رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان سمنان: امر کارشناسی در روند رسیدگی قضایی ضروری است

14:13 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۷۶۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان سمنان: امر کارشناسی در روند رسیدگی قضایی ضروری است
رئیس کل دادگستری استان سمنان با تاکید بر ضرورت امر کارشناسی در روند رسیدگی قضایی گفت: کارشناس با تشخیص صحیح؛ جهل و ابهام را از پرونده برطرف کرده و چهره واقعی حقیقت را نمایان می‌کند.

خبرگزاری میزان - محمد جعفر عبدالهی با اشاره به بخشی از آیه ۴۳ سوره نحل گفت: یک اصل کلی در این آیه مطرح است و آن مراجعه به اهل علم و کارشناسی در ابهامات، یعنی هرچه را نمی‌دانید از آگاهان و اهل خبره‌ی آن سوال کنید.

وی تصریح کرد: لازمه پرسش، قبولی و ترتیب اثر دادن است، درغیر این‌صورت پرسش بیهوده تلقی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان امر کارشناسی را در روند رسیدگی قضایی ضروری دانست و افزود: کارشناس با تشخیص صحیح؛ جهل و ابهام را از پرونده برطرف کرده و چهره واقعی حقیقت را نمایان می‌کند، به عبارتی با موضوع شناسی به حکم یابی کمک می‌کند.

عبدالهی، بااشاره به سه اصل مورد تأکید رئیس قوه قضائیه گفت: کارشناسان، در چارچوب قوانین با دقت، شفاف و امانت دارانه اظهار نظر کنند و با سرعت عمل مناسب، ضمن جلوگیری از بروز تأخیر در رسیدگی قضایی در کاهش مشکلات مردم سهیم باشند.

وی ادامه داد: با هوشمند سازی حوزه کارشناسی قضایی، روند ارجاع به کارشناسان ساماندهی شده وعلاوه بر توزیع عادلانه به کارشناسان، شائبه و مفسده‌های احتمالی کاهش یافته و امکان اظهارنظر افراد غیرمتخصص از بین رفته است.

عبدالهی، عنوان کرد: استان سمنان در زمره استان‌های پیشرو در اجرای سامانه ارجاع هوشمند به کارشناس است و کارشناسان منتخب به زمان مقررشده در قرار‌های صادره توجه ویژه داشته و مسئولانه نسبت به شفاف‌سازی از ابهامات و پاسخ مشخص و معین به سوالات اقدام کنند.

وی اولویت بندی برای رفع برخی موضوعات را از مسئولان آن مرکز مطالبه کرد و گفت: کمبود کارشناس رسمی در برخی از رشته‌ها نظیر؛ ثبتی، بررسی اصالت خط و امضاء مشاهده می‌شود و با تمرکز به سلامت و آموزش کافی، برای اظهارنظر‌های غیر اصولی چاره اندیشی شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان در خاتمه تأکید کرد: مسئول نظارت بر وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان موظف بوده در چارچوب قوانین، مقوله‌های نظارت، آموزش و بهره برداری کارشناسان از تجهیزات هوشمند فناوری را پیگیری و انسجام بخشد و در صورت بروز تخلفات کارشناسی بدون اغماض افراد را به مراجع قضایی صالح معرفی کند.

در این جلسه معاون قضایی و مسئول نظارت بر وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده دادگستری استان حضور داشت و برخی از اعضاء هیئت مدیره آن مرکز، مشکلاتی در مسیر ارجاع پرونده به کارشناسان را عنوان داشتند که رئیس کل دادگستری استان درجهت رفع مسائل، دستورات قانونی لازم را صادرکرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: قوه قضاییه سمنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *