اشکال نژادپرستی در آمریکا به روایت گزارشگر سازمان ملل

12:36 - 27 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۹۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اشکال نژادپرستی در آمریکا به روایت گزارشگر سازمان ملل
گزارشگر ویژه سازمان ملل وضعیت نژادستی را در آمریکا شوکه‌کننده توصیف کرده و گفت که تبعیض نژادی در این کشور پابرجاست.

خبرگزاری میزان - «آشوینی کی.پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط به‎تازگی بازدیدی ۱۴ روزه‌ را از آمریکا داشته است.

این مقام سازمان ملل در مصاحبه با وب‌سایت سازمان ملل با اشاره به اینکه از دیترویت در میشیگان تا سواحل لوئیزیانا، همچنین از لس‎آنجلس، آتلانتا و واشنگتن دی‌سی بازدید کرده است، گفت: صرفا برای ارائه پیشینه، کارشناسان و کارگروه‌های مستقل در موضوعات مختلف مأمور انجام مأموریت‌های کشوری می‌شوند که یکی از وظایف رسمی ما است؛ مأموریت آمریکا اتفاقا نخستین مأموریت رسمی و هدف آن عمدتا ارزیابی وضعیت آمریکا بود و مأموریت من شامل بررسی نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط است.

وی اظهار کرد: نژادپرستی در آمریکا همچنان پابرجاست و به اشکال مختلف ظاهر شده است و من مطمئنا در گزارشی که سال آینده در شورای حقوق بشر ارائه خواهد شد، بیشتر توضیح خواهم داد.

این کارشناس سازمان ملل، افزود: از نظر واقعیت‌های نژادپرستی که من شاهد آن بودم، و تجربیات زندگی بازماندگانی که شنیدم، به جای تعجب، من را ناامید کرد؛ از نظر نگاه کردن به اینکه چگونه نژادپرستی نظام‌مند می‌تواند بر زندگی افراد تأثیر بگذارد، ناامید شدم.

«اشوینی»، بیان کرد: از نظر حقوق بشر، من فکر می‌کنم وقتی صحبت از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف می‌شود، روایت‌های متفاوتی وجود دارد و سطح مشخصی از فراموشی گزینشی وجود دارد، می‌توانم بگویم از نظر حقوق بشر، چیزی مهم‌تر از دیگری است؛ در مورد پرداختن به حقوق بشر این گزینش مداوم وجود دارد که یک ظلم مهمتر از دیگری است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل با تاکید بر اینکه حقوق بشر را نمی‌توان به تنهایی دید، گفت: این فوق‌العاده مهم است و روایت حقوق بشر از ایالت به ایالتی دیگر در آمریکا متفاوت است.

به گفته «اشوینی»، جریان اصلی آمریکا اکنون و به دنبال اعتراضات نژادی در مقیاس وسیع در سال ۲۰۲۰ و وضعیت نژادپرستی، آگاهی بیشتری نسبت به نژادپرستی نظام‌مند دارد. 

این مقام سازمان ملل همچنین، تاکید کرد که از مظاهر تقویت کننده نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا شوکه شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان گفت: این اشکال نژادپرستی بر افرادی که از گروه‌های نژادی به‌حاشیه رانده شده هستند، در هر مرحله از زندگی‌شان به‌طور تاریخی، سیستماتیک و نهادی تأثیر گذاشته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا نژادپرستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *