گزارشگر سازمان ملل: نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا شوکه‌کننده است

10:43 - 24 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۵۵۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارشگر سازمان ملل: نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا شوکه‌کننده است
کارشناس ویژه سازمان ملل پس از بازدید از آمریکا، نژادپرستی نظام‌مند و پایدار در این کشور را شوکه‎کننده توصیف کرد.

خبرگزاری میزان - کارشناس حقوق بشری سازمان ملل پس از بازدید ۱۴ روزه از آمریکا، می‎گوید که از مقام‎های این کشور خواسته است تا تلاش‌های خود را برای مقابله با «نژادپرستی نظام‌مند و پایدار» افزایش دهند.

«آشوینی کی.پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط با آن، در بیانیه‌ای، گفت: آمریکا در یک نقطه اتصال حساس در مبارزه با نژادپرستی و تبعیض نژادی قرار دارد.

به گفته کارشناس سازمان ملل، از یک طرف، قتل «جورج فلوید»، «برونا تیلور» و بسیاری دیگر، تأثیر نژادی متفاوت کرونا و اعتراضات عدالت نژادی در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۲۰، برخی از واقعیت‌های نژادپرستی نظام‌مند مداوم را در آمریکا بیشتر به جریان اصلی تبدیل کرد.

این کارشناس سازمان ملل، می‎گوید که او همچنین از آشکار شدن چندوجهی و تقویت‌کننده نژادپرستی نظام‌مند که در هر ایالتی از آمریکا مشاهده کرده، شوکه و گاهی وحشت‌زده شده است.

«اشوینی»، اضافه کرد: این مظاهر نژادپرستی بر افرادی که از گروه‌های نژادی در هر مرحله از زندگی‌شان به حاشیه رانده شده‌اند، از نظر تاریخی به‌طور نظام‌مند و نهادی تأثیر گذاشته است.

بیانیه کارشناس سازمان ملل، شهادت‌هایی را که از اعضای گروه‌های به حاشیه رانده شده نژادی در آمریکا دریافت کرده، تشریح می‌کند که در آن مظاهر چندگانه نژادپرستی نظام‌مند، از جمله محرومیت از رای‌دادن، بی‌خانمانی، نژادپرستی زیست‌محیطی، سیستم‌های غذایی تبعیض‌آمیز نژادی، نتایج ناعادلانه مراقبت‌های بهداشتی و سلامت و سیستم‌های تبعیض‌آمیز حکمرانی مهاجرت توضیح داده شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین نگرانی عمیق خود را درباره اینکه چگونه فضایی که با دو قطبی شدن عمیق سیاسی و نوسانات، عدم اطمینان اقتصادی، نابرابری شدید درآمد و ثروت و آسیب شدید به بافت جامعه آمریکا مشخص می‌شود، باعث ایجاد زمینه مساعدی برای جنایت‎ها و سخنان نفرت‌انگیز می‌شود، ابراز کرد.

وی تاکید کرد که در چنین مقطع حساسی، حیاتی است که دولت آمریکا در مسیر مبارزه با نژادپرستی نظام‌مند و نفرت فراگیر باقی بماند.

به گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، «اشوینی» در بخشی دیگر گفت: این امر مستلزم افزایش چشمگیر و عادلانه سرمایه‌گذاری، بهبود کلی در مشارکت سیاسی و عمومی افرادی از گروه‌های به حاشیه رانده‌شده نژادی و اقدامات بیشتر برای رسیدگی به فضای سیاسی و اجتماعی است.

این کارشناس همچنین هشدار داد که تلاش‌های ضدنژادپرستی در آمریکا باید در رسیدگی به برتری سفیدپوستان، عدم توازن قدرت اساسی و محرک‌های تاریخی نژادپرستی و تبعیض نژادی متمرکز شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا نژادپرستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *