رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی وضعیت غزه ۱۰۰ روز پس از آغاز جنگ؛ بحران انسانی در بزرگترین زندان روباز جهان

7:30 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۲۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی وضعیت غزه ۱۰۰ روز پس از آغاز جنگ؛ بحران انسانی در بزرگترین زندان روباز جهان
تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد صدمین روز خود می‌شود که چشم‌انداز آتش‌بس همچنان نامشخص است.

خبرگزاری میزان - تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه وارد صدمین روز خود می‌شود؛ تجاوزی که از بسیاری جهات در تاریخ معاصر بی‌سابقه است.

حمله و محاصره مداوم رژیم صهیونیستی در نوار غزه سطحی از رنج را به ارمغان آورده که درک آن تقریبا غیرممکن است.

کشتار بی‎سابقه غیرنظامیان در قرن ۲۱

جامعه جهانی طی ۱۰۰ روز گذشته شاهد جان‎باختن غیرنظامیان غزه با سریع‌ترین سرعت در این قرن بوده است؛ بیش از ۲۴ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند، ۶۰ هزار نفر مجروح و هزاران نفر دیگر نیز مفقود شده و یا در زیر آوار گرفتار شده‌اند که امیدی به زنده ماندن آن‌ها نیست.

۱۰۰ روز ویرانی کامل، با تبدیل شدن بیشتر غزه به آوار، ۶۰ درصد خانه‌ها آسیب دیده یا ویران شده، و بیمارستان‌ها و مدارس بمباران شدند؛ در این مدت گرسنگی مردم و محرومیت عمدی از غذا، دارو و سایر کمک‌های حیاتی، غزه را در آستانه قحطی دست‌ساز بشر قرار داده است.

همچنین در این روزها قوانین بین‌‎المللی نقض و نادیده گرفته شده است؛ ۱۰۰ روز آوارگی اجباری فلسطینی‌ها، با هشدار سازمان ملل، خطر اخراج اجباری و پاکسازی قومی وجود دارد.

هر روز که این جنگ اتفاق می‌افتد مرگ و رنج بیشتری را به همراه دارد؛ بیشتر قربانیان غیرنظامی هستند، از جمله بیش از ۱۰ هزار کودک و این یعنی ۱۰۰ کودک که هر روز کشته می‌شوند.

 

ورود به مرحله جدید در جنگ غزه

انبوهی از گزارش‌ها درباره انتقال جنگ به مرحله‌ای جدید با تعداد سربازان کمتر، بمباران کمتر و استفاده بیشتر از حملات «هدفمند» وجود دارد.

ارتش رژیم صهیونیستی برای اینکه به نظر برسد عقب‌نشینی نیروهایش اقدام مستقل است و نتیجه فشار مداوم واشنگتن نیست، مدعی شد که شمال غزه را از کنترل حماس خارج کرده است.

یک تناقض بزرگ به نظر می‌رسد؛ تلفاتی که غیرنظامیان فلسطینی روزانه در غزه متحمل می‌شوند با ادعای جنگ جدید «با شدت پایین» در تضاد است.

توضیح برای تلفات این است که ۱۰۰ روز بعد، جنگ به همان شدت وحشیانه‌ای که در روز اول بود در جریان است. 

ارتش رژیم صهیوینستی با پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها در شناسایی، نقشه‌برداری و انهدام تونل‌های هر ارتشی در جهان وارد این عملیات شد و با این حال، به نظر می‌رسد که در مقیاس این کار غرق شده است و یگان‌های تخصصی آن در مجموعه‌ای از تله‌های انفجاری گرفتار شده است.

وضعیت بحرانی زنان باردار

این جنگ ویرانگر باعث تخریب غیرقابل تصور و تلفات غیرنظامی شده است و نهاد‌های بین‌المللی مختلف به شدت نگران افزایش سطح گرسنگی و شرایط فاجعه‌بار و تهدید کننده زندگی هستند.

زنان باردار، مادران جوان و نوزادان در غزه با بحران‌های بسیاری روبه‌رو هستند؛ از آنجایی که ۶۰ درصد از بیمارستان‌های غزه از کار افتاده و بقیه آن‌ها نیز تا حدی کار می‌کنند، زنان به‌طور فزاینده‌ای مجبور به زایمان در پناهگاه‌های شلوغ و غیربهداشتی بدون حمایت پزشکی می‌شوند.

ماما یا پرستاری برای حمایت از زنان در هنگام زایمان وجود ندارد؛ هیبا تیبی، سرپرست معاون مدیر منطقه‌ای  یک نهاد بشردوستانه برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: هیچ داروی ضد درد، بیهوشی، یا مواد بهداشتی هنگام زایمان زنان وجود ندارد، آیا از زایمان جان سالم به در خواهم برد؟ آیا فرزندم زنده می‌ماند؟ چه اتفاقی برای فرزندان دیگر من خواهد افتاد؟

این‌ها خطرات بسیار واقعی زنان باردار و مادران جوان غزه است که در ۱۰۰ روز گذشته با آن روبه‌رو بوده‌اند و هیچ پایانی برای آن‌ها دیده نمی‌شود.

در روز یکشنبه، ۱۴ ژانویه، ۱۰۰ روز از تشدید درگیری‌ها در نوار غزه می‌گذرد؛ در آن بازه زمانی، حدود ۱۷ هزار زن در شرایط وحشتناکی زایمان کرده‌اند؛ با افزایش گزارش‌های تولدی که در آن زنان و فرزندانشان ممکن است به طور بالقوه بمیرند یا آسیب جدی ببینند.

خدمات مراقبت‌های اورژانسی، زایمان، تروما و اورژانس بسیار محدود است؛ علاوه بر این، مرگ حداقل ۳۱۰ پرسنل پزشکی، صد‌ها حمله به مراکز بهداشتی و کمبود تدارکات، وضعیت بحرانی را تشدید می‌کند.

در شمال غزه، تنها ۵۰ دستگاه مورد نیاز برای زنده نگه داشتن نوزادان نارس هنوز کار می‌کنند و کمبود برق استفاده از چنین تجهیزات نجاتی را محدود می‌کند.

ارقام مرگ مادران و نوزادان از آغاز جنگ در اکتبر گذشته به‌روز نشده است؛ با این حال، برآورد می‌شود که ۴۰  درصد از بارداری‌های فعلی پرخطر در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که تنها ۱۵ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه فعال هستند و با ۲۵۰ درصد ظرفیت خود پر می‌شوند.

سوءتغذیه، سرما، فقدان آب سالم و شرایط بهداشتی وحشتناک خطرات بیشتری را برای زندگی زنان و کودکان به همراه دارد؛ آن‌ها مجبور به نوشیدن آب ناسالم هستند، به این معنی که کم‌آبی و بیماری‌های منتقله از طریق آب، به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، مادران جوان و کودکان کوچک، تهدید‌های فزاینده‌ای هستند.

 

سیل آوارگان در نوار غزه

۱۰۰ روز بمباران بی‌امان رژیم صهیونیستی تلفات طاقت‌فرسایی را بر ۲.۳ میلیون نفر از مردم غزه وارد کرده است که بیشترین آن‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

عبدالعزیز سعادت، که در میان سیل آوارگان فلسطینی است که تعداد آن‌ها به ۱.۹ میلیون نفر می‌رسد و اکنون در شهر پرجمعیت جنوب غزه، رفح زندگی می‌کند، گفت که احساس می‌کند این روز‌ها معادل ۱۰۰ سال بوده است.

«سعادت» در شهری که اکنون بسیاری از خانواده‌ها در برابر سرمای زمستان در چادر‌های موقت زندگی می‌کنند، گفت: بعضی در مدارس زندگی می‌کنند، برخی در خیابان‌ها، روی زمین، برخی دیگر روی نیمکت می‌خوابند.

وضعیت بحرانی برای بیش از ۴۰۰ هزار معلول

با رسیدن به صدمین روز از جنگ، افراد دارای معلولیت در غزه با چالش‌های بسیار روبه‌رو هستند؛ در غزه، کل جمعیت در رنج هستند، اما ۴۴۱ هزار معلول - ۲۱ درصد از جمعیت - با چالش‌های حادتری مواجه هستند؛ حیثیت و حقوق بشر آن‌ها مستقیما مورد تهدید قرار گرفته است.

در همین حال تعداد افراد آسیب ‌که منجر به آسیب دائمی می‌شود به شدت در حال افزایش است؛ علاوه بر این، وضعیت افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که به مراقبت‌های پزشکی دسترسی ندارند و وضعیت افراد مسن در این زمینه بسیار نگران‌کننده است.

بسیاری از افراد معلول از خانواده‌ها، دوستان و مراقبان خود جدا شده‌اند، برخی نمی‌توانند خانه‌های خود را تخلیه کنند، در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند دستورات تخلیه را پردازش یا به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

افراد دارای معلولیت، مانند تمام جمعیت ساکن در غزه، در دسترسی به کمک‌های محدود موجود با مشکل مواجه هستند؛ کمبود اقلام بهداشتی، امکانات بهداشتی مناسب و خدمات پرستاری باعث عفونت می‌شود.

 

چشم‌انداز تاریک آتش‌بس

جنگ غزه با بی‌توجهی نهاد‌های بین‌المللی مواجه شده و تلاش‌هایی که برای ایجاد آتش‌بس صورت می‌گیرد نیز با کارشکنی و مانع‌تراشی حامیان رژیم صهیونیستی با شکست مواجه می‌شود.

آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی در این جنگ، قطعنامه‌های شورای امنیت را در زمینه آتش‌بس وتو کرده و آن‌ها را به نفع حماس توصیف می‌کند.

علاوه بر این کشور‌های غربی مانند آلمان نیز به‌طور همه جانبه از این تجاوز رژیم صهیونیستی حمایت کرده و به «حق دفاع» برای رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند.

به تازگی آفریقای جنوبی شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی مطرح کرده و جلسات استماع برای بررسی این شکایت برگزار شده است.

این شکایت آفریقای جنوبی با واکنش تند حامیان رژیم صهیونیستی مواجه شده و کشوری مانند آلمان اعلام کرده که در کنار رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین المللی خواهد ایستاد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *