رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کانادا

9:09 - 18 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۰۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کانادا
کانادا در سال‌های اخیر با روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر مواجه بوده است.

خبرگزاری میزان – مصرف و سوءمصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر در کانادا با نرخ بالایی قربانی می‌گیرد و منتقدان، عملکرد دولت را در این زمینه یکی از عوامل اصلی می‌دانند.

بحران مصرف و سوءمصرف مواد مخدر در کانادا در سال‌های اخیر در مسیر رشد کنترل ناپذیری قرار گرفته است؛ سرعت و گستردگی این روند رو به رشد به حدی است که اقدام‌های دولت کانادا برای مقابله با این بحران کارایی چندانی نداشته است.

در حالی که نرخ مصرف متامفتامین در کانادا در حال افزایش بوده و بحران پیچیده مواد مخدر را در این کشور وخیم‌تر می‌کند، منتقدان و کارشناسان تاکید دارند که دولت کانادا نتوانسته است هم پای این بحران حرکت کند و به همین دلیل قدرت کنترل آن را از دست داده است.

آن‌ها تاکید دارند که تسهیل دسترسی مردم به مواد مخدر مانند قانونی کردن ماری جوانا نه تنها نتوانسته است از تشدید بحران جلوگیری کند، بلکه برخلاف ادعا‌ها این چنین طرح‌هایی دلسوزانه نیستند.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ شهروند کانادایی بر اثر سوءمصرف مواد مخدر و مسمومیت‌های دارویی جان خود را از دست دادند.

موضوع نگران کننده در این رابطه کاهش میانگین سنی قربانیان این بحران است.

۸۷ درصد این مرگ و میر‌ها در استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا و انتاریو رخ دادند؛ استان‌هایی که محل سکونت بومیان هستند.

در واقع، بومیان کانادایی با نرخ نامتناسبی قربانی بحران سوءمصرف مواد مخدر می‌شوند.

باید توجه داشت که مرگ و میر زندانیان بر اثر سوءمصرف مواد مخدر نیز به چالشی جدی برای سیستم زندان‌های کانادا تبدیل شده است.

نکته قابل توجه در این باره، عدم ثبت اطلاعات و داده‌های مربوط به مرگ و میر‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در بیشتر استان‌های کانادا است؛ با وجود این، داده‌های موجود نشان می‌دهند که مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در کانادا در سال ۲۰۲۳ در روند صعودی قرار دارد.

اخیرا نشریه پزشکی «لانست»، در بخشی از گزارش خود درباره بحران مواد مخدر آورده بود که در قاره آمریکا، بحران مواد افیونی به ویژه آمریکا و کانادا را تحت تاثیر قرار داده است و بخش عمده قربانیان این بحران را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش «لانست» در سال ۲۰۱۹، مواد مخدر به ترتیب مسئول ۱۵.۸ و ۶.۴ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا و کانادا بودند؛ این وضعیت اضطراری سبب راه‌اندازی کمیسیون «استانفورد-لانست» در سال ۲۰۲۲ شد، که تاکید دارد که بحران مواد مخدر آمریکای شمالی از یک شکست نظارتی چند سیستمی سرچشمه گرفته است.

«لانست» توضیح داد که در آمریکای شمالی، استفاده از فنتانیل یک مشکل رو به رشد است؛ این در حالی است که اطلاعات کمی در مورد وضعیت استفاده از فنتانیل در دیگر کشور‌های قاره آمریکا وجود دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *