رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری لرستان: هیچ شخص و مقامی در استان مصونیت قضایی ندارد

10:21 - 28 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۲۴۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: هیچ شخص و مقامی در استان مصونیت قضایی ندارد
رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: هیچ شخص و مقامی در استان مصونیت قضایی ندارد و با تخلفات و جرایم هر شخصی به صورت جدی برخورد خواهیم کرد چرا که مسئله نظام است و در این موضوع با کسی تعارف نداریم.  

خبرگزاری میزان_ سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی استان لرستان به ریاست رئیس کل دادگستری استان لرستان و با حضور مدیران دستگاه‌های مرتبط با امر انتخابات در سالن جلسات شهید حاج قاسم سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در این جلسه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام هادی (ع) ابراز داشت: مردم از ارکان و پایه‌های قدرت ملی کشور هستند و آن چیزی که برای کشور اقتدار ایجاد می‌کند حضور مردم در میدانهاست و انتخابات یکی از میدان‌های حضور مردم است که با مشارکت بالای مردم پایه‌های قدرت ملی تقویت می‌شود.  

وی با اشاره به اینکه آنچه که در دفاع مقدس موجب پیروزی شد همبستگی و مشارکت همگانی مردم در جنگ و جهاد بود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری ۴ نکته مهم رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت بالا را در رابطه با انتخابات بیان نمودند که باید در انتخابات پیش رو انتخاباتی با مشارکت بالا، رقابتی و همچنین سالم و در کمال امنیت داشته باشیم.  

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با این نکته که برای ایجاد شور انتخاباتی و اعتماد مردم به صندوق‌های رای باید انتخابات را رقابتی کرده و در عین رقابت مشارکت حداکثری را به وجود آورد، بیان داشت: از جمله کار‌هایی که برای مشارکت بالا باید انجام داد اعتماد مردم به سلامت انتخابات است.  

ضرورت پیشگیری و برخورد با جرایم انتخاباتی

وی مدیران حاضر در جلسه را مسئول پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی دانست و افزود: همه ما باید کمک کنیم انتخابات پرشور باشد و مردم با اطمینان به صحت و سلامت انتخابات حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای داشته باشند.  

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: با توجه به اعلام اسامی نامزد‌های تایید صلاحیت شده، ما با برخی جرایم انتخابات مواجه هستیم که یکی از آن‌ها تبلیغات زود هنگام در قالب‌های مختلف از طرف نامزدها، طرفداران و برخی مدیران به نفع برخی از نامزدهاست که نقش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در رصد آن‌ها چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی برای پیشگیری بسیار مهم است.  

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما باید این باشد که از وقوع هرگونه جرم و تخلف پیشگیری کنیم، ابراز داشت: باید رفتار‌های نامزدها، طرفداران و مدیران در فضای مجازی و حقیقی به موقع رصد شده، خاطیان به موقع در کمیته‌های ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی دعوت شوند و به آن‌ها تذکرات لازم داده شود، چه بسا این کار باعث جلوگیری از تخلف مدیران و حفاظت از آن‌ها نیز می‌شود.  

مدیران حق استفاده از امکانات دولتی له یا علیه کاندیدای خاصی را ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری یکی دیگر از تخلفات را استفاده مدیران دستگاه‌ها از ظرفیت و امکانات دولتی له یا علیه نامزد خاصی دانست و افزود: سو استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزد خاصی باید توسط کمیته‌های زیر مجموعه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی و نیز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رصد شده و به موقع با خاطیان در این امر برخورد لازم صورت گیرد.  

وی تاکید کرد: حمایت مدیران از نامزد‌ها اعم از نماینده فعلی و غیر آن باید توسط دستگاه‌های مربوطه رصد و مستندسازی شده و در صورتی که هنوز تخلفی صورت نگرفته با نصیحت و انظار آن مدیر را ارشاد و در صورت تخلف با او برخورد قانونی انجام داد.  

رئیس کل دادگستری لرستان مسائل مطروحه در این جلسه را از باب پیشگیری و دغدغه‌مندی دانست و تاکید کرد: مدیران و متولیان امر انتخابات باید با دلسوزی و واقع بینی به مسائل نگاه کرده و مشکلات و موانع را به موقع مرتفع کنند.

هیچ شخص و مقامی در استان مصونیت قضایی ندارد

وی با تاکید بر اینکه کمیته رصد که با نگاه پیشگیرانه تشکیل شده باید مدیران را دعوت کرده و موارد گزارش شده را به ان‌ها گوشزد کند، بیان کرد: هیچ شخص و مقامی در استان مصونیت قضایی ندارد و با تخلفات و جرایم هر شخصی به صورت جدی برخورد خواهیم کرد چرا که مسئله نظام است و در این موضوع با کسی تعارف نداریم.  

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی از این ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم احتمالی انتخاباتی است، عنوان کرد: گزارش‌های اعضای ستاد باید به موقع وصول شده تا با رسیدگی در کمیته‌های مختلف، پیشگیری از تخلفات و جرایم به موقع صورت گیرد و دستگاه‌های مختلف در امر برگزاری انتخابات باید بر زیر مجموعه‌شان نظارت و رصد داشته باشند و قبل از بروز هر تخلفی خودشان شائبه‌ها را مرتفع کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه برخورد قانونی با مدیران متخلف که تخلف آن‌ها محرز شده و از امکانات دولتی له یا علیه نامزد خاصی استفاده کرده‌اند، سبب جلب اعتماد مردم و امیدواری آن‌ها می‌شود، گفت: مدیران دستگاه‌ها و موسسات خدمات رسان باید بر سوء استفاده از ظرفیت این دستگاه‌ها به نفع نامزد خاصی نظارت داشته و از بروز آن به صورت جدی جلوگیری کنند.

وی بر فرصت برابر نامزد‌ها برای استفاده از امکاناتی که برای آن‌ها در هیات استانی بررسی تبلیغات در نظر گرفته شده است تاکید کرد و افزود: اگر کسی در فضای حقیقی یا مجازی به موضوع تحریم انتخابات پرداخته و آن را تبلیغ کند در قالب عناوین مجرمانه قانونی با او برخورد خواهد شد.

رئیس کل دادگستری لرستان ضمن تاکید بر اینکه متولیان انتخابات و مدیران با هر گرایشی نباید در برگزاری انتخابات گرایش و نظرات خود را تاثیر دهند، ابراز کرد: متولیان انتخابات باید برای برگزار کنندگان انتخابات نسبت به قانون انتخابات و نحوه برگزاری ان آموزش‌های لازم را ارائه و آن‌ها را در این رابطه کاملا توجیه کنند تا در زمان برگزاری انتخابات با مشکل مواجه نشوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *