رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

8:59 - 10 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۰۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه
ساکنان نوار غزه در ۳ ماه اخیر مجبور به دفن پیکر شهدا در ده‌ها گور دسته جمعی در مناطق مختلف شده‌اند.

خبرگزاری میزان - خانواده‌ها در نوار غزه به دفن اجساد بستگان خود که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند، در گور‌های دسته‌جمعی که در سراسر نوار غزه پراکنده شدند، روی آورده‌اند.

تدفین در گور‌های موقت جمعی به دلیل دشواری رسیدن به گورستان‌ها در پی تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی است.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

فلسطینیان ساکن نوار غزه گفته‌اند که قرار است این گور‌ها تا زمان اعلام آتش‌بس بشردوستانه یا توقف خصومت‌ها موقتی باشند و در آن مرحله، اجساد به گورستان‌های رسمی در شهر‌ها منتقل خواهند شد.

مستندسازی ۱۲۰ گور دسته‌جمعی در نوار غزه

رامی عبده، رئیس دیده‌بان حقوق بشر مدیترانه‌ای اروپا، گفت که تیم‌های وی بیش از ۱۲۰ گور دسته‌جمعی موقت را در مناطق مختلف نوار غزه برای دفن قربانیان جنگ جاری رژیم صهیونیستی مستند کرده‌اند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

عبده در بیانیه قبلی خود تاکید کرد که «مردم نوار با توجه به دشواری دسترسی به گورستان‌های اصلی و سازمان‌یافته، به ایجاد گور‌های دسته‌جمعی موقت در محله‌های مسکونی، حیاط منازل، خیابان‌ها، سالن‌های عروسی و استادیوم‌های ورزشی متوسل شده‌اند».

او گفت: ما بیش از ۱۲۰ گور دسته‌جمعی موقت را ثبت کرده‌ایم که در آن‌ها دستکم ۳ یا بیشتر از افراد خانواده‌های هدف قرار گرفته، دفن شدند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

خانواده‌ها به دلیل دسترسی نداشتن به گورستان‌های اصلی در پی بسته شدن جاده‌ها، تخریب زیرساخت‌ها و عملیات هدف‌گیری مداوم به این گزینه روی آوردند.

عملیات تدفین به دلیل از دست دادن اکثر یا همه اعضای خانواده با مشکلات زیادی مواجه است و مراحل دفن را غیرممکن می‌کند.

علاوه بر این، بیمارستان‌ها برای پذیرش متوفیان با مشکل مواجه هستند، با توقف عملیات در شهر غزه و به‌ویژه در شمال آن.

انتخابی اجتناب‌ناپذیر برای ساکنان غزه

در طول محاصره بیمارستان الشفا در ماه نوامبر، این مجتمع پزشکی به قبرستانی برای ساکنان نوار غزه تبدیل شد، زیرا ساکنان مجبور شدند ده‌ها شهید را در گور‌های دسته‌جمعی پراکنده در محوطه، راهرو‌ها و بخش‌های مختلف مختلف دفن کنند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

این اقدام پس از تجزیه اجساد و امتناع ارتش رژیم صهیونیستی از انتقال آن‌ها برای دفن بود.

مجتمع پزشکی الشفا، بزرگترین موسسه مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهنده خدمات پزشکی در نوار غزه است؛ این بیمارستان روزانه پذیرای هزاران بیمار و مجروح بود، علاوه بر پناهندگانی که قبل از تخلیه اجباری از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در آن مستقر شدند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

براساس بیانیه منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در ۱۲ نوامبر، تیم‌های پزشکی در الشفاء حدود ۱۰۰ جسد را که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بودند در این بیمارستان دفن کردند.

در ۱۴ نوامبر، ارتش رژیم صهیونیستی پس از چند روز محاصره این مجتمع پزشکی را هدف قرار داد که طی آن درگیری با مبارزان مقاومت در مجاورت بیمارستان رخ داد.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

ارتش رژیم صهیونیستی پس از ۱۰ روز عقب‌نشینی کرد و ویرانی‌های فراوان و چندین تلفات و مجروح بر جای گذاشت.

وضعیت در بیمارستان قدس وابسته به جمعیت هلال احمر فلسطین در محله تل‌الحوا در غرب شهر غزه و در بیمارستان اندونزی در شمال نوار غزه فرقی نداشت و هر دو شاهد عملیات دفن موقت پیکر شهیدان در گور‌های جمعی در محل خود بودند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

به گفته یکی از پزشکان بیمارستان قدس، «دولت تصمیم گرفت تعدادی از شهدا را که اجسادشان شروع به تجزیه شدن کردند، در یک محوطه دفن کند»؛ کارکنان به دلیل تعداد زیاد قربانیان و انتشار بوی اجساد در حال تجزیه در راهرو‌های بیمارستان، قبل از تخلیه اجباری آن در ماه نوامبر، مجبور به انجام این کار شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در ماه نوامبر به‌طور جداگانه وارد بیمارستان‌های قدس و اندونزی شد که آن‌ها را برای روز‌ها محاصره و مستقیما هدف قرار داد.

در اردوگاه جبالیا، در شمال نوار غزه نیز ساکنان مجبور شدند پیکر شهیدان را در گور‌های دسته‌جمعی دفن کنند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

ساکنان جبالیا همچنین به دفن قربانیان جنگ در گور‌های موقت حفر شده در بازار این اردوگاه، در کنار مغازه‌ها، در میادین و خیابان‌ها متوسل شدند.

رسانه‌ها در ۹ دسامبر ایجاد یک گور دسته‌جمعی در میدان و بازار اردوگاه جبالیا و کوچه‌های آن را مستند کردند؛ اجساد در فضای سبز بین دو طرف خیابان دفن شدند.

هدف قرار دادن گور‌های دسته‌جمعی

ادهم الشریف، روزنامه‌نگاری که با یک روزنامه محلی در شهر غزه کار می‌کند، گفت: با افزایش تعداد شهدا و ازدحام آن‌ها در داخل بیمارستان‌ها، دشواری حرکت و ناتوانی در دسترسی به بسیاری از گورستان‌ها، شهروندان و پرسنل پزشکی دچار مشکل شده  و به دفن شهدا در گور‌های دسته‌جمعی جدید متوسل شدند.

۱۲۰ گور دسته‌جمعی؛ انتخابی اجتناب‎ناپذیر برای ساکنان غزه

الشریف که از ترک شهر غزه امتناع ورزید و به منطقه صحابه در مرکز شهر نقل مکان کرد، گفت: ده‌ها جسد ناشناس در بیمارستان‌ها با گذشت زمان شروع به تجزیه کردند و این امر برای بیماران، مجروحان، افراد آواره و کادر پزشکی ناراحت کننده بود.

تنها راه حل ارائه شده به کادر پزشکی و افراد آواره در شهر غزه با توجه به تهاجم زمینی ارتش رژیم صهیونیستی، یافتن نزدیک‌ترین قطعه زمین خالی بود که بتوان شهدا را در آن دفن کرد.

یکی از پزشکان پس از یافتن یک قطعه زمین خالی در محله الدراج در شرق شهر غزه به مساحت بیش از ۵۰۰ متر مربع، پیکر ۱۲۰ شهید ناشناس را در آن دفن کرد.

حتی این گور‌های جمعی که به قبرستان شهدا تبدیل شده بود نیز از تهاجم رژیم صهیونیستی در امان نماند؛ ارتش رژیم صهیونیستی به‌طور مستقیم این گور‌های جمعی را نیز تخریب کرده و یا با هدف قرار دادن ساختمان‌های مجاور، آوار را بر روی این گور‌ها ریخت.

علاوه بر این بسیاری گورستان‌های سازمان یافته موجود در نوار غزه نیز از سوی رژیم صهیونیستی تخریب شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *