رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و هند|

امیرعبداللهیان: آمریکا و انگلیس جنگ را متوقف کنند/هشدار تهران به واشنگتن از طریق سوئیس

15:11 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۷۱۷
امیرعبداللهیان: آمریکا و انگلیس جنگ را متوقف کنند/هشدار تهران به واشنگتن از طریق سوئیس
وزیران امور خارجه ایران و هند پس از رایزنی‎های دوجانبه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزر امور خارجه و سوبرامانیام جایشانکار، همتای هندی پس از رایزنی‌ها در نشستی خبری شرکت کردند.

سفر وزیر خارجه هند به ایران یک گام مهم در توسعه همکاری‌های متنوع دو کشور است

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست درباره سفر وزیر خارجه هند به تهران، گفت: سفر وزیر خارجه هند به ایران یک گام مهم در توسعه همکاری‌های متنوع دو کشور است؛ ما به‌عنوان شرکای قابل اعتماد گفت‌وگوهای مهمی در راستای منافع دو ملت داشتیم و طیف زیادی از گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه را به‌طور ویژه با تاکید بر توسعه چابهار و مسیر ترانزیتی شمال - جنوب و روابط ملت با ملت از طریق ظرفیت موجود و افزایش همکاری‌های دو و چندجانبه مورد بحث قرار دادیم.

وی با اشاره به بررسی مناسبات موجود و موانع پیش روی‌‎ برخی از آن‌ها در رابطه ایران و هند، اظهار کرد: ما از نقش مثبت هند تشکر می‌کنیم و اتفاق‎ نظر داریم که علاوه بر مناسبات دوجانبه در قالب اسناد فیمابین در حوزه شانگهای و بریکس از ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده کنیم.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی، طرفین در موضوع‌های بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک را مورد توجه قرار داده و بر لزوم توجه همه کشورها بر توقف فوری جنگ و نسل‌کشی غزه و جلوگیری از تسری جنگ تاکید کردند.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر ضمن تاکید بر موضع صریح ایران درباره امنیت دریانوردی و تاکید بر اینکه یمن بخشی از واقعیت و امنیت غرب آسیا است، بیان کرد: ایران همواره بر پرهیز از جنگ تاکید داشته است؛ ضمن اینکه ضرورت امنیت دریانوردی مورد تاکید ایران است؛ این در روابط با دولت نجات ملی مورد تاکید این دولت در صنعا هم قرار دارد.

وی اضافه کرد: مقام‌های صنعا در سفر یک مقام عالی‌رتبه به ایران به ما اطمینان دادند که در مسیر روند دریانوردی اخلال ایجاد نخواهند کرد، اما موضع آن‌ها این است تا زمانی که جنگ غزه ادامه دارد، نسبت به کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند، اقدام خواهند کرد.

 

 

امیرعبداللهیان درباره مواضع دوگانه آمریکا در منطقه و درباره جنگ غزه و هشدار ایران به واشنگتن، اظهار کرد: ما موضوع ضرورت توقف جنگ و نسل‌کشی غزه را در پیام‌های مختلف از طریق سوئیس به‌طور رسمی بارها به مقام‌های آمریکا و کاخ سفید تاکید کردیم و هشدار دادیم.

وی با اشاره به اینکه آمریکا نمی‌تواند در کنار اسرائیل با تمام قوا قرار بگیرد و در کشتار ۲۴ هزار فلسطینی از جمله هزاران زن و بیش از ۱۲ هزار کودک سهیم باشد و در همان حال دیگران را دعوت به خویشتن‌داری، سکوت و عدم اقدام کند، افزود: کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل به عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران پیام دهد، اما همزمان خود در دریای سرخ علیه یمن اقدام کند.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: من با صدای بلند به بلینکن می‌گویم که بار‌ها به شما گفته‌ایم که راه‌حل در جنگ نیست؛ ما ۱۰۰ روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بی‌گناه آلوده نکنید؛ سرنوشت خود را به نتانیاهو گره نزنید؛ تاریخِ نتانیاهو به پایان رسیده است.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران با قوت از کشتی‎رانی و دریانوردی حمایت می‌کند و به آمریکا و انگلیس هشدار می‌دهد که جنگ را متوقف کنند، تصریح کرد: به اسرائیل هشدار می‌دهیم جنگ را متوقف کنند؛ جنگ راه‌حل نیست.

هند علاقه‌مند به استفاده از موقعیت ژئوپلتیک ایران است

سوبرامانیام جایشانکار نیز در بخشی دیگر با اشاره به اینکه ما جنبه‌های مختلف همکاری‌های دو کشور را بررسی کردیم و امروز با رئیس‌جمهور ایران هم دیدار خواهم کرد و سلام آقای مودی را به وی می‌رسانم، گفت: دو کشور روابط و تعاملات بسیار منظمی در سطح بالا دارند و دو رئیس‌جمهور با همدیگر در تماس هستند.

وزیر خارجه هند، اظهار کرد: این سفر فرصتی در اختیار من گذاشت تا به مردم ایران حمله اخیر تروریستی را در کرمان تسلیت بگویم.

جایشانکار در بخشی دیگر با اشاره بر مشخص بودن نقشه راه دو کشور، گفت: سران دو کشور نقشه راه را مشخص کردند؛ من و آقای امیرعبداللهیان بر مسائل سیاسی و اقتصادی تمرکز داشتیم؛ دو کشور به دلیل زبان و فرهنگ مشابه، متحد هستند؛ دولت هند موافقت کرده و زبان فارسی را در سیستم آموزشی خود به رسمیت شناخته است؛ این‌ها ستون‌های اصلی روابط دو کشور هستند.

وزیر خارجه هند ضمن تاکید بر علاقه‌مندی دهلی نو به استفاده از موقعیت ژئوپلتیک ایران، گفت که با همتای ایرانی خود درباره کریدور شمال - جنوب و پروژه بندر چابهار رایزنی کرده است.

وی اظهار کرد: ما نقشه راه خوبی را برای سال‌های بعد ترسیم کردیم؛ ما باید پیشرفت پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و به تحولات منطقه‌ای توجه کنیم.

وزیر خارجه هند در بخشی دیگر با اشاره به نگرانی دهلی‎نو درباره تحولات غرب آسیا، تاکید کرد: ما از تشدید خشونت‌ها جلوگیری می‌کنیم؛ هند یک موضع خدشه‌ناپذیر درباره مبارزه با تروریسم داشته و این موضع ما همچنان ادامه دارد؛ این رویکردی است که ما تلاش داریم در هر منطقه‌ای از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کنیم.

جایشانکار درباره تحولات غزه، گفت: دهلی‎نو از کمک به این منطقه استقبال می‌کند؛ موضع هند همیشه حمایت از راه‌حل دو دولتی بوده است.

وزیر خارجه هند با اشاره به تحولات اخیر در دریای سرخ، اظهار کرد: حملات در نزدیکی اقیانوس هند نگران‌کننده بوده و باید به آن رسیدگی شود.

وزیر خارجه هند در پایان گفت: من با همتای ایرانی خود درباره تحولات افعانستان نیز گفت‌وگو کردم؛ بحث دیگر ما درباره تحولات قفقاز و منازعه اوکراین بود؛ ما همیشه حامی ایران در بریکس بودیم و در سازمان شانگهای هم بسیار نزدیک هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *