اروپا زیر فشار اپیدمی قتل‌های مسلحانه

14:18 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اروپا زیر فشار اپیدمی قتل‌های مسلحانه
رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در شیوع اپیدمی تیراندازی‌های جمعی در اروپا دارند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر شاهد رشد خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های جمعی بوده‌اند؛ این ۲ بحران درهم تنیده با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال پراکنده شدن در سراسر اروپا است.

اکنون سوئد به‌عنوان پایتخت قتل‌های مسلحانه در اروپا شناخته می‌شود و خبرهای متعددی از وقوع پی‌درپی تیراندازی‌های جمعی در سراسر اروپا منتشر می‌شود.

بدترین تیراندازی‌های جمعی اروپا طی دهه‌های اخیر

برخی از بدترین تیراندازی‌های جمعی در اروپا طی دهه‌های اخیر عبارتند از:

بلژیک: در مه ۱۹۸۷ یک مرد مسلح پس از کشتن شش نفر با سلاح گرم دست به خودکشی زد.

انگلیس: در آگوست ۱۹۸۷ یک مرد ۲۷ ساله انگلیسی ۱۶ نفر را با سلاح گرم به قتل رساند و ۱۱ نفر را زخمی کرد؛ وی در ادامه دست به خودکشی زد.

فرانسه: در جولای ۱۹۸۹ یک کشاورز فرانسوی ۱۴ نفر از جمله اعضای خانواده خود را در نزدیکی مرز سوئیس به قتل رساند؛ وی به دست پلیس بازداشت شد.

فرانسه: در سپتامبر ۱۹۹۵ یک جوان ۱۶ ساله پس از مشاجره با والدینش ۱۶ نفر را با سلاح گرم کشت و سپس خودکشی کرد.

انگلیس: در مارس ۱۹۹۶ یک مرد انگلیسی با حمله به یک مدرسه ابتدایی با تیراندازی ۱۶ کودک و معلم آن‌ها را به قتل رساند و سپس خودکشی کرد.

آلمان: در آوریل ۲۰۰۲ یک مرد ۱۹ ساله آلمانی برای فرار از امتحان ریاضی ۱۲ معلم، یک ناظم، یک پلیس و ۲ دانش‌آموز را با سلاح گرم کشت؛ وی پس از این کار دست به خودکشی زد.

فنلاند: در نوامبر ۲۰۰۷ یک مرد فنلاندی شش دانش‌آموز، مدیر و یک کارمند مدرسه و خودش را با سلاح گرم در دبیرستانی در هلسینکی به قتل رساند.

فنلاند: در سپتامبر ۲۰۰۸ یک دانش‌آموز هنرستانی در شمال غربی فنلاند ۹ دانش‌آموز و یکی از کارکنان مدرسه‌اش را با سلاح گرم کشت؛ وی سپس دست به خودکشی زد.

آلمان: در مارس ۲۰۰۹ یک نوجوان مسلح ۱۷ ساله ۹ دانش‌آموز و سه معلم را در یک مدرسه در اشتوتگارت با سلاح گرم کشت؛ وی پس از کشتن یک نفر در کلینیک مجاور مدرسه بر اثر تیراندازی پلیس کشته شد؛ در درگیری میان پلیس با عامل این تیراندازی، ۲ رهگذر نیز کشته شدند تا تعداد قربانیان با احتساب فرد مسلح به ۱۶ نفر برسد.

انگلیس: در ژوئن ۲۰۲۰ یک مرد انگلیسی ۱۲ نفر را با سلاح گرم کشت و ۱۱ نفر را زخمی کرد؛ وی سپس خودکشی کرد.

اسلواکی: در آگوست ۲۰۱۰ یک مرد مسلح شش عضو یک خانواده و یک زن را در پایتحت اسلواکی کشت و ۱۴ نفر را زخمی کرد؛ وی سپس دست به خودکشی زد.

هلند: در آوریل ۲۰۲۲، یک مرد هلندی مسلح با تیراندازی در یک مرکز خرید در جنوب آمستردام شش نفر را کشت و سپس خودکشی کرد.

نروژ: در جولای ۲۰۱۱ یک مرد نروژی پس از منفجر کردن خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک ساختمان دولتی و کشتن هشت نفر، اقدام به تیراندازی در یک جزیره کرد که طی آن ۶۹ نفر عمدتا نوجوان را به قتل رساند.

فرانسه: در نوامبر ۲۰۱۵ یک فرد مسلح در پاریس ۱۳۰ نفر را کشت.

آلمان: در جولای ۲۰۱۶ یک نوجوان ۱۹ ساله آلمانی دست‌کم ۹ نفر را با تیراندازی کشت.

آلمان: در مارس ۲۰۲۳ یک مرد مسلح در هامبورگ شش نفر را کشت و هشت نفر از جمله یک زن باردار را زخمی کرد؛ وی سپس دست به خودکشی زد.

صربستان: در می ۲۰۲۳ یک پسر ۱۳ ساله هشت دانش‌آموز و یک نگهبان امنیتی را با سلاح گرم در مدرسه‌ای در بلگراد کشت؛ ۲ روز بعد یک مرد مسلح هشت نفر را در نزدیکی پایتخت این کشور کشت و ۱۴ نفر را زخمی کرد؛ عامل هر ۲ تیراندازی دستگیر شدند.

جمهوری چک: در دسامبر ۲۰۲۳ یک دانشجوی اهل جمهوری چک پس از کشتن پدرش، ۱۳ نفر دیگر را کشت و دست‌کم ۲۵ نفر را زخمی کرد و سپس خودکشی کرد؛ وی احتمالا عامل قتل یک مرد و نوزاد دو ماهه‌اش در هفته قبل نیز است.

بیماری رو به گسترش تیراندازی جمعی در اروپا

در سال‌های اخیر تیراندازی‌های جمعی مانند یک بیماری همه‌گیر در سراسر اروپا گسترش یافته است؛ با وجود این، سال ۲۰۲۳ در قیاس به سال‌های گذشته برای اروپا به شکلی مرگ‌بار پایان یافت.

آلمان، انگلیس و فرانسه اصلی‌ترین کشور‌های اروپایی درگیر اپیدمی تیراندازی‌های جمعی در اروپا هستند.

کارشناسان می‌گویند که در عصر آنلاین خطر رفتار‌های کپی‌برداری شده افزایش یافته است؛ این نوعی فرهنگ رسانه‌های اجتماعی است؛ این رسانه‌ها مرزی ندارند و مردم کشور‌های مختلف در حال کپی‌برداری از رفتار‌های به‌ویژه بد و خطرناک هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *