پرونده حمید نوری؛ ممانعت سوئد از دسترسی به پزشک

10:17 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۱۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده حمید نوری؛ ممانعت سوئد از دسترسی به پزشک
بازداشت حمید نوری در سوئد به بیش از ۴ سال رسیده و همچنان مقام‎های زندان از دسترسی این شهروند ایرانی به پزشک جلوگیری می‌کنند.

خبرگزاری میزان – حمید نوری آبان سال ۱۳۹۸ در فرودگاه استکهلم بازداشت و به سلول انفرادی منتقل شد و از آن زمان تاکنون همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برد.

شرایط حمید نوری در طول این مدت بیش از ۴ سال از جنبه‌های بسیاری قابل بررسی است و حقوق بسیاری از او نقض شده است.

حق درمان برای زندانی

در قوانین حقوقی و کیفری انواع مختلفی از حقوق برای فرد زندانی برشمرده شده و یکی از آن‌ها حق درمان است.

براساس این حق، زندان موظف به ارائه خدمات درمانی به زندانی به طور دوره‌ای و در صورت بروز بیماری برای زندانی است.

حقوق بهداشتی و درمانی زندانیان در حقوق بین‌الملل نیز تعریف شده و مکانیسم‌هایی برای تضمین حقوق افراد در بازداشت برای تحقق بالاترین استاندارد سلامتی وجود دارد.

خودداری زندان سوئد از دسترسی حمید نوری به چشم پزشک

حمید نوری مدتی پس از بازداشت در زندان سوئد به مقام‎های زندان از مشکل بینایی خود گزارش داده و درخواست معالجه از سوی چشم پزشک را کرد.

این درخواست در سال‌های اخیر تاکنون چندین بار از سوی حمید نوری و وکلای وی مطرح شده، اما اکنون که بیش از ۴ سال از بازداشت حمید نوری در زندان می‌گذرد مقامات سوئدی با این درخواست موافقت نکردند.

اعتراض شدید حمید نوری

تیر سال ۱۴۰۱ و حدود ۲ ماه پس از اتمام روند دادگاه بدوی، حمید نوری در تماس کوتاه تلفنی با خانواده، تاکید کرد که همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برد و علی‎رغم تشدید مشکلات بینایی، امکان دسترسی به چشم پزشک را هم نداشته است.

در همان زمان مجید نوری، فرزند حمید نوری، در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان گفت: پدرم از دسترسی به خدمات پزشکی محروم است و همچنین این اجازه را به وی ندادند که به چشم‌پزشک دسترسی داشته باشد.

فرزند حمید نوری تاکید کرد که این شهروند ایرانی با وجود نیاز مبرم، همچنان به چشم‌پزشک و هیچ خدمات پزشکی دیگری دسترسی ندارد.

این اعتراض بار‌ها از سوی خانواده حمید نوری مطرح شد و وکلای وی نیز در دادگاه از این موضوع انتقاد کردند.

عطیه نوری، فرزند حمید نوری نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان از این موضوع انتقاد کرد و گفت: مشکل جسمانی اصلی که حمید نوری را در بازداشتگاه سوئد آزار می‌دهد ضعف بینایی است و با این وجود مقامات زندان اجازه معاینه وی از سوی چشم پزشک را نمی‌دهند.

مرکز رسانه قوه قضاییه نیز در آبان سال ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای که به مناسبت سومین سالروز بازداشت حمید نوری منتشر کرده بود، به این موضوع اشاره کرده و در بیانیه خود نوشت: حمید نوری با ضعیف شدن خطرناک چشمان و احتمال کوری روبرو است و علی‎رغم درخواست‌ها و پیگیری‌های مکرر از دستگاه قضایی و زندان سوئد هنوز اجازه دسترسی این شهروند ایرانی به چشم پزشک صادر نشده است.

ادعای عجیب دادستان به درخواست حمید نوری

در حالی که در طول این مدت، بینایی حمید نوری دچار ضعف شده، یکی از درخواست‌های وی مراجعه به چشم پزشک و تعویض نمره عینک بوده است و با این وجود همواره این درخواست با پاسخ منفی بازداشتگاه مواجه شده است.

خرداد گذشته و در جریان دوازدهمین جلسه دادگاه تجدید نظر، دادستان در اظهارات خود ادعایی عجیب را مطرح کرده و مدعی شد که «درخواست برای تعویض عینک به عنوان خدمات پزشکی زندان در نظر گرفته نمی‌شود!»

خودداری از ارائه درمان در پی ابتلای حمید نوری به کرونا

عطیه نوری در بخشی دیگر گفت: پدرم چند بار در زندان بیمار و به کرونا نیز مبتلا شده، اما حتی پس از ابتلای وی به بیماری کرونا نیز بازداشتگاه سوئد از ارائه خدمات پزشکی و درمانی خودداری کرد و تنها چند قرص مسکن را در اختیار وی قرار داد.

وی افزود: اردیبهشت ماه (۱۴۰۱) روند دادگاه پدرم تمام شد و در آن زمان قاضی حکم به لغو محدودیت‌های تماس و ملاقات و انفرادی داد، اما با این وجود نه‌تنها محدودیتی لغو نشده بلکه برخی محدودیت‌های بیشتر نیز اعمال شده است.

نوری بیان کرد: حتی کنسولگری ایران خواستار معاینه حمید نوری از سوی یک چشم پزشک شده و پیشنهاد اعزام پزشک کنسولگری به بازداشتگاه نیز مطرح شده، اما مقام‌های زندان سوئد این پیشنهاد را نیز رد کرده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *