بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان در سال ۲۰۲۳

10:16 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۹۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان در سال ۲۰۲۳
جهان در حالی روز‌های پایانی سال ۲۰۲۳ را سپری می‌کند که بدترین بحران‌های بشردوستانه این سال همچنان مرگ‌بار جان انسان‌ها را می‌گیرند.

خبرگزاری میزان – سال ۲۰۲۳ به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و جنگ غزه همچنان به‌عنوان مهم‌ترین و فاجعه‌بارترین بحران بشردوستانه جهان ادامه دارد.

سال ۲۰۲۳ مملو از بحران‌های انسانی و بشردوستانه ناشی از درگیری، شوک‌های تغییرات آب‌و‌هوایی و ناامنی غذایی مرگ‌بار و آفریقا کانون این بحران‌ها بود.

این شرایط در حالی رخ داد که میزان کمک‌های بشردوستانه در سال جاری میلادی به دلایل متعددی کاهش یافت؛ در عین حال، ارزش‌های اخلاقی و پایبندی به اصول و قواعد حقوق بشری و بشردوستانه بیش از هر زمان دیگری به حاشیه رفت.

مهم‌ترین بحران‌های بشردوستانه جهان در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر هستند:

سودان: سودان همچنان با یک بحران انسانی فاجعه‌بار ناشی از جنگ مستمر مواجه است؛ نیاز‌های بشردوستانه در این کشور آفریقایی در بالاترین سطح قرار دارد.

حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم سودان به همین دلیل ناچار به مهاجرت به کشور‌های همسایه شدند؛ این در حالی است که بسیاری از جوامع میزبان آن‌ها مانند چاد و اتیوپی خود تحت شرایط اضطراری قرار داشته و به شدت آسیب‌پذیر هستند.

بورکینافاسو: این کشور آفریقایی تحت تاثیر یک بحران انسانی چندبعدی ناشی از خشونت/ناامنی مسلحانه، فشار‌های جمعیتی، تغییرات آب‌وهوایی و بحران‌های بهداشتی است؛ بی‌ثباتی سیاسی بر ابعاد و عمق بحران بشردوستانه در این کشور افزوده است.

جمهوری دموکراتیک کنگو: تشدید درگیری‌های مسلحانه و شیوع مکرر بیماری‌های همه‌گیر در این کشور آفریقایی سبب بروز تلفات سنگین به‌ویژه در میان کودکان شده است.

براساس گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه، این کشور میزبان دومین تعداد آوارگان داخلی در جهان است و بیشترین تعداد موارد نقض جدی حقوق کودکان را در سال ۲۰۲۲ داشته است.

میانمار: بحران بشردوستانه در این کشور آسیایی که با درگیری‌های داخلی مکرر تشدید می‌شود، تحت تاثیر بروز طوفان افزایش یافته است؛ اقلیت مسلمان و کودکان اصلی‌ترین قربانیان خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند.

هائیتی: آشفتگی سیاسی، افزایش خشونت‌های مسلحانه، تجدید حیات وبا، سوءتغذیه و تورم سرسام آور ترکیبی ویرانگر از تهدید‌ها را در این کشور آمریکایی ایجاد کرده‌اند.

اتیوپی: ترکیب درگیری‌های مرگ‌بار در شمال این کشور آفریقایی با خشکسالی شدید منجر به بروز بحران بشردوستانه جدی در این کشور شده است.

یمن: یمن، کشوری واقع در غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ شاهد یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشردوستانه جهان بود؛ ۲۱.۶ میلیون نفر از جمعیت این کشور معادل سه چهارم جمعیت آن به دلیل درگیری‌های مسلحانه، بحران اقتصادی مداوم، خطرات طبیعی مکرر و اختلال در خدمات عمومی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سومالی: این کشور آفریقایی یک دوره خشکسالی تاریخی و پیامد‌های دهه‌ها درگیری نظامی را تجربه می‌کند؛ سیل‌های ناگهانی جولای ۲۰۲۳ به آوارگی شمار بیشتری از خانواده‌های سودانی منجر شد و بر وخامت اوضاع بشردوستانه در این کشور افزود.

سودان جنوبی: این کشور از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان، شاهد هجوم پناهجویان است؛ این امر بر اقتصاد بحران‌زده سودان جنوبی تاثیری منفی داشته است.

این کشور به شدت در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیر است و تاکنون از چند موج شیوع بیماری‌های همه‌گیر متاثر شده است.

بنگلادش: پنج سال پس از بحران روهینگیا در میانمار، این کشور آسیایی میزبان حدود یک میلیون مسلمان میانماری است که عمدتا در منطقه کاکس بازار اسکان داده شده‌اند.

میلیون‌ها نفر در سراسر این کشور سالانه تحت تاثیر سیل‌ها و طوفان‌های ویرانگر قرار می‌گیرند؛ ترکیب این عوامل سبب تشدید بحران بشردوستانه در بنگلادش در سال ۲۰۲۳ شد.

افغانستان: به موازات تشدید بحران بشردوستانه در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه نیز در این کشور افزایش می‌یابد؛ بیش از ۶۴ درصد خانواده‌های افغانستانی قادر به تامین نیاز‌های اولیه خود نیستند.

غزه: بدترین بحران بشردوستانه حال حاضر جهان در این سرزمین فلسطینی در جریان است؛ این منطقه که در ۱۷ سال گذشته تحت محاصره قرار داشته و از ۸ اکتبر (۱۶ مهر) تحت محاصره کامل قرار گرفته، طی ۲ ماه گذشته زیر بمباران رژیم صهیونیستی قرار داشته است.

این بمباران مستمر و جنایت‌های مکرر سبب شد تا غزه از بزرگ‌ترین زندان روباز جهان به بزرگ‌ترین گورستان دسته‌جمعی به‌ویژه برای کودکان تبدیل شود؛ تاکنون حدود ۲۰ هزار فلسطینی در غزه بر اثر حملات رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

آمار‌های هولناک مربوط به آوارگی و جابجایی اجباری، تخریب ساختمان‌های مسکونی و غیرنظامی، از فعالیت خارج شدن بیمارستان‌ها، قطع برق، اتمام سوخت، ... نشان‌دهنده عمق بحران بشردوستانه در غزه هستند.

اکنون غزه بر لبه پرتگاه فاجعه بشردوستانه ایستاده است و فقط پایان جنگ و تسهیل و تسریع کمک‌های بشردوستانه می‌تواند مانع از سقوط غزه به این ورطه مرگ‌بارتر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *