رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اقدامات قوه قضاییه با رویکرد عدالت ترمیمی/ ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده در شورای حل اختلاف استان یزد منجر به سازش شد/ رهایی ۶ نفر از قصاص

8:00 - 13 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۶۰۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات قوه قضاییه با رویکرد عدالت ترمیمی/ ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده در شورای حل اختلاف استان یزد منجر به سازش شد/ رهایی ۶ نفر از قصاص
رئیس شورای حل اختلاف استان یزد از سازش در ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده و رهایی ۶ نفر از قصاص در شورای حل اختلاف استان یزد از آغاز سال جاری تاکنون خبر داد.

خبرگزاری میزان_ جایگاه و اهمیت صلح و سازش در دین اسلام روشن و شفاف است. از این رو چه در آیات قرآن کریم و چه در احادیث معصومین همواره به صلح و اصلاح ذات‌البین تاکید شده و مسلمان به این مستحب دینی سفارش شده‌اند. در دستگاه قضایی نیز میانجیگری و ایجاد سازش در پرونده ها با رویکر عدالت ترمیمی در کنار عدالت کیفری مورد توجه ویژه قرار دارد.

قرآن کریم مسلمان را نه تنها به صلح و آشتی، بلکه به آشتی دادن بین یکدیگر هم دستور داده است. در سوره أنفال (۸) آیه ۱ آمده است: [ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُم_ روابط بین خودتان را اصلاح نمایید].

اصلاح ذات البین، ایجاد تفاهم و زدودن کدورت‌ها و دشمنی‌ها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستى، یکى از مهم‌ترین برنامه‏‌هاى اسلامى است.

با توجه به این آیات و روایات اهمیت موضوع گذشت و ایثار و جایگاه صلح و سازش به دلیل جلوگیری از وقوع نزاع و اختلافات بعدی همواره مورد توجه قوه قضاییه بوده است تا جایی که رسیدگی به برخی پرونده‌هایی که امکان سازش در آن‌ها وجود دارد را به شورا‌های حل اختلاف واگذار کرده است.

شورای حل اختلاف در چه مواردی صلاحیت دارد؟

به موجب قانون شورا‌های حل اختلاف، صلاحیت شورا‌های حل اختلاف مشخص شده است. صلاحیت شوراها، در مواردی از جمله امور کیفری، صرفا ایجاد صلح و سازش است و در صورت عدم سازش در شورای حل اختلاف، حق صدور رای را ندارند. در این میان، اما در برخی دعاوی مالی، امور مربوط به انحصار وراثت، اعسار در شرایط خاص خود، امور مربوط به اجاره در دعوای تخلیه، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی و حق صدور رای را دارد.

نیمی از پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ۳ آبان‌ماه امسال با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول با بیان اینکه بسیاری از دعاوی، اختلافات، نزاع‌ها و شکایت‌های مردم به شورا‌های حل اختلاف ارجاع داده می‌شود، گفت: هم اکنون حدود نیمی از پرونده‌های ورودی دستگاه قضایی در شورا‌های حل اختلاف رسیدگی می‌شود، که حدود ۵ میلیون پرونده است.

وی افزود: در شورا‌های حل اختلاف حدود ۲۸ هزار همکار داریم که اغلب این افراد به شکل افتخاری با ما همکاری می‌کنند. با کمترین خدماتی که ما به این افراد می‌دهیم، آنها بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌کنند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین استقبال از شورا‌های حل اختلاف صورت می‌گیرد به دلیل آنکه قانون مشخص و منظمی دارد، سال‌هاست که فعالیت می‌کند و مردم آن را شناخته‌اند. مردم یا بر اساس یک ماده قانونی به اختیار خود به شورا‌های حل اختلاف مراجعه می‌کنند و یا بر اساس صلاحیت‌هایی که در قانون برای شورا‌های حل اختلاف پیش‌بینی شده الزاما به این مرکز مراجعه می‌کنند.

فعالیت ۹۱ شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان یزد

شورای حل اختلاف استان یزد در راستای تحقق یکی از اهداف سند تحول و تعالی قوه قضایی مبنی بر ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های قضایی اقدامات موثری را انجام داده است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

علیرضا حسین‌بیگی رئیس شورای حل اختلاف استان یزد در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در حال حاضر ۹۱ شعبه شورای حل اختلاف در سطح استان یزد وجود دارد.

وی افزود: تعداد ۴۴۰ نفر نیرو در این شعب آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

تلاش‌هایی دلسوزانه برای صلح/ ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده در شورای حل اختلاف استان یزد منجر به سازش شد/ رهایی ۶ نفر از قصاص

سازش در ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده در شورای حل اختلاف استان یزد

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد از ورود ۳۱ هزار و ۳۶۵ پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان از آغاز سال تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۶ هزار و ۳۰۳ پرونده به سازش رسیده است.

وی یادآور شد: این تعداد در مجموع ۵۲ درصد پرونده‌های قضایی استان را شامل می‌شود.

حسین‌بیگی اضافه کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد پرونده‌ها در استان به سازش منجر شده بود که نشان از رشد یک درصدی سازش در پرونده‌های قضایی در استان دارد.

۲۰۰ صلح‌یار در استان یزد در حال فعالیت هستند

وی همچنین از وجود ۲۰۰ صلح‌یار در استان یزد خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰ نفر داور نیز در مجموعه شورای حل اختلاف استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس شورای حل اختلاف استان یزد وجود داوران و صلح‌یاران در ایجاد سازش در پرونده‌های قضایی را بسیار مهم و کارساز دانست و تصریح کرد: به دلیل جایگاه و نفوذ این افراد در بین مردم و جوامع محلی حضور آنان برای رسیدن به صلح و سازش در پرونده‌ها بسیار با اهمیت است.

سازش در ۶ پرونده قصاص در استان

وی بیان کرد: با تلاش مجموعه همکاران در شورای حل اختلاف استان یزد در ۸ ماه ابتدای سال جاری ۶ پرونده قصاص در استان منجر به سازش شده است.

لزوم ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت بیشتر شوراهای حل اختلاف 

حسین‌بیگی تامین بودجه کافی و تعیین تکلیف استخدام اعضای شورا و رفع نگرانی‌های شغلی آنان را از مهمترین مطالبات و خواسته‌های کارکنان این شورا در استان دانست.

وی افزود: به دلیل نقش شورا‌های حل اختلاف در کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی و اهمیت تلاش و هم‌افزایی همکاران در ایجاد سازش در پرونده‌ها لازم است مکانی مناسب و مستقل جهت امر سازش در کنار شعب شورای حل اختلاف ایجاد شود تا فضای کافی برای رایزنی و برگزاری جلسات صلح و سازش در اختیار شورا‌ها باشد.

با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که از زمان شکل‌گیری شورا‌های حل اختلاف بسیاری از دعاوی در همان اولیه در این شورا‌ها حل و فضل شده‌اند.

شورا‌های حل اختلاف به شرط وجود بستر‌ها و امکانات لازم می‌توانند در کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم و در پی آن کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نقش بسیار اثرگذاری داشته باشند؛ بنابراین با رفع دغدغه کارکنان آن و مهیا کردن این بستر‌ها می‌توان به تداوم فعالیت و ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر در جهت سازش در پرونده‌های قضایی به این شورا‌ها کمک کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *