رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد باج‌گیری جنسی از نوجوانان در کشور‌های غربی

13:24 - 03 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۹۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد باج‌گیری جنسی از نوجوانان در کشور‌های غربی
نوجوانان در کشورهای غربی با نرخ فزاینده‌ای قربانی بحران باج‌گیری جنسی می‌شوند.

خبرگزاری میزان – باج‌گیری یا اخاذی جنسی در پی پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی به‌صورت گسترده در سراسر جهان به چالشی جدی و مهارناپذیر تبدیل شد.

این نوع باج‌گیری عمدتا بر تهدید به انتشار اطلاعات جنسی اعم از عکس یا فیلم قربانی استوار است؛ عکس‌ها و ویدیو‌های مورد سوءاستفاده در باج‌گیری‌های جنسی که عمدتا بدون اطلاع یا رضایت قربانی تهیه شده‌اند، با هدف کسب باج مالی یا مجبور کردن قربانی به انجام دادن یا ندادن کاری برخلاف میلش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجرمان نیز عمدتا افراد را از طریق برنامه‌های دوستیابی، رسانه‌های اجتماعی، دوربین‌های رایانه یا سایت‌های هرزه‌نگارانه هدف قرار می‌دهند.

اگرچه بیشتر باج‌گیری‌های جنسی به‌صورت فردی انجام می‌شوند، اما پشت این افراد معمولا باند‌های جنایت سازمان‌یافته قرار دارند.

اقشار و افراد مختلف جامعه با اهداف متفاوت، جامعه هدف این نوع آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

سیاستمداران در پی رشد رسوایی‌های جنسی در این عرصه از اصلی‌ترین جوامع هدف باج‌گیری‌های جنسی در کشور‌های غربی هستند؛ در عین حال، کودکان و نوجوانان در این کشور‌ها در فضای آنلاین با نرخ نامتناسبی قربانی باج‌گیری جنسی می‌شوند.

دو سوم نوجوانان غربی نسل زد قربانی باج‌گیری جنسی

براساس تحقیقی که در چهار کشور غربی شامل آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس انجام شده، دو سوم نوجوانان نسل زد قربانی باج‌گیری جنسی آنلاین شده‌اند.

این تحقیق نشان داد که باج‌گیران با تغییر روش‌های خود، به دنبال کسب سود مالی فوری نیستند بلکه به دام انداختن افراد بیشتر یا تلاش برای جذب دیگر نوجوانان را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

تغییر رویکرد باج‌گیران جنسی روند مقابله با آن‌ها را نیز دچار مشکل کرده است.

رشد باج‌گیری‌های جنسی از پسران نوجوان

دیده‌بان اینترنت انگلیس به تازگی گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد آمار باج‌گیری جنسی از پسران نوجوان در این کشور در شش ماه نخست سال جاری میلادی به سطح تکان‌دهنده‌ای رسیده است.

این سازمان که برای حذف عکس‌ها و یدیو‌های سوءاستفاده جنسی از فضای آنلاین تلاش دارد تا این فضا را برای کودکان امن‌تر کند، اعلام کرد که باج‌گیری‌های جنسی از نسل زد در انگلیس در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی داشته است.

این گزارش می‎گوید که در نیمه سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۹۰ شکایت مربوط به باج‌گیری جنسی از نوجوانان را ثبت کرد؛ در حالی که در کل سال ۲۰۲۲ فقط ۳۰ شکایت در این زمینه ثبت شده بود.

براساس گزارش دیده‌بان اینترنت انگلیس نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله بیشتر در معرض خطر باج‌گیری جنسی هستند و پسران در این رده سنی بیشتر هدف سوءاستفاده‌کنندگان قرار می‌گیرند.

اف‌بی‌آی (اداره تحقیقات فدرال یا پلیس فدرال آمریکا) نیز در گزارشی می‎گوید که عمده قربانیان نوجوان باج‌گیری جنسی در این کشور پسران ۱۳ تا ۱۷ ساله هستند.

براساس آمارها، تعداد باج‌گیری‌های جنسی گزارش شده در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دو برابر شده است؛ این در حالی است که عمده قربانیان نوجوانان پسر هستند.

باج‌گیری جنسی؛ کابوسی برای نوجوانان غربی

نوجوانان به شکلی ویژه در معرض استثمار آنلاین و باج‌گیری جنسی هستند؛ جذابیت ارتباطات دیجیتال، آن‌ها را به اهداف آسانی برای مجرمان تبدیل می‌کند.

پسران نوجوان به شکل قابل توجهی بیشتر هدف باج‌گیری جنسی می‌شوند، زیرا محتوا‌های صریح‌تر را بی‌پرواتر از نوجوانان دختر به اشتراک می‌گذارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که نوجوانان قربانی باج‌گیری جنسی وارد مارپیچی نزولی از ناامیدی، انزوای اجتماعی و ترس همیشگی می‌شوند و احساس شرم همیشگی به مانعی در زندگی اجتماعی آن‌ها تبدیل می‌شود.

رشد باج‌گیری جنسی از نوجوانان در آمریکا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که باج‌گیری جنسی از نوجوانان در آمریکا برای این افراد و خانواده‌هایشان به یک کابوس تبدیل شده است.

باج‌گیران جنسی در آمریکا حتی برای خانواده‌های قربانیان خود نیز پیام‌های تهدید ارسال می‌کنند و این به معنای درگیر کردن افراد متعدد در این بحران است.

براساس آمار‌های موجود، تعداد شکایت‌های مربوط به باج‌گیری جنسی در آمریکا از سال ۲۰۲۱ به شکل مداوم افزایش یافته است؛ اف‌بی‌آی تا نوامبر سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶ هزار شکایت باج‌گیری جنسی دریافت کرده که ۸ میلیون باج را نصیب باج‌گیران کرده است.

رشد خودکشی در میان قربانیان نوجوان باج‌گیری جنسی

شمار نوجوانان قربانی باج‌گیری جنسی که دست به خودکشی زده و جان خود را از دست می‌دهند، در سال‌های اخیر در کشور‌های غربی افزایش یافته است.

رشد این معضل سبب شده تا کشور‌های غربی به فکر ایجاد مراکز راهنمایی و مشاوره به نوجوانان قربانی باج‌گیری جنسی باشند؛ برخی از مقام‌های غربی می‌گویند که این موضوع حیاتی است، زیرا باج‌گیری جنسی روزبه‌روز رایج‌تر می‌شود.

برخی از والدین کودکان و نوجوانان قربانی باج‌گیری جنسی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، تاکید دارند که این نوعی تروریسم است.

براساس گزارش نیویورک پست، اف‌بی‌آی در گزارشی با اشاره به رشد این معضل نوشت که قربانیان باج‌گیری جنسی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، اسنپ چت و واتس اپ هدف قرار می‌گیرند و عمدتا بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن دارند.

براساس گزارش اف‌بی‌آی، در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۲ نوجوان پسر در آمریکا به دلیل هدف قرار گرفتن از سوی باج‌گیران جنسی خودکشی کرده و جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *