جلسه دادگاه علنی و برخط فردا در شهرستان مرزی نهبندان برگزار خواهد شد

11:52 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۳۰۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جلسه دادگاه علنی و برخط فردا در شهرستان مرزی نهبندان برگزار خواهد شد
جلسه دادگاه علنی و برخط با موضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک فردا چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در شهرستان مرزی نهبندان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

خبرگزاری میزان- در سالیان اخیر و در راستای سیاست‌های کلان قوه قضاییه مبنی بر شفاف سازی و توسعه استفاده از فناوری نوین، دادرسی الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است.

دادگستری خراسان جنوبی همواره پیشرو برگزاری دادگاه‌های برخط در کشور بوده است؛ به طوری که به منظور افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی و بهره گیری بیشتر کارشناسان حقوق از برگزاری دادگاه ها، تاکنون اقدام به برگزاری ۲۶ مورد دادگاه علنی (با موضوعات حقوقی و با اخذ رضایت طرفین پرونده) در راستای سیاست‌های کلان قوه قضاییه و اصل ۱۶۵ قانون اساسی (که بیانگر برگزاری محاکمات به صورت علنی است) کرده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که موضوعات مطرح شده در این دادگاه‌ها جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سروکار دارند، اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در گروه‌های مختلف موجب شده تا همه اقشار در دادگاه حاضر شوند تا جلوه‌ای از اصل ۱۶۵ قانون اساسی محقق شود و این مهم افزایش آگاهی حقوقی، اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و حاکمیت شده و رضایت مردم را به دنبال داشته است.

در تازه‌ترین اقدام نیز دادگستری خراسان جنوبی درنظر دارد تا نسبت به برگزاری دادگاه‌های علنی در حوزه قضایی کم برخوردار و مرزی استان، شهرستان نهبندان در فاصله ۲۲۰ کیلومتری از مرکز استان و فاصله ۱۴۵ کیلومتری از کشور افغانستان باموضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک؛حفظ حقوق مرتهن چهارشنبه ۲۴ آبانماه ساعت ۱۱  اقدام کند.

اصحاب پرونده در این دادگاه به صورت حضوری و برخی هم غیرحضوری (برخط) به دلیل بعد مسافتی بالغ بر ۷۵۰ کیلومتر از مشهد مقدس شرکت خواهند کرد و دادگاه مذکور از این حیث نیز متفاوت از دادگاه‌های پیشین خواهد بود.

بی شک برگزاری دادگاه‌های علنی به نحو برخط در پیشگیری از وقوع جرم با توجه به طرح نکات پیشگیرانه و بیان نکات آموزشی توسط قاضی شعبه به همراه خواهد داشت از طرفی برگزاری دادگاه‌ها به این نحو بیانگر دستاورد‌های قوه قضاییه در استفاده از فناوری‌های نوین، تسلط و دانش قضات و... است.

لازم به ذکر است که تا کنون در دادگستری خراسان جنوبی ۲۶ دادگاه برخط در شهرستان‌های بیرجند، طبس، شهرستان مرزی درمیان و... با موضوعات اعتراض به رای تشخیص، الزام به انجام تعهد، اثبات بیع، اعاده دادرسی، تسلیم مبیع، اعتراض به عملیات ثبتی، مطالبه وجه (موضوع قرارداد)، الزام به ایفای تعهد و... برگزار شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *