آزار و خشونت علیه زنان در فرانسه؛ بازگشت جنبش «می‎تو» با پرونده ژرار دوپاردیو

11:39 - 09 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۹۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آزار و خشونت علیه زنان در فرانسه؛ بازگشت جنبش «می‎تو» با پرونده ژرار دوپاردیو
دفاع رئیس‎جمهور و شخصیت‌های سرشناس فرانسه از یک بازیگر در برابر اتهامات آزار و تجاوز جنسی، نشان می‌دهد که فرهنگ معافیت از مجازات برای مجرمان جنسی ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – کارشناسان و رسانه‎های فرانسوی می‎گویند که مقام‎های فرانسه درباره موضوع آزار جنسی بسیار خنثی عمل می‌کنند.

این موضوعی است که به‎تازگی هزاران زن شرکت کننده در تظاهرات در شهر‌های فرانسه بیان کردند.

هزاران زن ماه نوامبر در اعتراض به سطح بالای خشونت جنسی و خانگی در این کشور اعتراض کردند، اما واکنش چندانی از سوی مقام‎های فرانسوی به این اعتراض صورت نگرفت.

صحبت این معترضان در روز کریسمس ثابت شد، زمانی که بیش از ۶۰ نفر از افراد مشهور نامه‌ای سرگشاده منتشر و از ژرار دوپاردیو، هنرمند سرشناس فرانسوی متهم به تجاوز و آزار جنسی دفاع کردند.

امضا کنندگان این نامه می‎گویند که ژرار دوپاردیو، هنرپیشه، قربانی اتهامات شده است؛ دوپاردیو ۷۴ ساله در ۵ سال گذشته از سوی چندین زن به تجاوز و آزار جنسی متهم شده است.

او در سال ۲۰۲۰ پس از شکایت یک بازیگر زن به اتهام تجاوز جنسی تحت بازجویی قرار گرفت؛ پلیس این اتهام را رد کرد، اما در دادگاه تجدید نظر پرونده مجددا باز شد و پرونده دوم ۳ ماه پیش باز شد، زمانی که بازیگر دیگری دوپاردیو را متهم کرد که او را در صحنه فیلمبرداری در سال ۲۰۰۷ هدف آزار جنسی قرار داده است.

در همین حال هواداران دوپاردیو در این هفته اعلام کردند که وقتی به ژرار دوپاردیو به این شکل حمله می‌کنیم، این هنر است که هدف حمله قرار می‌گیرد؛ ژرار دوپاردیو از طریق نبوغ خود به‎عنوان یک بازیگر، به تأثیر هنری کشور ما کمک می‌کند. این اتهامات یک بی‌ثباتی عظیم است.

حمایت مکرون از دوپاردیو

اتهامات علیه این بازیگر فرانسوی هنوز در دادگاه مورد بررسی قرار نگرفته، اما این احساسات بازتاب اظهارات جدید امانوئل مکرون، رئیس‎جمهور فرانسه است.

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که دوپاردیو هدف تعقیب و اتهام قرار گرفته است.

تأثیر چنین اظهاراتی از سوی رئیس‎جمهور فرانسه به معنای ساکت کردن زنانی است که در غیر این صورت ممکن بود آزارگران کمتر شناخته‌شده را به پلیس گزارش دهند.

نیازی شدید برای جدی گرفتن خشونت جنسی و خانگی در فرانسه وجود دارد، جایی که آمار رسمی تعداد تجاوز‌ها یا اقدام به تجاوز‌های جنسی گزارش شده در سال را ۹۴ هزار مورد گزارش می‌کند.

قتل دستکم ۱۲۱ زن در فرانسه

در سال جاری میلادی دستکم ۱۲۱ زن از سوی شریک فعلی یا سابق تا ماه نوامبر کشته شدند؛ این امر قبل از کشف وحشتناک به وسیله پلیس در خانه‎ای در ۲۵ مایلی پاریس، در روز کریسمس بود.

اجساد یک مادر و ۴ کودک ۹ ماهه تا ۱۰ ساله در اتاق‌های مختلف در جایی که یک دادستان آن را «صحنه جنایت بسیار خشن» توصیف کرد، قرار داشت.

پدر این کودکان که پیش از این به خشونت خانگی متهم شده بود، روز بعد به ظن قتل دستگیر شد؛ این امر به دنبال مجموعه‌ای از قتل‌های خانگی در منطقه پاریس در ماه‌های اخیر، از جمله قتل ۳ کودک دختر از سوی پدرشان در ماه نوامبر روی می‌دهد.

علاوه بر این در ماه اکتبر گذشته نیز، یک افسر پلیس پس از کشتن ۳ دخترش خودکشی کرد.

بیشتر مردان متهم به چنین جنایت‌های غیرقابل توصیفی تنها برای دوستان و خانواده خود شناخته شده‎اند؛ آن‌ها هرگز متهم نخواهند بشد یا در روزنامه‌های شناخته شده فرانسوی معرفی نمی‌شوند.

فرهنگ معافیت از مجازات برای آزارگران جنسی

اما رفتار آن‌ها نشان دهنده نیاز فوری به تغییر نگرش در قبال اتهامات خشونت علیه زنان در فرانسه است؛ بهانه‌تراشی و دفاع از افراد سرشناس متهم به تجاوز، فرهنگ معافیت از مجازات را ایجاد می‌کند و به زنان می‌گوید که ادعا‌های آن‌ها علیه مردان معمولی در فرانسه قابل باور نیست.

در سال ۲۰۱۷، مکرون متعهد شد که خشونت «وحشتناک و شرم‌آور» را علیه زنان سرکوب کند؛ وی جامعه فرانسه را «بیمار از تبعیض جنسی» توصیف کرد.

با قضاوت براساس اظهارات اخیر افراد مشهور، از جمله شخص رئیس‎جمهور فرانسه، ظاهرا هنوز هم این بیماری و روند ادامه دارد.

جنبش «من هم» در فرانسه

پرونده ژرار دوپاردیو جدیدترین رسوایی در جنبش «من هم» (Me Too) به شمار می‌رود؛ حقایق کامل وضعیت نامشخص است و هیچ تحقیقی از طرف داخلی یا پلیس تکمیل نشده است.

چند سال پیش کمپین «من هم» علیه خشونت جنسی زمانی آغاز شد که یک بازیگر آمریکایی در رسانه اجتماعی ایکس از قربانیان آزار و اذیت و تجاوز جنسی خواست تا تجربه خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

در فرانسه ۳ وزیر در دولت‌های مکرون به تجاوز جنسی متهم شده‌اند که آخرین آن‌ها در ماه جولای سال ۲۰۲۲ برکنار شد؛ هر ۳ وزیر این اتهامات را رد می‌کنند.

اریک دوپوند مورتی، وزیر دادگستری فرانسه، در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به کمیته‌ای در پارلمان این کشور گفت که از تلاش احزاب سیاسی برای انجام تحقیقات خود در مورد آزار جنسی خسته شده است.

مورتی، گفت که سیستم قضایی تنها جایی در یک دموکراسی است که می‌تواند عدالت را اجرا کند؛ خود دوپوند مورتی به دلیل اظهارنظر‌هایی که منسوخ و جنسیت‌گرایانه تلقی می‌شوند هدف انتقاد‌های گسترده‌ای قرار دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه آزار جنسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *