ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری با ایران

12:16 - 29 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۳۶۸
ادعاهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری با ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعاهایی را درباره همکاری ایران با این نهاد مطرح کرده و مدعی شد که ایران همکاری خود را با آژانس محدود کرده است.

خبرگزاری میزان – رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس داووس مدعی شد: ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌خوبی همکاری نمی‌کند.

گروسی ادعا کرد: آژانس احساس می‌کند که «گروگان» اختلافات ایران با کشور‌های غربی شده و این یک وضعیت بسیار ناامید کننده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ایران آژانس را برای موضوعات بیرونی تنبیه می‌کند.

وی با بیان این که «ما به فعالیت‌های خود در ایران ادامه می‌دهیم»، مدعی شد:، اما آن‌ها همکاری را به شکلی بی‌سابقه محدود می‌کنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بیان این درخواست که «ایرانی‌ها باید به آژانس اجازه دهند تمام دسترسی‌های مورد نیاز خود را داشته باشد»، گفت: دیپلماسی، تنها چیزی است که ما نیاز داریم.

گروسی در این مصاحبه درباره احتمال سفر به ایران گفت: احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمی‌دانم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نیز در اظهاراتی ادعایی، گفته بود: تهران باید به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد.

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه گذشته، با اشاره به اینکه ایران محدودیت‌ها را به ازای لغو تحریم‌ها پذیرفته بود، گفت: وقتی طرف اروپایی به تعهدات خود پایبند نبوده و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، طبیعی است که ما براساس همان ظرفیت‌های برجام و پادمان به تعهدات خود عمل کنیم؛ آژانس هم نظارت می‌کند؛ هیچ عدم انطباقی تاکنون نبوده و نخواهد بود.

اسلامی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: ما عضو پادمان هستیم و آژانس هم براساس آن وظیفه دارد، در کشور ما قانون است و براساس و مطابق پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کنیم؛ آژانس هم طبق پادمان کارشناس اعزام و در تاسیسات هسته‌ای کشور دوربین نصب می‌کند و نظارت خود را به‌صورت نوبه‌ای انجام می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *