اسناد دخالت استرالیا در جنگ عراق در پستوی محرمانگی

11:08 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۶۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسناد دخالت استرالیا در جنگ عراق در پستوی محرمانگی
استرالیا تحقیقاتی را درباره علت مخفی ماندن اسناد دولتی مربوط به دخالت این کشور در حمله سال ۲۰۰۳ به عراق آغاز کرده است.

خبرگزاری میزان - آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا دستور داده تا موضوع محرمانگی اسناد ۲۰ ساله کابینه درباره پیوستن این کشور به تهاجم آمریکا به عراق بررسی شود.

آرشیو ملی استرالیا نیز به‎تازگی سوابق کابینه سال ۲۰۰۳ را مطابق با رویه سالانه یکم ژانویه پس از انقضای مدت ۲۰ سال محرمانگی، منتشر کرد.

اما ۷۸ سند مربوط به جنگ عراق به ادعای اینکه برای کمیته امنیت ملی استرالیا تهیه شده بود، پنهان مانده است.

کمیته امنیت ملی استرالیا زیرمجموعه‌ای از وزرای کابینه این کشور است که تصمیمات مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی را اتخاذ می‌کنند.

آلبانیز، دولت محافظه‌کار سابق به نخست‌وزیری اسکات موریسون را به دلیل پیروی نکردن از رویه معمول تحویل دادن همه اسناد به بایگانی، ۳ سال قبل از تاریخ انتشار آن‌ها هدف انتقادات شدید قرار داد.

نخست وزیر استرالیا، گفت که دنیس ریچاردسون، کارمند عمومی بازنشسته، منصوب شده بود تا طی ۲ هفته تحقیق کند که آیا این اسناد به‌عنوان بخشی از پوشش سیاسی پنهان شده است یا خیر.

تصمیم یک دولت محافظه‌کار سابق برای اعزام نیرو‌های رزمی استرالیا به منظور حمایت از نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی در تهاجم به عراق، با مخالفت حزب چپ میانه‌ کارگر این کشور مواجه شد و در آن زمان در مخالفت قرار گرفت و باعث بزرگ‌ترین اعتراضات خیابانی استرالیا از زمان جنگ ویتنام شد.

آلبانیز، می‎گوید که بایگانی باید اسناد را پس از بررسی هرگونه مسائل امنیتی ملی که می‌تواند آن‌ها را از قوانین مربوط به علنی شدن بعد از ۲۰ سال معاف می‌کند، منتشر کند.

به گفته وی، اجازه دهید موضع دولت خود را کاملا روشن کنم؛ استرالیایی‌ها حق دارند بدانند که استرالیا بر چه اساسی وارد جنگ در عراق شد و اگر این اتفاق نیفتد، ما بررسی خواهیم کرد که آیا دولت باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که شفافیت در اینجا وجود دارد یا خیر.

اداره دولتی که مسئول انتقال اسناد به بایگانی است، «نظارت‌های اداری» را که احتمالا ناشی از اختلال است باعث نرسیدن آن‌ها به آرشیو در سال ۲۰۲۰ می‌داند.

آرشیو ملی استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظرف ۹۰ روز کاری تصمیم می‌گیرد که آیا این اسناد به اطلاع عموم برسد یا خیر؛ در این بیانیه آمده است که بایگانی، آرشیو اسناد را در شب سال نو دریافت کرده و اولویت را برای بررسی آن‌ها قرار داده است.

این بزرگترین تصمیم سال ۲۰۰۳ بود، اما بحث در مورد اعزام نیرو‌های استرالیایی به عنوان بخشی از تهاجم به سرکردگی آمریکا به عراق تنها بخشی از صد‌ها صفحه از اسناد کابینه است که قبلا مخفی مانده بود.

اسناد کابینه استرالیا درباره ورود این کشور به جنگ عراق از سال ۲۰۰۳ برای اولین بار از حالت محرمانه خارج شده است؛ این اسناد برخی از گفت‌وگو‌های سطح بالای دولت استرالیا از جمله در مورد جنگ عراق را نشان می‌دهد

با وجود حمایت وزیر دفاع وقت از آزادی آنها، بسیاری از مذاکرات در مورد این جنگ مخفی نگه داشته شده است؛ یک سند ۶ صفحه‌ای نشان می‌دهد که جان هوارد، نخست‌وزیر وقت، «بحث‌های گسترده‌ای در یک دوره زمانی» با جورج دبلیو بوش، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا و تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس درباره «استفاده احتمالی از خشونت علیه عراق در صورت شکست عراق در خلع سلاح» داشته است.

اسناد ۲۰ ساله کابینه استرالیا به‌عنوان بخشی از ارسال سالانه از سوی آرشیو ملی این کشور، پس از پایان دوره محرمانگی اسناد منتشر شده است.

با وجود ۲۴۶ سند، هنوز اطلاعات زیادی در مورد دخالت استرالیا در جنگ وجود ندارد، زیرا اکثر مذاکرات در سطح عالی دولت از سوی حلقه داخلی وزرای کمیته امنیت ملی (NSC) انجام شده و سوابق مخفی نگه داشته می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: استرالیا عراق

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *