استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه

9:02 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۰۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه
محاصره و تجاوز رژیم صهیونیستی به شیوع بیماری‌ها در نوار غزه منجر شده و نسل‌کشی در این باریکه را تشدید می‌کند.

خبرگزاری میزان – نوار غزه در حال تبدیل شدن به یک منطقه فاجعه‌بار است، زیرا بیماری‌های عفونی و اپیدمی‌ها به گونه‌ای وحشتناک و بی‌سابقه در تاریخ مدرن گسترش می‌یابند.

بیش از ۴۵ درصد از حدود ۲.۳ میلیون نفری که در نوار غزه زندگی می‌کنند کودک هستند و همه ساکنان غزه نه‎تنها به دلیل بمب‌ها و موشک‌های مرگبار، بلکه به دلیل همه‌گیری‌ها و بیماری‌های عفونی ناشی از جنگ و محاصره و کمبود تجهیزات بهداشتی در خطر مرگ قرار دارند.

هشدار درباره فاجعه بهداشت عمومی در غزه

با توجه به تعداد بی‌سابقه و ازدحام بیش از حد آوارگان، نهاد‌های حقوق بشری هشدار داد که فقدان آب آشامیدنی سالم، بهداشت نامناسب و سوءتغذیه مطمئناً به یک فاجعه بهداشت عمومی منجر خواهد شد.

استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه

۶۵ روز پس از حملات خون‌بار هوایی، زمینی و دریایی رژیم صهیونیستی در سرتاسر نوار غزه، بیش از ۱.۸ میلیون نفر در مناطق جغرافیایی در مراکز پناهگاهی پرجمعیت محدود شدند.

این پناهگاه‌ها نرخ بالایی از بیماری‌های عفونی مانند اسهال، عفونت‌های حاد تنفسی و پوستی و بیماری‌های مرتبط با بهداشت را به دلیل ازدحام بیش از حد، شرایط غیربهداشتی و کمبود سرویس‌های بهداشتی ثبت می‌کنند.

در همین حال، نگرانی فزاینده‌ای در مورد افراد آسیب‌پذیری که با شرایط دشوار اردوگاه‌ها مواجه هستند، از جمله افراد ناتوان، زنان باردار، مادران دارای نوزاد تازه متولد شده، افراد آسیب‌دیده و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، وجود دارد.

تخریب زیرساخت‌های حیاتی

همراه با بحران قطع برق، کمبود سوخت منجر به تعطیلی کلی کارخانه‌های نمک‌زدایی و فاضلاب شده و خطر گسترش عفونت‌های باکتریایی را به شدت افزایش می‌دهد، زیرا آب آشامیدنی آلوده بیماری‌های مرتبط با اسهال مانند اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال را منتقل می‌کند.

استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه

از زمان آغاز نسل‌کشی، رژیم صهیونیستی عرضه سوخت و برق به غزه و همچنین لوله‌هایی را که معمولا آب غزه را تامین می‌کند، قطع کرده است و ۹۶ درصد از منابع آبی این باریکه سال‌ها قبل از خشونت‌های مداوم، «نامناسب برای مصرف انسان» تلقی می‌شد.

خطرات مربوط به تجمع زباله در محله‌های مسکونی به دلیل چالش‌های شدیدی که خدمه شهرداری در جمع‌آوری زباله‌ها با آن مواجه هستند (با توجه به بحران سوخت و حملات رژیم صهیونیستی) و با توجه به ناتوانی آن‌ها در دسترسی به محل‌های دفن زباله اصلی در مرز غزه که روزانه ۲ هزار تن زباله را دفع می‌کنند، در حال افزایش است.

استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه

شیوع گسترده بیماری

براساس شواهد جمع‌آوری شده از سوی نهاد‌های حقوق بشری از پزشکان، مقامات بهداشتی و سازمان‌های امدادی بین‌المللی، بیش از ۲۰ هزار مورد مربوط به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی تنها در هفته اول این ماه ثبت شده است.

 در شرایط عادی، نوار غزه حدود ۲ هزار مورد در ماه مربوط به انواع بیماری‌های تنفسی را ثبت می‌کند.

کمبود شدید گاز پخت‌وپز به دلیل محاصره رژیم صهونیستی منجر به اتکای شدید به جایگزین‌های کمتر ایمن مانند هیزم، ضایعات چوب و سوزاندن زباله شده است که خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را دو برابر می‌کند.

بیش از ۵۰ مورد اسهال شدید در ماه نوامبر گزارش شده که کودکان زیر ۵ سال نیمی از این موارد را تشکیل می‌دهند؛ با توجه به سوءتغذیه و سلامت جسمی ضعیفی که جمعیت غزه به‌ویژه کودکان تجربه می‌کنند، باید توجه داشت که اسهال شدید ممکن است کشنده باشد.

شیوع بی‌سابقه بیماری‌های التهابی پوستی نیز گزارش شده است که شامل بیش از ۵ هزار مورد آبله، ۱۹ هزار مورد بثورات پوستی و ده‌ها هزار مورد آنفولانزای شدید است.

استفاده رژیم صهیونیستی از بیماری‌ و اپیدمی‌ برای تشدید نسل‌کشی غزه

در حالی که موارد ابتلا به هپاتیت C نیز در مناطق مختلف نوار غزه تایید شده است، آگاهی از شدت گسترش آن و تعداد دقیق عفونت‌ها به دلیل ناتوانی در انجام آزمایش‌های پزشکی لازم در بیمارستان‌های محلی و نیاز به ارسال نمونه به خارج از غزه غیرممکن است.

این خطر در نتیجه شیوع بیماری‌های عفونی و اپیدمی‌ها، همراه با سوءتغذیه، کمبود تجهیزات پزشکی و فروپاشی سیستم بهداشت، دو برابر شده است، زیرا اکثر بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند.

نهاد‌های حقوق بشری خطرات مرتبط با کمبود دارو‌های کنترل عفونت و لوازم مورد نیاز برای ضدعفونی در بیمارستان‌های محلی را برجسته کرد؛ بدون این دارو‌ها و لوازم، سلامت بیماران می‌تواند به‌سرعت بدتر شود و آن‌ها با خطر مرگ مواجه شوند، به‌ویژه در مورد کودکان که واکسیناسیون تنها برای درصد کمی از کودکان غزه -کمتر از ۱۰ درصد- برای هفته‌ها در دسترس است.

سازمان‌های حقوق بشری بر نیاز فوری به آتش‌بس در نوار غزه و رفع محاصره شدید رژیم صهیونیستی که بر غیرنظامیان به‌عنوان مجازات دسته‌جمعی تحمیل شده است، تاکید کردند.

گروه‌های حقوق بشری هشدار دادند که محاصره به‌خودی خود یک جنایت جنگی است و باید از سوی جامعه بین‌المللی متوقف شود تا جان غیرنظامیان غزه که قرار است براساس حقوق بین‌الملل مورد حمایت قرار گیرند، حفظ شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *