رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری همزمان با نسل‌کشی در نوار غزه

9:00 - 26 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۲۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری همزمان با نسل‌کشی در نوار غزه
رژیم صهیونیستی در حالی عملیات مقاومت فلسطین را بهانه‌ای برای تجاوز به غزه عنوان کرده که همزمان کرانه باختری را به شدت هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان - همزمان که جهان درگیر تجاوزهای شدید رژیم صهیونیستی علیه غزه است، علاقه کمتری به آنچه در کرانه باختری اشغالی در حال وقوع است وجود دارد، اگرچه این امر با توجه به مقیاس وسیع ویرانی و کشتار در نوار غزه طبیعی است.

یک کارشناس فلسطینی ساکن کرانه باختری، می‌گوید: ما به عنوان فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری اشغالی، حوادث غزه را با درد و خشم دنبال می‌کنیم.

 

 

اما این سکوت به‌ معنای آرام بودن اوضاع در این سرزمین نیست، جایی که بیش از ۳ میلیون فلسطینی در اشغال نظامی رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند.

کرانه باختری و غزه در سال ۱۹۶۷ از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شدند؛ طبق گفته سازمان ملل و جامعه بین‌المللی، هر دو سرزمین قرار بود یک منطقه سیاسی واحد را تشکیل دهند.

اما واقعیت به این سمت نرفته است؛ غزه که از سال ۲۰۰۵ به‌طور کامل از کرانه باختری اشغالی جدا شده، محاصره همه‌جانبه رژیم صهیونیستی و ۵ جنگ را پشت سر گذاشته است که طی آن هزاران فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

این کارشناس فلسطینی، می‌گوید: در همین حال، کرانه باختری اشغالی، جایی که من و خانواده‌ام در آن زندگی می‌کنیم، از گسترش شهرک‌سازی غیرقانونی رنج می‌برد که زمین‌های خصوصی ما را می‌بلعد. حدود ۷۰۰ هزار شهرک‌‎نشین در حدود ۱۵۰ شهرک و ۱۲۸ پاسگاه زندگی می‌کنند و این تعداد دائماً افزایش می‌یابد.

این شهرک‌نشینان که نماینده گسترده‌ای در کنست رژیم صهیونیستی شده‌اند و اخیرا از سوی این رژیم اسلحه به آن‌ها تحویل داده شده، نظامیانی هستند که لباس غیرنظامی دارند، برخی شبه‌نظامیان مسلح تشکیل داده‌اند تا فلسطینیان را به بهانه حفظ امنیت بکشند.

 

مناطق حائل کرانه باختری

در سراسر کرانه باختری اشغالی، ساکنان از اشغال رژیم صهیونیستی قبل از ۷ اکتبر خسار‌های بسیار متحمل شده و رنج آن‌ها در هفته‌های اخیر تشدید شده است.

ماه گذشته در روستای قصره، شهرک‎‌نشینان تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی ۴ فلسطینی را به شهادت رساندند، شهرک‌نشینان همچنین یک کشاورز را در روستای الساویه در حالی که در زمینش در مقابل چشمان همسر و فرزندانش مشغول چیدن زیتون بود، به شهادت رساندند.

همچنین ماه گذشته، در دیر استیه، شهرک‌نشینان به فلسطینیان در مزارع زیتون حمله و اعلامیه‌هایی را توزیع کردند که به آن‌ها هشدار می‌داد به اردن بروند، در غیر این صورت خطر نابودی آن‌ها در نکبت دوم وجود دارد.

هر ساله شهرک‌نشینان در فصل برداشت زیتون به کشاورزان فلسطینی حمله می‌کنند؛ این مهمترین فصل کشاورزی برای فلسطینیان است. 

ساکنان کرانه باختری برای امرار معاش به شدت به این مزارع وابسته هستند؛ شهرک‎نشینان اغلب درختان را می‌سوزانند، محصولات را به سرقت می‌برند، به کشاورزان حمله و زمین‌ها را تصرف می‌کنند، بدون اینکه مسئولیت یا مجازاتی داشته باشند، بلکه از حمایت و پشتیبانی ارتش اشغالگر صهیونیست برخوردارند.

 

حملات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری همزمان با نسل‌کشی در نوار غزه

 

مردم کرانه باختری امسال شاهد اوج‌گیری حملات به بهانه انتقام از عملیات طوفان الاقصی بودند؛ فلسطینی‌ها در مناطق نزدیک شهرک‌ها و خیابان‌های اصلی از برداشت زیتون خود منع شده‌اند.

«بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، از کابینه این رژیم خواسته تا مناطق حائل عاری از فلسطینیان در اطراف شهرک‌ها ایجاد کند و از چیدن زیتون به وسیله فلسطینی‌ها در این مناطق جلوگیری کند. 

مقام‌های صهیونیست همچنین آب جوامع مسکونی فلسطینی‌ها را قطع کرده‌اند، در حالی که شهرک‌های همسایه ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته از آب برخوردار هستند.

پیش از ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، نیرو‌های صهیونیست از آغاز سال جاری میلادی حدود ۲۰۰ فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسانده بودند و از آن تاریخ تاکنون بیش از ۱۷۰ فلسطینی دیگر نیز به شهادت رسیدند؛ نظامیان صهیونیست به شهر‌های جنین، طولکرم، نابلس و اریحا حمله کرده و زیرساخت‌ها را به بهانه جست‌وجوی افراد تحت تعقیب تخریب کرده‌اند.

تردد محدود ساکنان کرانه باختری

رژیم صهیونیستی محدودیت‌های شدیدی را برای آزادی رفت‌وآمد فلسطینیان با ۷۰۰ مانع جاده‌ای و ایست‌بازرسی در سراسر کرانه باختری اشغالی حفظ کرده است. 

نظامیان این رژیم همسایگان را با دروازه‌های آهنی محبوس کرده‌اند، در حالی که به شهرک‌نشینان آزادی کامل حرکت در سراسر قلمرو می‌دهند.

ساکن کرانه باختری به‌عنوان فلسطینی‌ها اجازه ورود به شهرک‌های مستقر در زمین‌های به سرقت رفته خود را ندارند، زیرا آن‌ها با حصارها، سیم خاردار‌ها و تدابیر شدید امنیتی محاصره شده‌اند و در حالی که ساکنان در یک منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند، قوانین و رویه‌های قانونی برای فلسطینیان و شهرک‌نشینان متفاوت است، قوانین مدنی و جزایی رژیم صهیونیستی برای شهرک‌نشینان اعمال می‌شود، در حالی که فلسطینیان با سیستم دادگاه نظامی مواجه هستند.

تا پیش از تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی، بیش از ۵ هزار فلسطینی، از جمله کودکان و زنان، در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شدند، از جمله صد‌ها نفر در «بازداشت اداری» بدون اتهام یا محاکمه. از ۷ اکتبر یعنی تنها ظرف یک ماه بیش از ۲ هزار نفر دیگر در سراسر کرانه باختری اشغالی دستگیر شدند. 

 

 

دستگیری‌ها اغلب پس از یورش‌های خشونت‌آمیز انجام می‌شود و بسیاری از اسیران می‌گویند که در زندان‌های رژیم صهیونیستی هدف شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.

لفاظی‌های ریاکارنه غرب

«میدل ایست آی» به نقل از یک شهروند فلسطینی ساکن کرانه باختری، می‌نویسد: ما از لفاظی‌های ریاکارانه غرب در مورد غیرنظامیان و حقوق بشر منزجر شده‌ایم؛ مقام‌های غربی با صدای بلند کشتار اسرائیلی‌ها را محکوم می‌کنند. با این حال، آن‌ها تا حد زیادی نسبت به هزاران فلسطینی بی‌گناهی که از سوی نظامیان اسرائیلی در غزه و کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند، بی‌تفاوت به نظر می‌رسند.

کشتار و آوارگی مداوم فلسطینیان صلح را در منطقه به ارمغان نخواهد آورد؛ برعکس عمل خواهد کرد و تنها به تشدید درگیری کمک خواهد کرد. این یک توهم است که باور کنیم بدون برقراری عدالت می‌توان به صلح دست یافت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *