جزئیات طرح ترامپ برای بازگشت به قدرت؛ درباره برنامه «اِف» چه می‎دانیم

16:48 - 07 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۸۱۳
جزئیات طرح ترامپ برای بازگشت به قدرت؛ درباره برنامه «اِف» چه می‎دانیم
کارشناسان هشدار می‌دهند که آمریکا با آغاز دومین دوره احتمالی ریاست‌جمهوری ترامپ ممکن است شاهد تضعیف دولت در این کشور باشد.

خبرگزاری میزان - دونالد موینیهان، کارشناس سیاست عمومی از دانشگاه جورج تاون و کارشناس امور اداری در مقاله‌ای که در «نیویورک تایمز» منتشر شده، نسبت به دوره دوم احتمالی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هشدار داده است.

موینیهان نوشته خود را این‌گونه آغاز می‌کند: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد فعلی با عبارات آخرالزمانی بیان می‌کند «یا دولت پنهان آمریکا را نابود می‌کند یا ما دولت پنهان را نابود می‌کنیم»؛ این یک تهدید توخالی نیست؛ او یک برنامه واقعی برای تغییر کامل دولت آمریکا دارد؛ این برنامه، دولت را تضعیف و دموکراسی ما را تهدید خواهد کرد. 

وی گفت که دولت دوم ترامپ با دولت نخست وی بسیار متفاوت خواهد بود؛ طرح ترامپ برای جمع‌آوری قدرت از سوی مجموعه‌ای از سازمان‌های محافظه‌کار که او را احاطه کرده‌اند، با مرکزیت بنیاد «هریتیج» و پروژه ۲۰۲۵ آن، ایجاد شده است. 

این طرح وفاداری شخصی به ترامپ را به‌عنوان ارزش مرکزی در استخدام، فرآیند‌ها و نهاد‌های دولتی در نظر می‌گیرد.

به گفته موینیهان، این طرح سه بخش عمده دارد.

بخش نخست

نخستین بخش، قرار دادن وفاداران به ترامپ در سمت‌های انتصابی است؛ ترامپ معتقد بود که مقاومت در برابر ریاست‌جمهوری او شامل منصوبان خودش نیز بوده است؛ بنیاد هریتیج و ده‌ها سازمان دیگر همسو با ترامپ در حال بررسی نامزد‌ها برای انتصاب احتمالی ۲۰ هزار نفر از حامیان وفادار او هستند. 

آن‌ها در هر آژانسی در سراسر دولت، از جمله آژانس‌های مسئول حفاظت از محیط زیست، تنظیم ایمنی محل کار، جمع‌آوری مالیات، تعیین سیاست مهاجرت، حفظ برنامه‌های شبکه ایمنی، نمایندگی از منافع آمریکا در خارج از کشور و موارد دیگر قرار خواهند گرفت. 

این‌ها محافظه‌کارانی نیستند که از روی احساس وظیفه میهن‌پرستانه با اکراه به ترامپ خدمت می‌کنند، بلکه افراد مشتاق کمک به رئیس‌جمهوری هستند که ۲ بار استیضاح شده‌ است؛ کسی که تلاش کرد نتایج یک انتخابات را تغییر دهد. 

تحقیقات علوم سیاسی که اثرات سیاسی شدن را بر آژانس‌های فدرال بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که منصوبان سیاسی، به‌ویژه افراد بی‌تجربه، با عملکرد ضعیف‌تر در دولت و پاسخگویی کمتر به مردم و کنگره رابطه مستقیم دارند.

بخش دوم طرح ترامپ

بخش دوم طرح ترامپ ترساندن کارمندان دولتی برای تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های او است؛ ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری خود برای انجام این کار یک فرمان اجرایی را که امضا کرده بود، اما هرگز تا پایان نخستین دولت خود آن را اجرا نکرد.

دستور برنامه «اِف (F)» به او این امکان را می‌دهد که بسیاری از این مقام‌ها را به منصوبان سیاسی خود تبدیل کند؛ برنامه «اف» عمیق‌ترین تغییر در سیستم خدمات کشوری از زمان ایجاد آن در سال ۱۸۸۳ خواهد بود.

رئیسان‌جمهور آمریکا در حال حاضر می‌توانند حدود ۴ هزار پست انتصابی سیاسی را در سطح فدرال پر کنند؛ این موضوع هم‌اکنون آمریکا را از نظر درجه سیاسی شدن دولت در میان دموکراسی‌های مشابه، به یک کشور در واقع بدون دموکراسی تبدیل می‌کند. 

تدوین‌کنندگان برنامه اف پیشنهاد کرده‌اند که از آن برای اختصاص ۵۰ هزار منصب دیگر به افراد وفادار به ترامپ استفاده شود؛ دیگر نامزد‌های ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه نیز متعهد شده‌اند که از برنامه اف استفاده کنند. 

به گفته موینیهان، برنامه اف برای عملکرد دولت یک فاجعه خواهد بود؛ سیستم‌های پرسنل دولتی مبتنی بر شایستگی بهتر از بوروکراسی‌های سیاسی شده‌تر عمل می‌کنند. 

برنامه «اف» همچنین به دموکراسی آسیب می‌رساند؛ تدوین‌کنندگان الزامی را در خود قانون اساسی گنجانده بودند که مقام‌های دولتی سوگند وفاداری خود را به قانون اساسی ابراز کنند؛ کاربرد این سوگند یادآوری اهمیت قانون در مقابل کارمندان و مناصب دولتی بود. 

با استفاده از برنامه اف برای مطالبه وفاداری شخصی، ترامپ حفظ این سوگند را برای این افراد دشوارتر می‌کند.

بخش سوم

بخش سوم طرح اقتدارگرایانه ترامپ ایجاد یک چارچوب قانونی است که به او اجازه دهد از منابع دولتی برای محافظت از خود استفاده کند، به دشمنان سیاسی خود حمله کند و بدون تایید کنگره، اهداف سیاسی خود را پیش ببرد؛ وکیل‌های داخلی دولت می‌توانند برخی اقدام‌های قانونی را مسدود کنند. 

این مربوط به محافظه‌کاری نیست؛ این درباره یافتن وکیل‌هایی است که مایل به ایجاد یک منطق قانونی برای انگیزه‌های استبدادی او هستند.

موینیهان، در پایان به آمریکایی‌ها هشدار داد: اگر ترامپ فرصتی برای اجرای برنامه‌های مختلف خود داشته باشد، باید انتظار یک دولت ضعیف‌تر در آمریکا، خدمات عمومی بدتر و از بین بردن محدودیت‌های قدرت ریاست‌جمهوری را داشته باشید. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *