رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر آمریکا در ۲۰۲۳

13:43 - 25 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۷۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر آمریکا در ۲۰۲۳
نقض حقوق بشر در آمریکا ابعاد گسترده‌ای دارد که سالانه بر دامنه آن افزوده می‌شود.

خبرگزاری میزان – کارنامه نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ از نظر موارد تفاوت چندانی با کارنامه این کشور در سال‌های گذشته ندارد؛ آنچه سبب تمایز و تفاوت کارنامه نقض حقوق بشری آمریکا در ۲۰۲۳ با کارنامه سال‌های گذشته این کشور شد، شدت و گستردگی موارد نقض حقوق بشر بود.

نژادپرستی، اجرای احکام اعدام به روش‌های بحث‌برانگیز، نقض حقوق زنان و دختران بومی، احساسات ضد مهاجرتی، نرخ فقر، نابرابری اقتصادی، شکاف نژادی ثروت، نرخ حبس، سهم نامتناسب سیاهپوستان از مجازات حبس و تیراندازی‌های پلیس از موارد نقض حقوق بشر در عرصه داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۳ بودند.

آمریکا در سیاست خارجی خود در سال ۲۰۲۳ نیز به روند نقض حقوق بشر و حمایت از ناقضان حقوق بشر ادامه داده و سبب تضعیف اعتبار سازمان‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی و روند رشد و ارتقای حقوق بشر جهانی شد.

مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر عبارتند از:

نقض آشکار قوانین بین‌المللی در زمینه مهاجرت: آمریکا در سال ۲۰۲۳ در مسیر نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر حرکت کرده و مهاجران و پناهجویان را به‌عنوان آسیب‌پذیرترین افراد به سمت مسیر‌های خطرناک‌تر سوق داد.

بی‌عدالتی نژادی: شکاف نژادی در ثروت در آمریکا بسیار آشکار است؛ ادامه نابرابری‌های نژادی به دسترسی محدود اقلیت‌های نژادی به امکانات بهداشتی و درمانی، تغذیه، آموزش، اشتغال، مسکن و موارد دیگر منجر شد.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۳ در پی ارائه قطعنامه پیشنهادی برای پرداخت غرامت به قربانیان بردگی و میراث، آن را نادیده گرفت.

بی‌عدالتی کیفری: آمریکا یکی از بالاترین نرخ‌های حبس را در جهان دارد؛ تقریبا ۲ میلیون نفر به‌صورت روزانه در زندان‌های ایالتی، فدرال و بازداشتگاه‌های مهاجرتی نگهداری می‌شوند و میلیون‌ها نفر دیگر در آزادی مشروط به سر می‌برند.

سهم سیاه‌پوستان از جمعیت زندانیان در آمریکا همچنان در نسبت با سهم آنان از جمعیت این کشور بسیار بالا است.

پلیس آمریکا در سال ۲۰۲۳ رکورد قتل شهروندان بر اثر تیراندازی‌های مرگ‌بار را شکست؛ براساس گزارش‌ها، پلیس سیاه‌پوستان را سه برابر بیشتر از سفیدپوستان با تیراندازی به قتل رساند.

کودکان و نوجوانان آمریکایی به‌ویژه کودکان و نوجوانان سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۳ نیز در دادگاه‌های بزرگسالان محاکمه و به زندان‌های بزرگسالان منتقل شدند.

آمریکا تنها کشور در جهان است که کودکان محکوم را به زندان‌های بزرگسالان منتقل می‌کند.

بیگاری کودکان: وزارت کار آمریکا در فوریه ۲۰۲۳ رشد شدید نقض حقوق کودکان کار را گزارش داد؛ تحقیقات انجام شده از سوی رسانه‌های آمریکایی در این زمینه نشان می‌دهد که کودکان به‌ویژه کودکان مهاجر بدون همراه در شرایط خطرناک و استثمارگرانه‌ای کار می‌کنند که سلامت و امنیت و آموزش آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

قوانین کار آمریکا به کودکان ۱۲ ساله اجازه می‌دهد تا به‌طور قانونی در بخش کشاورزی، به‌عنوان کشنده‌ترین عرصه کار برای کودکان، مشغول به فعالیت شوند.

 

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر آمریکا در ۲۰۲۳

رکوردشکنی مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف الکل و مواد مخدر: مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف الکل و مواد مخدر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ به رکوردی جدید رسید.

در حالی که شمار قربانیان سوءمصرف مواد مخدر در ۱۲ ماهه منتهی به آوریل ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده بود، در دوره ۱۲ ماهه منتهی به آوریل ۲۰۲۳ شمار مرگ‌ومیر‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر به رقم ۱۱۱ هزار و ۳۵۵ نفر رسید.

تداوم سیاست‌های ضد مهاجرتی: اگرچه سیاست ضد مهاجرتی آمریکا با عنوان قانون ۴۲ مصوب سال ۲۰۲۰ در مه ۲۰۲۳ منقضی شد، اما قانون ضد مهاجرتی هزارتوی جدیدی جایگزین آن شد.

قانون ۴۲ به‌عنوان اقدام اضطراری برای مبارزه با شیوع کرونا معرفی شده بود، اما دولت آمریکا براساس این قانون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را بدون غربالگری اخراج کرد.

براساس قانون جدید ضد مهاجرتی آمریکا، بسیاری از مهاجران و پناهجویان با حذف سریع، بازداشت خودسرانه، پیگرد قانونی و ممنوعیت پنج ساله بازگشت به آمریکا مواجه می‌شوند.

در عین حال، CBP One به‌عنوان بخشی از قانون مذکور، یک برنامه تلفنی با دسترسی دشوار است که اغلب چهره‌های با رنگ پوست تیره‌تر را تشخیص نمی‌دهد؛ روند مهاجرتی و پناهجویی با این قانون می‌تواند چندین ماه طول بکشد و پناهجویان را در معرض هدف قرار گرفتن سیستماتیک از سوی کارتل‌ها برای آدم‌ربایی، اخاذی، تجاوز جنسی و دیگر آسیب‌ها قرار می‌دهد.

در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به‌عنوان یک نامزد متعهد شده بود که به بازداشت مهاجرتی در بازداشتگاه‌های خصوصی پایان دهد، اما از جولای ۲۰۲۳ حدود ۹۰ درصد از ۳۰ هزار غیرشهروندی بازداشت‌شده در روز در آمریکا در بازداشتگاه‌های مهاجرتی خصوصی نگهداری شدند.

از سوی دیگر، گِرِگ ابوت، فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۲۳، رویکرد مرزی بی‌رحمانه خود را با نصب سیم تیغ و شناور‌هایی با اره‌های مدور در داخل یا نزدیک رودخانه ریوگرانده افزایش داد.

این رویکرد که «ستاره تنها» نامیده شده است، تهدید‌های مرگ‌باری را برای مهاجران و پناهجویان ایجاد می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر دریافت که از زمان آغاز این سیاست در مارس ۲۰۲۱ دست‌کم ۷۴ نفر کشته و ۱۸۹ نفر زخمی شده‌اند.

 

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر آمریکا در ۲۰۲۳

مانع‌تراشی در مسیر مشارکت سیاسی اقلیت‌ها: تبعیض نژادی در قوانین، نقشه‌ها و شیوه‌های رای‌گیری در آمریکا ادامه دارد؛ دست‌کم ۱۴ ایالت آمریکا در سال ۲۰۲۳ قوانینی را برای دشوارتر کردن حق رای تصویب کردند.

در عین حال، قانونگذاران در سطح دولتی اقدام به حذف مباحث نژادی از کتاب‌های درسی کردند و با قوانینی بحث‌های واقعی در کلاس درس درباره نژاد و تاریخ را ممنوع اعلام کردند.

زندانیان آمریکایی پس از آزادی همچنان در بسیاری از ایالت‌های آمریکا حق رای ندارند و به‌صورت مادام‌العمر از حق رای دادن منع می‌شوند.

تداوم روند تولید گاز‌های گلخانه‌ای: آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشور‌های تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای است؛ این کشور همچنین عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز جهان را دارد.

در عین حال، آمریکا در مسیر بزرگ‌ترین توسعه استخراج نفت و گاز در جهان از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۵۰ قرار دارد؛ این در حالی است که سوخت‌های فسیلی بزرگ‌ترین عامل گرمایش جهانی هستند و می‌توانند با آسیب‌های حقوق بشری مرتبط باشند.

این تاثیرات به‌طور نامتناسبی بر جوامع در حال حاضر به‌حاشیه رانده شده - از جمله سیاه‌پوستان، بومیان و دیگر افراد رنگین‌پوست و جوامع کم درآمد- تحمیل می‌شوند و نژادپرستی سیستماتیک را تداوم می‌بخشند.

نقض حقوق زنان و دختران: نابرابری‌های نژادی در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی همچنان میلیون‌ها زن رنگین‌پوست آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سرطان دهانه رحم یک بیماری بسیار قابل پیشگیری و قابل درمان است؛ با وجود این، این بیماری سالانه بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ زن عمدتا سیاه‌پوست را به کام مرگ می‌فرستد.

نقض حقوق افراد دارای معلولیت: افراد دارای معلولیت در آمریکا سه برابر کمتر از دیگران امکان اشتغال دارند؛ ضمن اینکه فضا‌های عمومی، از جمله سیستم‌های حمل‌و‌نقل و مکان‌های رای‌گیری، اغلب برای این افراد غیرقابل دسترس باقی می‌مانند.

از سوی دیگر بی‌توجهی پلیس آمریکا به موضوع بحران‌های سلامت روان، افراد مبتلا به مشکلات و اختلال‌های روانی را در تیررس تیراندازی‌های مرگ‌بار قرار می‌دهد.

نقض حقوق سالمندان: گزارش‌های متعددی درباره استفاده نادرست مکرر از دارو‌ها برای سالمندان در آمریکا وجود دارد.

نقض حقوق بشر در فناوری: آمریکا همچنان فاقد قانون فدرال حفاظت از داده‌ها با محوریت حقوق بشر است و داده‌های شخصی در معرض سوءاستفاده از سوی دولت و بازیگران خصوصی، به‌ویژه بازیگران بخش فناوری تجاری با جمع‌آوری داده‌های پیشرفته و نمایه‌سازی قرار دارند.

نرم‌افزار‌های جاسوسی تجاری در آمریکا همچنان تهدیدی فراگیر برای حقوق بشری شهروندان آمریکایی است.

ادامه فعالیت گوانتانامو: زندان گوانتانامو آمریکا در میانه انتقاد‌های فراوان از نقض گسترده حقوق بشر و وعده‌های متعدد روسای جمهور آمریکا برای بستن آن همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

از زندانیان باقی مانده در گوانتانامو فقط یک نفر آن هم از سوی کمیسیون نظامی محکوم شده و بقیه هرگز محاکمه نشده‌اند.

 

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر آمریکا در ۲۰۲۳

تداوم سیاست خارجی ناقض حقوق بشر: جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، پرده دیگری از سیاست ناقض حقوق بشر آمریکا را به نمایش درآورد.

بایدن در پی این جنگ جنایت‌کارانه متعهد شد که به حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد و بر همین اساس کمک‌های نظامی سالانه را فراتر از روال معمول ادامه داد.

این‌گونه کمک‌های امنیتی و انتقال تسلیحات، قوانین و سیاست‌های داخلی آمریکا را نقض می‌کند؛ قوانین که کمک‌های نظامی این کشور را مشروط به تضمین نقض نکردن قوانین بین‌المللی شرکا می‌کند.

در عین حال، آمریکا در سال ۲۰۲۳ دو بار مانع تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه به‌عنوان یکی از مصادیق نسل‌کشی در شورای امنیت سازمان ملل شد.

آمریکا همچنین تسلیحات ممنوعه در معاهدات بین‌المللی را به اوکراین صادر کرده و در پاسخ به انتقاد‌ها مدعی شد که نه آمریکا و نه اوکراین طرف این معاهده نیستند.

واشنگتن در سال ۲۰۲۳ به ادامه ارتباط و حمایت خود از کشور‌ها و رژیم‌های ناقض حقوق بشر ادامه داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *