رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

زنان؛ یک سوم جمعیت بی‌خانمان‌ها در آلمان

8:34 - 27 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۷۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان؛ یک سوم جمعیت بی‌خانمان‌ها در آلمان
بی‌خانمانی در آلمان به یک بحران مهارناپذیر تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – معضل بی‌خانمانی در آلمان پس رشد قابل توجه در سال‌های اخیر اکنون به وضعیت بحرانی رسیده است.

براساس گزارش انجمن فدرال مبارزه با بی‌خانمانی در آلمان، تعداد افراد بی‌خانمان در این کشور در قیاس با سال گذشته ۵۸ درصد رشد یافته است؛ حدود ۳۰ درصد آن‌ها زن هستند.

مهاجران و پناهجویان، از اصلی‌ترین گروه‌های تحت تاثیر بی‌خانمانی در آلمان هستند؛ در حالی که میزان بی‌خانمان‌های دارای پاسپورت آلمانی ۵ درصد افزایش یافته، تعداد بی‌خانمان‌های بدون تابعیت آلمان رشدی ۱۱۸ را ثبت کرده است.

بیش از یک چهارم افراد بی‌خانمان در آلمان کودکان و نوجوانان هستند.

زنان آلمانی نیز سهم عمده‌ای از جمعیت بی‌خانمان‌ها به ویژه بی‌خانمان‌های جدید را دارند؛ دلیل این امر رشد خشونت خانگی در آلمان است که شمار فزاینده‌ای قربانی برجای می‌گذارد؛ جمعیت زنان بی‌خانمان در آلمان عمدتا به‌عنوان جمعیت نامرئی شناخته می‌شوند..

جدیدترین آمار‌ها نشان می‌دهند که بخش عمده‌ای از افراد اخیرا بی‌خانمان شده در آلمان، زنان قربانی خشونت هستند.

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان به‌تازگی ضمن نگران‌کننده خواندن شمار بالای افراد بی‌خانمان تاکید کرد که جامعه نباید به این موضوع بی‌توجه باشد، به‌ویژه با فرا رسیدن فصل زمستان باید به این جمعیت در حال رشد کمک بیشتری شود.

یک کارشناس آلمانی در این باره می‌گوید: زنان بی‌خانمان به شکلی گسترده در معرض خطر هستند؛ آن‌ها به عنوان قربانیان خشونت در خیابان‌ها و اقامتگاه‌های ویژه قربانیان خشونت خانگی نیز با خشونت مواجه می‌شوند.
به گفته وی، در حالی که شمار زنان بی خانمان قربانی خشونت به سرعت افزایش می‌یابد، زمان انتظار اسکان در اقامتگاه‌های ویژه قربانیان خشونت خانگی به ۲ تا ۳ سال رسیده است.

حدود یک سوم افراد بی‌خانمان در آلمان را زنان تشکیل می‌دهند؛ دلایل رشد بحران بی‌خانمانی در میان زنان آلمانی گذشته از رشد خشونت خانگی، بیماری، از دست دادن شغل و فروپاشی خانواده هستند.

با فرا رسیدن فصل زمستان نگرانی‌ها درباره خطر مشکلات جدی سلامتی برای بی‌خانمان‌ها افزایش یافته است؛ افراد بی‌خانمان در فصل زمستان در معرض خطر هیپوترمی و سرمازدگی هستند.

پیشتر دنیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر در پایان سفر پنج روزه خود به آلمان، اعلام کرد که مشکلات مداوم دسترسی به حقوق اجتماعی در آلمان به سطح نگران‌کننده فقر، نابرابری اجتماعی و بی‌خانمانی منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت به شکلی گسترده و قابل توجه از فقر و نابرابری اجتماعی فزاینده در آلمان رنج می‌برند، از وضعیت حقوق کودکان معلول در این کشور و رنج آنان از فقر ابراز نگرانی کرد.

میاتوویچ همچنین با اشاره به بی‌خانمانی فزاینده در آلمان از رشد سریع این بحران در میان گروه‌های افراد به حاشیه رانده شده ابراز نگرانی کرد.

او گفت: حقوق اجتماعی، حقوق بشر است و موجب تعهدات دولت می‌شود؛ من نگران تاثیر بلندمدت فقر، بی‌خانمانی و طرد اجتماعی بر دسترسی گسترده‌تر به حقوق، از جمله بهداشت، آموزش با کیفیت، حق زندگی خصوصی، حقوق مدنی و مشارکت سیاسی هستم؛ این عوامل گاهی منجر به افزایش نژادپرستی می‌شوند و بر انسجام اجتماعی تاثیر منفی می‌گذارند.

در عین حال، به گزارش «alestiklal»، به گفته کارشناسان مشکل بی‌خانمانی در آلمان به‌عنوان یک مسئله مهم اجتماعی در سال‌های اخیر به حادترین میزان ممکن رسیده است؛ آلمان از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی جمعیت بی‌خانمان‌ها بوده است؛ شیوع کرونا و پیامد‌های اقتصادی متعاقب آن به تشدید بیشتر بحران بی‌خانمانی در این کشور منجر شد.

پیش‌بینی می‌شود که بحران بی‌خانمانی در آلمان تا سال ۲۰۲۵ به رقمی بی‌سابقه برسد که سبب رقم خوردن بدترین بحران بی‌خانمانی این کشور در ۲۰ سال گذشته است.

در حالی که بحران بی‌خانمانی در آلمان تا چندی پیش بیشتر مهاجران را هدف قرار می‌داد، اکنون با اضافه شدن جمعیت عمومی به این بحران، وضعیت برای بی‌خانمان‌ها بدتر نیز شده است.

در چنین شرایطی با افزایش جمعیت اقامتگاه‌های موقت افراد بی‌خانمان و تبعیض علیه مهاجران، آن‌ها اکنون ناچار به خیابان‌خوابی شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *