گزارش جدید آژانس درباره ایران؛ گروسی مدعی افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی شد

16:00 - 05 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۴۱۴
گزارش جدید آژانس درباره ایران؛ گروسی مدعی افزایش تولید اورانیوم ۶۰ درصدی شد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید ادعا‌هایی را درباره موضوع هسته‎ای ایران مطرح کرد.

خبرگزاری میزان - رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود به کشور‌های عضو آژانس درباره فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی ادعا کرد که ایران در هفته‌های اخیر تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد خود را افزایش داده است.

گروسی، مدعی شد که ایران تولید اورانیوم ۶۰ درصدی خود را پس از یک دوره ۶ ماهه که غنی‌سازی/ذخایر کاهش یافته بود، افزایش داده است.

این گزارش ادعایی می‎گوید: ایران از اواخر نوامبر به تولید اورانیوم غنی‌شده نزدیک به تسلیحات خود سرعت بخشیده است؛ این موضوع برعکس کاهش تولید آن در مقایسه با اوایل سال جاری خواهد بود و از نرخ کاهش یافته ۳ کیلوگرمی به حدود ۹ کیلوگرم در ماه بازگشت.

آژانس، گفته است ایران تولید UF۶ (هگزافلوراید اورانیوم) غنی‌شده تا ۶۰ درصد U-۲۳۵ را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه از اواخر نوامبر در مجموع دو تأسیسات فردو و نطنز افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که خلاصه‌ای از گزارش محرمانه‌ به کشور‌های عضو است و به رویت رویترز رسیده، گفت: ایران تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده و کاهش تولید قبلی خود را از اواسط سال ۲۰۲۳ معکوس کرده است.

گروسی می‌گوید که این تولید در تاسیسات غنی‌سازی نظنز و فردو انجام می‌شود.

این گزارش در بخش دیگری می‌گوید: از زمان کاهش سرعت، این نیروگاه‌ها اورانیوم ۶۰ درصد با نرخ حدود ۳ کیلوگرم در ماه غنی‌سازی می‌کردند.

این بیانیه مدعی است: بازرسان آژانس برای اولین بار تغییری در تولید فردو را در ۲۵ نوامبر مشاهده کردند، پس از آن ایران گفت که این تغییر در ۲۲ نوامبر انجام شد و نرخ تولید در آنجا به سطح پیش از کاهش بازگشته است.

براساس این گزارش، بازرسان در ۲۷ نوامبر شاهد افزایش میزان تولید در نطنز بودند، سپس آژانس میزان تولید در نطنز در ۱۹ دسامبر و فردو در ۲۴ دسامبر را راستی‌آزمایی کرد. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا گزارش امروز سه‌شنبه به‌طور رسمی به کشور‌های عضو خود از کاهش سرعت غنی‌سازی اطلاع نداده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *