مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

8:59 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۴۲۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ
نهادهای مختلف بین‌المللی هشدار دادند که بخش عمده‌ای از ساکنان غزه از گرسنگی و قحطی اجباری که از سوی رژیم صهیونیستی ایجاد شده، رنج می‌برند و با خطر مرگ مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - دفتر رسانه‌ای غزه اعلام کرد که ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان در استان‌های غزه و شمال آن به دلیل سیاست محاصره رژیم صهیونیستی با مرگ مواجه هستند.

بیانیه‌ مذکور می‎گوید که ساکنان غزه برای غلبه بر بحران گرسنگی روزانه به هزار و ۳۰۰ کامیون مواد غذایی نیاز دارند که ۶۰۰ کامیون برای شمال و ۷۰۰ کامیون برای شهر غزه است.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

قحطی در نوار غزه

بیانیه نهاد فلسطینی می‎گوید که رژیم صهیونیستی در حال سرعت‎بخشیدن به یک قحطی واقعی و کشتن افرادی است که سعی در تهیه غذا داشتند.

دفتر رسانه‌های غزه نسبت به تلاش‌های عمدی ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد قحطی واقعی در شهر غزه و شمال این منطقه محاصره شده هشدار داد.

این نهاد همچنین بر ممانعت مستمر ارتش رژیم صهیونیستی از ورود کمک‌ها، آذوقه‌ها، مواد غذایی و اقلام به استان‌ها و همچنین تیراندازی به کامیون‌هایی که قصد رسیدن به آن‌ها را داشتند، هدف قرار دادن خطوط لوله آب آشامیدنی و چاه‌ها و محدودیت در همه جنبه‌های زندگی ساکنان غزه تاکید کرد.

این بیانیه، جامعه بین‌المللی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را مسئول کامل عواقب فاجعه‌بار و مرگبار قحطی و تشنگی دانسته و از آن‌ها خواسته است بدون وقفه و فوری جنگ را متوقف کنند.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

هشدار سازمان ملل درباره قحطی در غزه

مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، می‎گوید که در شمال غزه، جایی که محاصره فلج کننده ۳ ماهه رژیم صهیونیستی بیشترین ضربه را وارد کرده است، اجساد در جاده رها می‌شوند و ساکنان گرسنه کامیون‌های کمک‌رسانی را در جست‎وجوی هر چیزی که می‌توانند برای زنده ماندن به دست آورند، متوقف می‌کنند.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

وی با بیان این‎که خطر قحطی در غزه روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، از رژیم صهیونیستی به دلیل تاخیر‌های مکرر و رد کردن مجوز به کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه که به منطقه کمک می‌کنند، انتقاد کرد.

کارشناسان هشدار می‌دهند نسبت ساکنان غزه که در معرض خطر قحطی هستند از زمانی که یک نهاد وابسته به سازمان ملل ۲۰ سال پیش شروع به سنجش گرسنگی شدید کرد، بیشتر از هر جای دیگری در جهان است.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

محققان می‌گویند: چندین نسل از زمانی که جهان شاهد محرومیت از غذا در چنین مقیاسی در جنگ بوده، می‌گذرد.

گریفیتس، گفته است که ورود هوای سرد زمستانی تلاش برای بقا را تشدید کرده است؛ بسیاری از جمعیت غزه در پناهگاه‌های شلوغ و رو به وخامت در جنوب، با دسترسی محدود به آب آشامیدنی سالم و جایی که امدادگران درباره شیوع بیماری‌های گوناگون هشدار می‌دهند، گرفتار هستند.

کابینه رژیم صهیونیستی از پاسخ به سوالاتی درباره ممانعت از کمک‌رسانی خودداری کرده و مدعی شد که اجازه کمک‌رسانی منوط به وضعیت امنیتی، امنیت نیرو‌ها و تلاش‌ها برای جلوگیری از «افتادن تجهیزات به دست حماس» است.

معاون هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، می‎گوید: علی‌رغم افزایش انتقاد‌های جهانی و درخواست‌های گسترده برای مراقبت بیشتر، موضع رژیم صهیونیستی تغییری نکرده و حتی در مناطقی که هشدار تخلیه صادر شده، سرعت حملات افزایش یافته است.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

مواجهه ۸۰ درصد از جمعیت غزه با گرسنگی شدید

گروه حقوق بشری «اقدام علیه گرسنگی» درخواستی فوری برای آتش‌بس دائمی صادر کرده و هشدار داده ۸۰ درصد جمعیت غزه با سطوح فاجعه‌بار گرسنگی و قحطی مواجه هستند.

براساس گزارش‌های اخیر، غزه در کانون یک بحران انسانی شدید قرار دارد و ۸۰ درصد از جمعیت در معرض خطر قحطی یا گرسنگی فاجعه‌بار هستند.

کیارا ساکاردی، رئیس عملیات منطقه‌ای اقدام علیه گرسنگی در خاورمیانه، بر این وضعیت وخیم تاکید کرد و گفت: کل جمعیت غزه آواره، گرسنه و بسیاری بیمار و مجروح شده‌اند؛ جمعیت غزه آواره، گرسنه، تشنه و بسیاری بیمار و مجروح هستند و وضعیت فراتر از استیصال است.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

این فعال حقوق بشری، گفت: ما عمیقا نگران این موضوع هستیم، زیرا باید دسترسی و حفاظت را در طول درگیری‌های مسلحانه بهبود می‌دادیم؛ اگر آتش‌بس فوری و افزایش کمک‌ها صورت نگیرد، افراد بیشتری از گرسنگی و بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

سازمان مذکور همچنین تاکید کرد محاصره‌ای که رژیم صهیونیستی علیه غزه تحمیل کرده است، مانع از ارسال کمک‌های لازم برای نجات جان انسان‌ها می‌شود و تیم‌های این نهاد حقوق بشری دیگر قادر به رسیدن به مناطق شمالی غزه، جایی که نیاز شدیدتر است، نیستند.

 

مواجهه ۸۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه با قحطی و خطر مرگ

 

برخی از فعالان رسانه‌های اجتماعی استفاده از واژه قحطی را به‌عنوان عامل گرسنگی در غزه رد و تاکید کردند که واقعیت این وضعیت یک «قحطی اجباری» از سوی رژیم صهیونیستی در ادامه محاصره نوار ایجاد شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *