گزارش|

بازگشت امید و عدالت به ورزش با رأی دیوان عدالت اداری/ وقتی همه در برابر قانون برابرند

12:26 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۳۷۷
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
بازگشت امید و عدالت به ورزش با رأی دیوان عدالت اداری/ وقتی همه در برابر قانون برابرند
بعد از اعطای مجوز و حواله خودروهای لوکس به بازیکنان تیم ملی فوتبال که منجر به ایجاد حجم بالایی از انتقادات به این تصمیم و تبعیض ناروا شد، رأی دیوان عدالت مبنی بر ابطال آن، امید را در دل ورزشکاران دیگر رشته‌ها زنده کرد.

خبرگزاری میزان - هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه سه‌شنبه، ۲۸ آذر خود به بررسی مصوبه هیئت وزیران درباره واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی و کادر فنی فوتبال پرداخت که در نهایت قضات عضو این هیئت با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادرفنی را مصداق تبعیض ناروا دانستند و رأی به ابطال آن دادند.

همچنین اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری که زمان اجرای آرای ه‍یات عمومی را مشخص می‌کند به رای گذاشته شد و با پذیرش آن، تاریخ ابطال مصوبه به زمان صدور آن بازگشت، از این رو بازیکنان و کادرفنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری می‌شوند.

*و اما شروع ماجرا...

پس از صعود بدون دردسر تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر، بازیکنان تیم ملی در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور وعده واردات خودروی خارجی را به بهانه پاداش این صعود دریافت کردند که به بازیکنان اجازه داده می‌شد بدون پرداخت تشریفات قانونی و اداری و هزینه گمرکی، یک اتومبیل خارجی وارد کنند؛ موضوعی که همان زمان هم با مخالفت بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی همراه بود.

این پاداش بزرگ صدای ورزشکاران رشته‌های دیگر از والیبال و بسکتبال گرفته تا کشتی و وزنه‌برداری، رشته‌های رزمی و حتی واترپلو و شنا و قایقرانی درآورد که از این تبعیض به شدت گلایه‌مند بودند. حتی برخی روسای فدراسیون‌ها نیز به آن واکنش نشان دادند و معتقد بودند این پاداش گاهاً با بودجه یک سال یک فدراسیون ورزشی برابری می‌کند و حتی از بودجه برخی فدراسیون‌ها بیشتر است و به کنایه خواستار این شدند که به جای تخصیص بودجه از سوی وزارت ورزش سالانه یک حواله خودروی لوکس دریافت کنند تا دیگر چشمشان به دست وزارت ورزش نباشد.

بازگشت امید و عدالت به ورزش با رأی دیوان عدالت اداری/ وقتی همه در برابر قانون برابرند

 

ورزشکاران منهای فوتبال با انتقاد شدید از این تبعیض آشکار معتقد بودند چرا فوتبالیست‌ها باید چنین پاداش گزاف و نامتعارفی را دریافت کند در حالی‌که ورزشکاران سایر رشته‌ها با وجود کسب افتخارات بیشتر و بالاتر در میادین بزرگی همچون المپیک در تأمین مایحتاج اولیه ورزشی خود بمانند؟

*رنگرز: فوتبال به دلیل حضور در جام جهانی مورد حمایت و عنایت ویژه قرار می‌گیرد، اما کشتی نه

در همان زمان هم تعداد زیادی از ورزشکاران و قهرمانان عنوان دار رشته‌های ورزشی مختلف نسبت به این تبعیض ناروا واکنش نشان دادند.

حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با انتقاد از برخورد‌های تبعیض‌آمیز در بحث پرداخت پاداش ورزشکاران رشته‌های مختلف گفت: اگر قرار است پاداشی برای قهرمانان تعریف شود بهتر است متناسب با افتخارآفرینی و جایگاه مدال‌آوری رشته‌ها صورت گیرد. دلیل نارضایتی و گلایه قهرمانان مدال‌آور کشتی به این دلیل است که شاهد رفتار‌هایی با استاندارد‌های دوگانه هستند.

وی افزود: ما بیشترین تنش را در زمینه‌های مختلف داشتیم، اما یک حمایت کوچک هم از تیم نشد. در حالیکه تیم ملی فوتبال فقط به دلیل حضور در جام جهانی مورد حمایت و عنایت ویژه قرار می‌گیرد، اما تیم ملی کشتی که یکی از رشته‌های مدال‌آور در بازی‌های آسیایی و جهانی و المپیک است آنچنان که باید و شاید مورد حمایت و توجه قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل قهرمانان مدال‌آور کشتی فرنگی اظهار گلایه کرده و نسبت به برخورد تبعیض‌آمیز و رفتار دوگانه انتقاد دارند.

بازیکنان تیم ملی هندبال نیز در دیداری که با حمید سجادی، وزیر وقت ورزش داشتند به صراحت انتقادات شدیدالحن خود را بابت پاداش ناعادلانه و نامتعارف فوتبالیست‌ها به گوش وی رساندند و از وزارت ورزش بابت چنین رفتاری به شدت گلایه کردند. هندبالیست‌ها در حضور پاکدل، رئیس فدراسیون و خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک به وزیر خرده گرفتند که چرا وزارت ورزش و جوانان میان ورزشکاران تا این اندازه فرق قائل می‌شود.

*عاشورزاده: وقتی می‌دانید درآمد فوتبالیست‌ها میلیاردی است و دوباره حواله خودرو می‌دهید باعث دلزدگی و سرخوردگی می‌شود

فرزان عاشورزاده، ملی‌پوش تکواندوی کشورمان هم در اینخصوص گفت: اینکه دولت برای صعود به جام جهانی حواله خودرو برای بازیکنان در نظر می‌گیرد، برای قهرمانان المپیک هم پاداش اینچنینی در نظر بگیرند. همه می‌دانیم کمترین قرارداد فوتبالیست‌ها از ۱۰ میلیارد شروع می‌شود. وقتی در تلویزیون می‌گویند دریافتی فلان فوتبالیست از فلان تیم ۳۰ میلیارد است، مشخص است همه در جریان هستند. وقتی می‌دانید درآمد فوتبالیست‌ها این میزان است و دوباره حواله خودرو می‌دهید باعث دلزدگی و سرخوردگی می‌شود.

وی افزود: تمام ورزشکاران در بالاترین سطح کار می‌کنیم. پذیرفتیم که فوتبال با تمام ورزش‌ها متفاوت است، اما گلایه من به آن فوتبالیست نیست. گلایه من به آن دولتمردی است که در جریان تمام مشکلات ورزش است، اما بیشتر از حد به فوتبال توجه می‌کند، چون می‌داند بیشتر به چشم می‌آید و بیشتر دیده می‌شود! من از ۱۶، ۱۷ سالگی عضو تیم ملی بودم. یک دهه در تیم ملی بودم، اما پاداش آن همه عنوان شاید به اندازه قرارداد یک فوتبالیست برای یکسال نیست. باید انگیزه قهرمانان را بیشتر کنند.

 

بازگشت امید و عدالت به ورزش با رأی دیوان عدالت اداری/ وقتی همه در برابر قانون برابرند

 

*رسولی: بازیکن فوتبال حواله خودروی ۱۰۰ میلیاردی می‌گیرد و این عدالت نیست

حسین رسولی، دارنده مدال طلای پرتاب دیسک بازی‌های آسیایی هانگژو نیز درباره تبعیض در پاداش‌های تعیین شده برای ورزشکاران گفت: قرارداد‌های ما به خصوص ورزش‌های انفرادی مثل دوومیدانی خیلی پایین است و زمانی که مدال طلا می‌گیریم حتی جایزه‌اش به میلیارد هم نمی‌رسد، اما در فوتبال می‌بینیم که بازیکن تیم ملی حواله خودرو رنج‌روور ۱۰۰ میلیاردی می‌گیرد و این عدالت نیست.

وی درباره اینکه انتقاداتی بابت اخذ حواله خودرو از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال به خاطر حضور در جام جهانی شده است، گفت: بله، این خیلی بد است که اینهمه زحمت می‌کشیم به امید اینکه مدال گرفتیم شرایط تغییر کند، اما می‌بینیم افرادی که مدال نمی‌گیرند خیلی شرایطشان بهتر است و هزار برابر بهتر از ما زندگی می‌کنند. واقعا این موضوع، انگیزه را از همه ورزشکاران انفرادی می‌کُشد.

امیرحسین رهبر، عضو تیم ملی واترپلو با گلایه از تبعیض در اختصاص پاداش ملی‌پوشان گفت: من هم ورزشکار هستم و به فوتبالیست‌ها احترام می‌گذارم، اما ما هم زحمت می‌کشیم و توقعاتی داریم که هیچوقت به آن‌ها نرسیدیم. ما هم توقع داریم به اندازه خودمان به ما هم پاداش بدهند. تیمی که شب قبل از بازی با آمریکا قول مجوز واردات خودرو می‌گیرد، روحیه زیادی نصیبش می‌شود.

وی ادامه داد: ما در رقابت‌ها آسیایی تیم قزاقستان را که یکی مقام سوم مسابقات آسیایی را کسب کرد، شکست دادیم، اما فقط ۱۰۰ دلار به ما پاداش دادند. متاسفانه این تبعیض‌ها که بعضی مسئولین قائل می‌شوند باعث دلگیری ما می‌شود. ما هم توقعاتی داریم که هیچ وقت به آن نرسیدیم و فقط امیدوارم که این مسئله درست شود.

*هاشمی: ما هم از این تبعیض گله‌مند هستیم

سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک که در اردوی تیم‌های مالی کشتی پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو حاضر شده بود در مواجهه با گلایه کشتی‌گیران تیم ملی در اینخصوص گفت: ما هم از این تبعیض گله‌مند هستیم. می‌توانیم قول بدهیم که در المپیک و بازی‌های آسیایی هیچ تبعیضی برای هیچ ورزشکار، مربی، سرمربی و حتی رئیس فدراسیون قائل نباشیم. به نمایندگی از اعضای هیئت اجرایی می‌گویم چیزی که از دست ما برآمد، پرداخت‌های بهتر از گذشته بود.

وی تصریح کرد: قول دادیم و مصوبه داریم. هیچگونه تبعیضی را هم قبول نمی‌کنیم. تلاش می‌کنیم به جز کمک‌های ریالی، امتیازاتی را هم برای افرادی که در المپیک طلا، نقره و برنز بگیرند در نظر بگیریم تا مدال‌آوران بازی‌های المپیک را به صورت ویژه از محل اسپانسری کمک کنیم. دست من و اعضای هیئت اجرایی باز نیست که همین الان بگوییم؛ این حواله خودرو، اما می‌توانیم پیام شما را منتقل کنیم، اما در برخی موضوعاتی که دست ماست، حتماً پیگیری می‌کنیم.

 

بازگشت امید و عدالت به ورزش با رأی دیوان عدالت اداری/ وقتی همه در برابر قانون برابرند

 

ملی‌پوشان کشتی باز هم در ادامه این بازدید بر پرداخت حواله خودرو به فوتبالیست و تبعیض بین فوتبال و سایر رشته‌ها تأکید کردند.

پژمان درستکار، سرمربی وقتِ تیم ملی کشتی آزاد نیز خطاب به دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: بچه‌های ما گلایه‌مند هستند، چون سخت‌ترین سال را داریم. همه تورنمنت‌ها مهم هستند، اما در زمانی که امکانات‌مان قوی نبود، وضعیت را قوی‌تر از حالا می‌دیدیم. بچه‌های ما دو سال است که جوایز خود را از وزارت ورزش دریافت نکردند.

وی ادامه داد: درد کشتی این است که مسئولان همیشه لحظات آخر یاد آن می‌افتند. بچه‌ها با کمترین‌ها، بیشترین تلاش را می‌کنند تا دل مردم را شاد کنند. بچه‌های ما نیاز دارند بعد از قهرمانی جهان ریکاوری کنند و امیدوارم شما کنار این بچه‌ها باشید.

اما بعد از اقدام قابل تحسین هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ورزشکاران به تقدیر و تحسین این تصمیم پرداختند و از بازگشت به ریل قانونمداری توسط قوه قضاییه تشکر کردند.

علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی با اشاره به ابطال حواله واردات خودرو ملی‌پوشان فوتبال گفت: من امیدوارم که حواله به همه برسد از جمله فوتبالیست‌ها. من می‌خواهم اگر یک نیمکت نشین تیم ملی فوتبال که حتی یک دقیقه بازی نکرده و با خودرو ۱۰۰ میلیاردیش فخر فروشی می‌کند، به امیرمحمد یزدانی هم که به فینال کشتی رفته و به ناهید کیانی حواله تعلق بگیرد.

وی ادامه داد: حواله نوش جان فوتبالیست‌ها، ولی قهرمانی در رشته‌های دیگر در سطح جهان، کار بسیار سختی است. برای خودمان خوب نیست که از مبلغ پاداشمان حرف بزنیم. مقصر این قضیه کسی است که این حواله‌ها را به فوتبالیست‌ها می‌دهد.

سلیمی: اگر حمایت‌ها از همه ورزشکاران باشد و تبعیض نباشد، همه حمایت می‌کنند

بهداد سلیمی، قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک نیز بعد از ابطال مجوز حواله خودروی فوتبالیست‌ها توسط دیوان عالی کشور اظهار داشت: اگر این اتفاق برای تمام ورزشکاران باشد خوب است، چون ورزشکاران تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند. اگر حمایت‌ها از همه ورزشکاران باشد و تبعیض نباشد، مسلماً همه حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم برای برخی رشته‌های دیگر این موضوع وجود داشت. به نظر من اگر این کار به صورت قانون باشد و برای همه قهرمانان باشد، دیگر شاهد اعتراض هم نخواهید بود.

روشن: بهترین تصمیم گرفته شد 

حسن روشن، پیشکسوت فوتبال نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: کسی که حرف می‌زند ابتدا باید فکر کند و حرف و تصمیمش باید منبع و مخاطب داشته باشد. محمد نصیری کلی مدال المپیک، جهان و آسیایی دارد. زمان ما خیلی خوب بود، هیچ چیز مادی نداشتیم، ولی حیثیت و آبرو داشتیم. فوتبالیست‌ها الان دو تا ماشین روز دنیا، چند تا خانه، سه تا حواله و ... دارند، خدا بیشتر بدهد. اما باید به کسی جایزه بدهند که بیشتر زحمت می‌کشد.

وی ادامه داد: برخی از ورزشکاران از نظر مالی شرایط‌شان خوب نیست و مناعت طبع دارند و به هیچ جا و هیچ مسئولی هم رو نمی‌زنند، چون شخصیت را به ماشین، خانه، مال و اموال نمی‌دهند. اگر ورزشکاران غیرفوتبالی اعتراض کردند، حق داشتند. کشتی‌گیران‌مان در مسابقات جهانی طلا گرفتند و هیچ جوایزی به آن‌ها داده نشد و سری بعد در مسابقات اصلاً مدال نیاوردند. چنین وعده‌ها و تصممیاتی از سوی مسئولان باعث بی‌انگیزگی و دلزدگی سایر ورزشکاران می‌شود و بنظرم بهترین تصمیم گرفته شد تا تبعیض از بین برود.

نبی‌الله باقری‌ها، پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس درباره ابطال مجوز حواله خودروی فوتبالیست‌ها گفت: همه ورزشکاران غیر فوتبالی که به اهدای حواله‌های خودروی لوکس به فوتبالیست‌ها، اعتراض کردند حق دارند، چون اعطای جوایز به قهرمانان در کشورمان بسیار ناعادلانه است. تمام قهرمانان مرد و زن منهای فوتبال که برای کسب مدال جهانی و بازی‌های المپیک زحمت می‌کشند و حتی امکانات‌شان هم محدود است، پس استحقاق‌شان است که همانند فوتبالیست‌ها به آن‌ها هدیه داده شود، اما چرا مسئولی که این جایزه را برای فوتبالیست‌ها در نظر گرفت، فکرش را نکرده بود؛ این تصمیم برای ورزشی‌ها چالش به همراه دارد و عدالت در آن رعایت نشده است.

وحید قلیچ، دروازه‌بان اسبق تیم ملی درباره نیز در اینخصوص عنوان کرد: بازیکنانی که دنبال پول هستند و دنبال بیشتر کردن صفر‌های رقم قراردادشان هستند، دیگر داشتن خودروی لوکس خارجی برای آنها چیزی نیست. وقتی بازیکن می‌گوید ۱۰۰ میلیارد تومان قیمت اتومبیلم است، همین می‌شود. چند بازیکن هم خودرو لوکس چند صد میلیارد تومانی وارد کشور کردند، اما شنیدم می‌خواهند این اتومبیل‌ها را از آنها پس بگیرند. در حالی که اکثریت مردم ایران در طول یک ماه دنبال شندرغاز پول برای سیر کردن شکم خودشان هستند، نباید این همه تبیض بین مردم و فوتبالیست‌ها باشد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد این تصمیم و رأی قانونی برای از بین بردن حس تبعیض ناروا در میان اقشار جامعه به ویژه ورزشکاران اتفاقی مثبت و گامی رو به جلو خواهد بود و چنین تصمیماتی می‌تواند به تزریق حس امید و عدالت‌محوری بیش از پیش کمک کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *