جهان در آستانه بدترین بحران بشردوستانه یک دهه گذشته

12:59 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جهان در آستانه بدترین بحران بشردوستانه یک دهه گذشته
پیش‌بینی‌ها از وخامت اوضاع بشردوستانه جهان در سال ۲۰۲۴ حکایت دارند.

خبرگزاری میزان – روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ در حالی سپری می‌شوند که شمار قابل توجهی از مردم جهان در این سال در مقیاسی گسترده با رنج‌های بشری حل ناشدنی مواجه شدند؛ درگیری‌های مرگ‌بار، پیامدهای ویرانگر تغییرات آب‌وهوایی، غیرنظامیان گرفتار در میان میدان‌های جنگ‌ها، آوارگی اجباری، زلزله، سیل، آتش‌سوزی و خشکسالی‌های رنج‌دهنده و گرسنگی‌ها و بیماری‌های مرگ‌بار اما قابل پیشگیری.

اما بارقه‌های امید در میانه گردباد بحران‌های درهم تنیده همچنان سوسو می‌زنند؛ زنان، مردان و کودکان گرفتار در بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان موفق شدند سال ۲۰۲۳ را به پایان رسانده و خود را به سال جدید برسانند، اما بررسی شرایط نشان می‌دهد که بدترین بحران کمبود بودجه برای عملیات‌های بشردوستانه در سال‌های اخیر در سال آینده رخ می‌دهد.

تیرگی چشم‌انداز بحران کمبود بودجه برای عملیات‌های بشردوستانه زمانی آشکارتر می‌شود که نگاهی به وخامت بدترین بحران‌های انسانی در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ نگاه کنیم.

وضعیت غزه بد است و در مسیر بدتر شدن پیش می‌رود؛ هیچ چشم‌اندازی برای جنگ جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه وجود ندارد.

تقریبا ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان (معادل جمعیت سومین کشور پر جمعیت جهان) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

درگیری‌های جدید و تازه در سراسر جهان با پیامد‌های عمیق و طولانی مدت که تقریبا هیچ یک از آن‌ها حل نمی‌شود رخ می‌دهند؛ درگیری‌های بزرگ ژئواستراتژیکی مهم و حیاتی به درگیری‌های حل نشده دیگر می‌پیوندند که میلیون‌ها نفر را بحران‌های طولانی مدت نگه داشته‌اند.

وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در مسیر بدتر شدن پیش می‌رود و با رقم زدن بلایای مختلف در سراسر جهان ویرانی برجای می‌گذارد.

نتیجه همه بحران‌های مذکور این شده که شمار آوارگان در سراسر جهان از هر زمان دیگری از ابتدای قرن حاضر، بیشتر شده است؛ اکنون از هر ۷۳ نفر در سراسر جهان یک نفر آواره است، میزانی که رشد ۲ برابری را در یک دهه گذشته نشان می‌دهد.

۱۷۵ میلیلون نفر در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح در شرایط مرگ‌بار زندگی می‌کنند.

تقریبا یک کودک از هر پنج کودک در جهان در حال زندگی در منطقه درگیری یا در حال فرار از چنین منطقه‌هایی هستند

.
۲۵۸ میلیون نفر، با ناامنی غذایی حاد یا بدتر از آن مواجه هستند و از آنجایی که شیوع بیماری‌های همه‌گیر همچنان باعث تلفات قابل توجه جانی می‌شود، شیوع مرگ‌بار وبا در ۲۹ کشور به سرعت قربانی می‌گیرد.

در افغانستان ۱۰ میلیون نفر از ماه مه تا نوامبر به کمک‌های غذایی دسترسی نداشتند.

در میانمار بیش از نیم میلیون نفر در شرایط نامناسب زندگی رها شدند.

در یمن بیش از ۸۰ درصد از مردم به آب و سرویس بهداشتی دسترسی ندارند.

درگیری‌های مسلحانه، اقتصاد‌های در حال فروپاشی و وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در حال وارد کردن صدمات ویرانگر بر آسیب‌پذیرترین جوامع در سراسر جهان هستند و گرسنگی فاجعه‌بار، آوارگی گسترده و شیوع بیماری را سبب می‌شوند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که جهان ۲۰۲۴ با بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه طی یک دهه گذشته مواجه می‌شود، زیرا فشار اقتصادی نابرابر، بلایای آب‌وهوایی، شیوع بیماری‌ها و درگیری‌ها شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه را در میانه کاهش بودجه این نوع کمک‌ها به ۲۲۸ میلیون نفر رسانده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *