تخریب گورستان‌های غزه؛ ده‎ها جسد سرقت شدند

9:02 - 19 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۶۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تخریب گورستان‌های غزه؛ ده‎ها جسد سرقت شدند
رژیم صهیونیستی در تجاوز اخیر خود به نوار غزه حتی به پیکر شهدا نیز رحم نکرده و با تخریب ده‌ها گورستان، اجساد بسیاری را به سرقت برده است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی به‌عنوان بخشی از نسل‌کشی خود علیه فلسطینیان در نوار غزه که با تخریب و هتک حرمت عمدی صد‌ها قبر و ربودن ده‌ها جسد از آن‌ها به دستکم ۱۲ گورستان در نوار غزه حمله کرده است.

براساس شواهد گردآوری‎شده، چندین گورستان نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته است.

 

 

 

یکی از این گورستان‎ها به‎تازگی هدف قرار گرفت؛ این گورستان هدف عملیات تخریب گسترده‌ای قرار گرفت که شامل کندن قبر‌ها و تکه‌تکه کردن برخی اجساد بود.

تخریب گورستان البطش

ساکنان محلی می‌گویند که این گورستان ابتدا در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ برای دفن ده‌ها فرد ناشناس که برای روز‌ها در مجتمع پزشکی الشفا رها شده بودند، ایجاد شد.

 

 

آن‌ها توضیح دادند که قبرستان البطش پس از آن به دلیل ناتوانی خانواده قربانیان برای رسیدن به مناطق شرقی غزه و دفن عزیزان خود در قبرستان اصلی آنجا، پذیرای تعداد زیادی از شهیدان شد.

در حمله هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی، قبرستان البطش به‌طور کامل تخریب شد و نظامیان صهیونیست قبر‌های آن را به حدی حفر کردند که بیشتر اجساد را بیرون آوردند، تکه‌تکه و غارت کردند.

نور ناصر، یکی از ساکنان شهر غزه که مجبور به نقل‌مکان به جنوب نوار غزه شده است، گفت که برادرش محمد که حدود ۲۰ سال داشت پس از شهادت، در قبرستان البطش به خاک سپرده شده است.

 

 

خانواده او وقتی فهمیدند که گورستان با بولدوزر تخریب شده و بقایای برادرش ناپدید شده است، شوکه شدند.

بله گفته وی، ارتش اسرائیل نه‌تنها برادرم را کشت، بلکه تا آنجا پیش رفت که پیکر او را هم سرقت کرد.

سرقت ۱۵۰ جسد از قبرستان الطفاح

در حمله‌ای جداگانه، ارتش رژیم صهیونیستی به قبرستان محله الطفاح در شرق شهر غزه یورش برد و بیش از هزار قبر را حفر کرد و بیش از ۱۵۰ جسد تازه دفن شده را از قبرستان بیرون آورد.

همچنین شهادت ساکنان نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی قبرستان بیت حانون در شمال نوار غزه را با بولدوزر ویران و قبر‌های آن را تخریب کرده است.

محمد ابوعواد از ساکنان بیت‎حانون، می‌گوید که حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این قبرستان به تخریب قبر‌های آن به وسیله خودرو‌های نظامی و در نهایت تخریب کامل گورستان منجر شده است.

 

 

ابوعواد، گفت که آن‌ها ارتش رژیم صهیونیستی را دیدند که در حال حفاری قبر‌های خاصی در داخل گورستان و بیرون آوردن اجساد تازه دفن شده بودند.

در نهایت اجساد باقی‌مانده به دلیل بولدوزر و حفاری با هم مخلوط شدند و شناسایی اجساد غیر ممکن شد.

ارتش رژیم صهیونیستی طی یورش به قبرستان شیخ‎شعبان در محله میدان فلسطین شهر غزه از ۱۷ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳، تعداد زیادی قبر را ویران کرد و اجساد را زیر پا گذاشت.

در ۲۰ دسامبر گذشته نیز یک گورستان واقع در حدود ۱.۷ کیلومتری شرق منطقه مرکزی خان‌یونس در جنوب نوار غزه هدف حمله نظامیان صهیونیست قرار گرفت.

عملیات بولدوزر و تخریب شامل تخریب قبر‌ها در منطقه‌ای به مساحت تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بود؛ در آغاز همان ماه، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین به قبرستان الفلوجه در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه یورش برد و قبر‌ها و سنگ قبر‌ها را تخریب کرد و اجساد متعددی را به سرقت برد.

 

 

براساس اسناد میدانی، ارتش رژیم صهیونیستی اکثر قبرستان‌های نوار غزه از جمله قبرستان الفلوجه در شمال نوار غزه را هدف قرار داده است.

علی بن مروان، شیخ رضوان، الشهدا و قبرستان شیخ شعبان علاوه بر قبرستان کلیسای سنت پورفیریوس در شهر غزه و قبرستان الشهدا در شهر شمالی بیت‎لاهیا از جمله گورستان‌هایی هستند که از سوی رژیم صهیونیستی تخریب شدند و اجساد آن‌ها سرقت شده است.

رژیم صهیونیستی صد‌ها قبر را با بی‎توجهی کامل به حرمت شهیدان تخریب کرده و حفره‌های بزرگی در این گورستان‌ها ایجاد کرده و بقایای برخی اجساد پراکنده یا ناپدید شده است و بسیاری از قبر‌ها آسیب جدی دیده است.

 

تخریب گورستان‌های غزه؛ جنایتی دیگر از سوی رژیم صهیونیستی

 

با توجه به دشواری دسترسی به گورستان‌های اصلی و معمولی در میان حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی، گور‌های دسته‌جمعی به‎طور تصادفی در سراسر نوار غزه برای دفن شهدا در نسل‌کشی مداوم فلسطینیان ایجاد شده است.

خانواده‌ها در نوار غزه به ایجاد گور‌های دسته‌جمعی تصادفی در محله‌های مسکونی، حیاط‌ها، جاده‌ها، سالن‌های عروسی و ورزشگاه‎ها متوسل شده‌اند.

رژیم صهیونیستی در جنگ نسل‌کشی خود علیه غزه حتی به کشته‌شدگان هم رحم نکرده است و به‌طور نظام‌مند مقدسات و حرمت قبرستان‌ها را نقض می‌کند و این اقدام نقض آشکار اصول بین‎‌المللی شامل حقوق بشردوستانه ملی و قواعد جنگ در رابطه با حفاظت از گورستان‌ها در جریان درگیری‌های مسلحانه، از جمله کنوانسیون لاهه و کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو به شمار می‌رود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *