ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد، با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) بر موضوع مبارزه با رژیم صهیونیستی و یاد کردن از آن به‌عنوان مسئله جهان اسلام، گفت: موضوع فلسطین از زمان انقلاب اسلامی در کشورمان اهمیت ویژه‌ای یافت و امروز مسئله فلسطین موضوعی است که ایران برای آن پیشگام است.

آیت‌الله معزی با اشاره به اینکه ابعاد عملیات طوفان الاقصی به‌حدی گسترده بود که جهان را متوجه موضوع جنایت‌های هفت دهه‌ای رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها کرد، تصریح کرد: با وجود این، جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین به‌ویژه غزه ادامه دارد؛ دنیا ظلم ظالمان و رنج مردم غزه را مشاهده می‌کند؛ مسلمانان باید به‌اندازه توان خود از مردم غزه حمایت کنند؛ حتی مردم کشور‌های غیراسلامی هم به حمایت از مردم غزه برخاسته‌اند؛ جان مردم غزه نه‌تنها با بمب بلکه از طریق گرسنگی و بیماری در خطر است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر همچنین موضوع سلامت را مسئله نخست غزه خواند و اظهار کرد: ۵ هزار فلسطینی باید از شکنجه و عذاب رژیم صهیونیستی آزاد شوند و این سومین موضوع مهم امروز فلسطین است؛ ما باید به مقاومت کمک کنیم تا زندگی دوباره در غزه جریان یابد.

زنان و کودکان فلسطینی عمده قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

یونس الخطیب، رئیس جمعیت هلال احمر فلسطین که از طریق ارتباط تصویری در کنفرانس حضور داشت در بخشی دیگر با اشاره به جنایت‌های ۱۰۰ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه و آمار‌های مربوط به این فجایع، گفت: عمده قربانیان این جنایت‌ها زنان و کودکان هستند؛ دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد، ... در غزه ویران و جمعیت آواره شده‌اند.

عطا محمد دورانی، نماینده فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در ایران نیز در بخشی دیگر ضمن تشکر از برگزارکنندگان ایرانی و فلسطینی کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین، گفت: کمک‌رسانی به غزه بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم تامین نیاز‌های مردم غزه را تسریع کنیم.

بیانیه کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین

کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین که در تهران برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای و با تاکید بر ایجاد یک صندوق مشترک بین‌المللی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به غزه، پایان یافت.

متن بیانیه کنفرانس بین‌المللی بشردوستانه برای حمایت از فلسطین به شرح زیر است:

با اذعان به اینکه حقوق بین‌الملل بشردوستانه (از جمله کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و پروتکل‌های الحاقی ۱۹۷۷) به‌عنوان حقوق حاکم بر زمان مخاصمه مسلحانه و اشغال مجموعه اصول و قواعد برخاسته از وجدان بشری ارزش‌های مشترک انسانی میراث مشترک فرهنگ ملل و ادیان مختلف است که رعایت آن به‌عنوان تعهد‌های حقوقی بین‌المللی بر تمام طرف‌های درگیر در یک مخاصمه مسلحانه و جنگ الزامی است و بسیاری از قواعد آن، هم اکنون ویژگی عرفی یافته است و اصول بنیادین حاکم بر آن همچون اصل انسانیت تناسب ممنوعیت وارد ساختن درد و رنج بیهوده و تفکیک میان نظامیان و غیر نظامیان در زمره‌ قواعد آمره حقوق بین‌الملل قلمداد می‌شوند؛

با تاکید بر این مهم که طبق حقوق بین‌الملل بشردوستانه حمله به افراد و اموال غیر نظامی، اعم از زنان و کودکان و سالخوردگان و مدارس و اماکن مذهبی و بیمارستان‌ها ممنوع است و بایستی از وارد کردن آسیب و خشونت علیه غیر نظامیان و کارکنان، امدادی بهداشتی درمانی خودداری شود؛

با تصریح بر این که بنا بر اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه ممنوعیت دسترسی به کمک‌های بهداشتی و درمانی قطع آب و برق محاصره کامل و تخریب زیرساخت‌های اساسی در زمره‌ جنایت‌های جنگی قلمداد می‌شوند و مسئولیت کیفری بین‌المللی مرتکبان را به دنبال دارد؛

با ابراز نگرانی عمیق از این که رژیم اشغالگر صهیونیستی در جنگ اخیر در نوار غزه نه تنها تعهدات، اصول و قواعد یاد شده را به‌صورت گسترده، هدفمند سیستماتیک و فاحش نقض کرده است و در نتیجه مرتکب جنایت‌های بین‌المللی نظیر جنایت‌های جنگی جنایت علیه بشریت و نسل‌زدایی در غزه شده است، بلکه کماکان بر نقض‌های بیشتر حقوق بین‌الملل بشر دوستانه اصرار دارد، با تاکید دوباره بر تعهد نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای ارسال و توزیع کمک‌های بشردوستانه به مجروحان قربانیان و افراد نیازمند بر طبق اصول بنیادین آن به‌ویژه اصول انسانیت بی‌طرفی و بی‌غرضی اعلام می‌دارد که اعضای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر که در این همایش شرکت دارند، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود در رابطه با وخامت وضعیت بشردوستانه در غزه و محکوم ساختن نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی خود را متعهد به پیگیری و تلاش جهت تحقق موارد ذیل می‌دانند:

۱. توقف فوری و بدون قید و شرط بمباران نوار غزه و کشتار غیر نظامیان و تسهیل ارائه‌ کمک‌های بشردوستانه به افراد نیازمند کمک.

۲. ایجاد فوری کریدور‌های امن بشر دوستانه تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تضمین ورود سریع و بدون وقفه‌ اقلام بشر دوستانه به غزه از تمامی نقاط مرزی ممکن.

۳. عملیاتی سازی اقدام‌های لازم برای ارائه سریع کمک‌های بهداشتی و درمانی به مجروحان به‌ویژه کودکان و زنان در غزه و ایجاد بستر مناسب جهت انتقال مجروحان از غزه به کشور‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند، تحت نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ.

۴. همفکری هماهنگی و همکاری میان ارکان نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای انجام اقدام‌های ضروری برای اسکان فوری آوارگان فلسطینی که در اثر جنگ در غزه سرپناه خود را از دست داده‌اند، با نظر داشت اهمیت جلوگیری از ایجاد موج انسانی بی‌خانمان‌ها و آوارگان فلسطینی و تصریح بر حق بازگشت شهروندان غزه به خانه و کاشانه خود.

۵. درخواست از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و ترغیب آن جهت مطالبه‌گری به‌منظور ایجاد فشار بر رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌منظور عدم تخریب و آسیب رساندن به افراد و اموال غیر نظامی همچون زنان کودکان سالخوردگان خبرنگاران نیرو‌های سازمان‌های بین المللی و امدادگران بیمارستان‌ها، مدارس، اماکن دینی تجهیزات امدادی خبرنگاران.

۶. تلفیق و توام ساختن تلاش‌ها با سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، جهت رایزنی و مذاکره با اعضای جامعه بین‌المللی برای وارد آوردن فشار حداکثری بر رژیم اشغالگر اسرائیل جهت متوقف ساختن نقض فاحش و گسترده حقوق بین‌الملل بشردوستانه در غزه.

۷. افزایش همکاری میان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و جمعیت‌های ملی با دیگر کنشگران بشردوستانه بین‌المللی برای انجام اقدام‌های ضروری بشردوستانه به‌منظور کاهش آلام آسیب دیدگان.

۸. هماهنگی بیشتر برای گردآوری و ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به غزه با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و مساعدت جمعیت‌های ملی هلال احمر مصر و فلسطین.

۹. ایجاد صندوق مشترک برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جهت بازسازی غزه (به‌ویژه زیرساخت‌های درمانی) با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *