دوره‌های آموزشی ۱۴۰۰ مصلح فعال در کرمان برگزار شد

13:09 - 26 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۸۷۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دوره‌های آموزشی ۱۴۰۰ مصلح فعال در کرمان برگزار شد
معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از سال ۹۸ بیش از ۶ هزارو ۸۰۰ نفر در طرح مصلحین آموزش دیده‌اند لیکن از این تعداد ۱۴۰۰ مصلح با معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همکاری ویژه داشته و فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری میزان - دوره آموزشی ویژه گروه‌های سازش، مصلحین و حکمین قرآنی باموضوع رفع اختلافات و جلوگیری از انتقام گیری بامحوریت معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان برای مصلحین کرمانی برگزارشد.

سید مهدی قویدل در این کارگاه آموزشی ضمن خیر مقدم به مصلحین ومعتمدین استان بیان کرد: در دستگاه قضایی هر ساله با حجم بسیار زیادی پرونده مواجه هستیم و متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه روبه افزایش است ودر کنار تلاش‌های کنشگران اجتماعی، بازهم ضرورت دارد که یک انسجام در این خصوص ایجاد شود.

وی گفت: جرایم و آسیب‌های اجتماعی روز به روز در حال زیاد شدن هستند و علیرغم تمام تلاش‌هایی که می‌شود، این مهم نشان از یک بیماری در جامعه است که در گرو علل و عواملی است و باید برای آن برنامه ویا طرح ویژه‌ای را در نظر گرفت.

معاون اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: مهمترین رکن و مولفه‌ای که می‌تواند در زمینه کاهش آسیب‌ها و وقوع جرایم و درنهایت ورود پرونده‌ها به دادگستری استان جلوگیری کند، استفاده از ظرفیت معتمدین و مصلحین و متنفذین است.

قویدل با تقدیر از همکاری مصلحین و متنفذین که با دغدغه مندی تلاش به رفع مشکلات آسیب دیدگان می‌کنند، افزود: از سال ۹۸ بیش از ۶ هزارو ۸۰۰ نفر در طرح مصلحین آموزش دیده‌اند لیکن از این تعداد ۱۴۰۰ مصلح با معاونت اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان همکاری ویژه داشته و فعالیت می‌کنند.

معاون اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: از ابتدای اجرایی شدن طرح مصلحین در استان کرمان، دادگستری استان کرمان در سطح کشور در زمینه فعالیت مصلحین خوش درخشیده و رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون توانستیم افراد بسیار موثری را در طرح مصلحین جذب کنیم که این نیز حائز اهمیت است، افزود: باید به سمت و سویی برویم که بازویی توانمد برای دادسرا‌ها و دادگاه ها باشیم و بتوانیم از ورود پرونده‌هایی که ماهیت خانوادگی و اجتماعی دارند پیشگیری کرده و کاهش ورودی را محقق سازیم.

قویدل ضمن بیان اینکه آمار ارجاع و صلح و سازش در پرونده‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵ هزار پرونده ارجاع شده که ۳هزارو ۸۰ پرونده نیز منجر به صلح و سازش شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزارو ۷۸۵ مورد پرونده به اورژانس قضایی ارجاع شده که ۳ هزارو ۸۵۰ مورد منجر به صلح وسازش شده و همچنین در ۹ ماهه سال جاری تعداد ۷هزارو ۴۳۸ مورد پرونده ارجاع که ۴ هزارو ۹۷ مورد آن منجر به صلح و سازش شده است و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که هم در زمینه ارجاع پرونده‌ها و همچنین در زمینه صلح و سازش روند افزایشی چشمگیری داشته است.

قویدل در ادامه با اشاره به اورژانس قضایی و پایلوت بودن استان کرمان برای این طرح، گفت: طرح اورژانس قضایی برای جرایم سبکی که ماهیت اجتماعی دارد ویا پرونده‌ای که همراه تهدید و توهین و اختلافات خانوادگی است ودر دادسرا‌ها وکلانتری‌ها مطرح می‌شود کاربرد دارد که از طریق مصلحین و متنفذین پیگیری می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که واحد اورژانس قضایی در ۱۶ شهرستان در کرمان فعال می‌باشند، یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۳ هزارو ۴۱۷ مورد پرونده به اورژانس‌های قضایی استان ارجاع داده شده که هزارو ۸۱۴ مورد منجر به سازش شده است.

معاون اجتماعی وپیشگیری ازوقوع جرم دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: میز‌های خدمت مصلحین در اماکن مختلف مستقر می‌شود نیز این موضوع قابل تقدیر است و خوشبختانه قریب به ۲ سال است که جمعه هرهفته میز خدمت مصلحین در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان برپا است و ضمن ارائه مشاوره و پیگیری مشکلات مربوط به پرونده دعاوی مراجعه کننده گان نیز همچنین، علاقه‌مندان زیادی برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۱ نفر از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون طی ۹ ماه از طریق میز‌های خدمت به مصلحین مراجعه کرده اند، افزود: طی نشست‌های تخصصی که برگزار شده است ۲۲ تیم از مصلحین کرمان شبکه بندی شده‌اند تا بتوانیم از این ظرفیت در سایر اماکن جهت ارائه مشاوره و ... استفاده کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *